NIEUW

Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

  • 2 February 2021
  • 74 reacties
  • 7801 Bekeken
Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.
Reputatie 7

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.


74 reacties

Reputatie 1

Dat wil dus zeggen dat:

  • ze in Nederland(en waarschijnlijk ook Duitsland) zo goed als waardeloos is,  aangezien ze daar quasi alleen Maestro aanvaarden. 
  • In de Colruyt Apple Pay niet meer zal werken, want die aanvaarden enkele Bancontact en Maestro.
  • In heel wat winkelketens die wel Maestro, maar geen VISA of bancontact aanvaarden niet meer zal werken(oa. Kruidvat, HEMA,...)

Dit is een serieuze achteruitgang, ik denk dat ik maar eens uitkijk naar een bank waar ze wel nog Maestro aanbieden.:slight_frown:

Reputatie 7

Hallo @JonV 

Bedankt voor je reactie.

Het Visa-netwerk biedt een uitgebreidere dekking dan dat van Maestro. Ook buiten België. We zorgen er alvast voor dat eens je je nieuwe debetkaart ontvangen hebt, ze ook op zoveel mogelijk plaatsen aanvaard wordt.

Specifiek wat Colruyt betreft; zij zouden Bancontact moeten aanvaarden (volgens hun site). Als ik me niet vergis aanvaarden zij zowel Bancontact als Apple Pay (via Maestro). Al is het mogelijk dat Apple Pay enkel aan specifieke kassa’s geaccepteerd wordt. Dat kan je best altijd navragen in de winkel zelf.

Ook bij andere winkels zoals HEMA kan je met Bancontact betalen.

Reputatie 1
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.
Reputatie 1
Badge
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.

Hier moet ik je toch in corrigeren. Kruidvat (bijna alle winkels) en hema aanvaarden wel visa. Heb al met visa en apple pay betaald.

Wat colruyt betreft. Dit is niet de schuld van de bank, maar van colruyt omdat zij blijven dwarsliggen ivm apple pay en visa omdat ze dan teveel kosten moeten afdragen. Dus je kan het beste bij hen klagen.

Want met visa kan je perfect betalen bij carrefour, aldi, lidl etc. En ja ook met Apple Pay.

Reputatie 3
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.

Hier moet ik je toch in corrigeren. Kruidvat (bijna alle winkels) en hema aanvaarden wel visa. Heb al met visa en apple pay betaald.

Wat colruyt betreft. Dit is niet de schuld van de bank, maar van colruyt omdat zij blijven dwarsliggen ivm apple pay en visa omdat ze dan teveel kosten moeten afdragen. Dus je kan het beste bij hen klagen.

Want met visa kan je perfect betalen bij carrefour, aldi, lidl etc. En ja ook met Apple Pay.

 

Het klopt wat je zegt over Kruidvat en dergelijke, en zelfs al was het niet het geval dat men reeds met Visa kon betalen, dan zouden die ketens zich toch genoodzaakt moeten voelen om hun betaalmogelijkheden uit te breiden zodat de bijna vier miljoen klanten van BNPPF met de kaart kunnen betalen. Dit ‘gewicht’ dat Fortis heeft is echter alleen van toepassing binnen België. Je kan niet om het feit heenkijken dat er in buurlanden zoals Nederland en Duitsland veel minder mogelijkheid is om met Visa/Mastercard te betalen en dat het meeste betaalverkeer daar via Maestro gebeurt. Tot nu toe moest je niet nadenken over de mogelijkheid tot betalen als je naar een buurland ging, dat verandert nu. Ik zie nog geen voorgestelde oplossing voor klanten maar de enige ‘oplossingen’ die ik me kan inbeelden zijn oftewel (ook) bij een andere bank gaan die wel Maestro kaarten uitgeeft of met euromuntjes en briefjes betalen; geen van beide zijn wenselijk denk ik dan.

Reputatie 3

Specifiek wat Colruyt betreft; zij zouden Bancontact moeten aanvaarden (volgens hun site).

Ook bij andere winkels zoals HEMA kan je met Bancontact betalen.

Allemaal goed en wel, maar aangezien Payconiq (de ware naam van Bancontact) stopt met de NFC-ondersteuning op mobieltjes zal men niet meer contactloos met het mobieltje  kunnen betalen  bij de Colruyt, maar al evenmin bij de meeste bakkers, slagers en het gros van de kleine handelaars en zelfstandigen. ‘t Ziet er weer lief uit.

Overigens bevindt zich in in het vorige bericht een denkfout. Want men kan bij Hema enz…  weliswaar met de Visakaart betalen, maar zulks gebeurt dan wel middels het Maestro-circuit. Dus hebben wij  het raden naar de gevolgen van jullie eenzijdige wijziging. Ja, toegegeven, contractueel mogen jullie dat.

Hoe dan ook, het gevolg van deze nieuwe miserie is dat de actie “veranderen van bank” stilaan  een aantrekkelijke optie is geworden. En dat zal u dan moeten toegeven, contractueel mag de klant dat.

Verhuizen naar Buiten-Mongolië zou natuurlijk ook nog een optie zijn.

 

Reputatie 7

Dag @De Schipper 

Ik begrijp dat je ongerust bent dat je de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart niet zal kunnen gebruiken in jouw favoriete winkels.

Wat betreft het Maestro-netwerk; je zal alleen via dat netwerk betalen, als die functie op je kaart voorzien is én als de handelaar in kwestie zelf ook Maestro selecteert bij het uitvoeren van de transactie.

Gebruik je dus vandaag een Visa-kredietkaart waarop het Maestro-logo niet aanwezig is, dan betaal je nooit via het Maestro-netwerk. Onze huidige kredietkaarten, Visa en Mastercard, werken alvast niet met Maestro. Gebruik je die kaarten in een winkel, dan betaal je dus steeds via respectievelijk het Visa-netwerk of het Mastercard-netwerk.

Reputatie 3

Dag @De Schipper 

I

 

Gebruik je dus vandaag een Visa-kredietkaart waarop het Maestro-logo niet aanwezig is, dan betaal je nooit via het Maestro-netwerk. Onze huidige kredietkaarten, Visa en Mastercard, werken alvast niet met Maestro. Gebruik je die kaarten in een winkel, dan betaal je dus steeds via respectievelijk het Visa-netwerk of het Mastercard-netwerk.

Nou breekt mijn klomp!

Om bij Delhaize met mobieltje middels Goegel-pay  & MasterCard te betalen moet men “Maestro” kiezen op de terminal, want anders werkt het niet. Idem dito middels de debetkaart (van BNP). Het is wel al zes maanden geleden dat ik Goegel-pay in de Delaize gebruikt had. Een eerste keer vruchteloos. Maar nadat jullie eigenste hulplijn mij diets had gemaakt voor ‘Maestro’ te kiezen, lukte het wel. 

Is het nu weer eens veranderd?????

Gisteren heb ik tweemaal bij de apotheker met Goegel-pay betaald, eenmaal middels MasterCard en eenmaal middels jullie debetkaart.

In beide gevallen werd met het mobieltje (FNC) betaalt, in beide gevallen diende de apotheker  ‘Maestro’ te activeren. 

Een kat zou haar jongen niet meer terugvinden in deze troep.

Voor alle duidelijkheeid, de MasterCard zowel als de debetkaart werden aan Goegel-pay toegevoegd, uitzonderingsgewijze zonder problemen.

Overigens, op nijn debetkaart staat duidelijk het ‘Maestro-symbool’ inclusief naam. Hoe kan dat dan als jullie niet met Maestro zouden werken???

Op de MasterCard staat inderdaad geen ‘Maestro-symbool’. Maar toch dient men voor “Maestro’ te kiezen tijdens het betalen bij Delhaize …. (mobieltje-FNC wel te verstaan). Trouwens idem dito bij de apotheker - elders heb ik het nog niet geprobeerd.

Graag enige duidelijkheid hierover…. en in de eerste plaats wat men precies aan de handelaar moet vertellen bij het mobiel betalen.

Reputatie 7

@De Schipper

Wat je zegt op Google Pay en Apple Pay klopt inderdaad ongeveer. Als je die diensten vandaag gebruikt via een debetkaart, dan moet je via Maestro betalen. Dat komt omdat Google Pay en Apple Pay beiden enkel via de netwerken van Maestro, Visa en Mastercard werken. De huidige debetkaarten ondersteunen Bancontact en Maestro, maar Bancontact wordt dus niet ondersteund door Apple Pay en Google Pay.

Met andere woorden, gebruik je vandaag Apple Pay en Google Pay via een debetkaart, dan moet je kiezen voor Maestro. Gebruik je een Visa, dan verlopen de betalingen via het Visa-netwerk. Gebruik je een Mastercard, dan betaal je via het Mastercard-netwerk.

De nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaarten zullen werken met Bancontact en Visa. Koppel je een Bancontact-Visa Debit-debetkaart aan Apple Pay of Google Pay, dan dien je dus te kiezen voor Visa. In realiteit wordt die keuze meestal automatisch voor jou gemaakt door de betaalterminal van de handelaar. Betaal je met de kaart zelf (contactloos of met de chip) dan kan je kiezen voor Bancontact of Visa.

Wat de keuze bij Delhaize betreft, kan ik je niet meteen info geven. Vermoedelijk gaat het om een keuze die eigen is aan (de leverancier van) het kassasysteem van Delhaize.

Zelf bevond ik me in dezelfde situatie als jij toen ik in Delhaize wou betalen met Apple Pay. Toen ik zei dat de kassier moest kiezen voor betalen via kredietkaart, werkte Apple Pay. Ook al koppelde ik enkel een gewone debetkaart (het Maestro-netwerk).

Daarom vermoed ik dat zij een optie ‘Maestro’ of ‘kredietkaart’ hebben, die simpelweg alle netwerken behalve Bancontact omvat en dat Bancontact hun standaardkeuze is. Al is dit natuurlijk speculatie en zal enkel iemand van Delhaize die op de hoogte is van de precieze werking van hun kassasysteem, je hierop een sluitend antwoord kunnen geven.

Reputatie 3

Iemand bij Delhaize aantreffen die op de hoogte zou zijn staat gelijk met het zoeken van een speld in een hooiberg …

Overigens, mij interesseert enkel het betalen middels het mobieltje, om evidente redenen zoals:

  • Men hoeft geen klantenkaarten mee te sleuren, aangezien klantenkaarten kunnen opgeslagen en getoond worden in een van de vele toepassingen hiertoe. En tevens wordt het verlies van klantenkaarten tot nul gereduceerd.
  • Ook de debetkaart kan thuisblijven, wat de kans op diefstal of verlies vrijwel tot nul reduceert.
  • Kortom, kunnen betalen middels het mobieltje biedt een tot nog toe ongekende gerustheid.

 

Dus als ik het goed begrepen zou hebben, bij de kleinhandel die doorgaans noch over Visa noch over MasterCard beschikt zal men niet meer met het mobieltje kunnen betalen. J/N?

Wat het ‘automatische kiezen’ betreft, het probleem hierbij is dat slagers, bakkers, apothekers, garages enz… dan het automatisch kiezen zouden moeten in gang zetten. Daar waar de meesten al moeite hebben met gewoon Payconiq te activeren. Want zoals u wel weet, nu treedt er bij de meesten een ademloze stilte op tot wanneer de klant “Bancontact” of iets dergelijks prevelt. Kortom, men zal moeten weten wat precies te vertellen aan de handelaar, en zoniet zullen er enkel maar problemen optreden.

Al met al is het doodjammer dat Payconiq er de brui heeft aan gegeven. Het werkte wel krikkemikkig zo af en toe, maar het was tenminste toch duidelijk voor de klant wat hem te doen stond.

Tot slot, toen ik zes maanden geleden een weigering opliep bij het mobiel betalen (Goegel-pay+MasterCard) had ik wel degelijk “MasterCard” als optie gekozen. Uw verklaring houdt dus geen steek.

 

Reputatie 7

Dus als ik het goed begrepen zou hebben, bij de kleinhandel die doorgaans noch over Visa noch over MasterCard beschikt zal men niet meer met het mobieltje kunnen betalen. J/N?

Op zich heeft de aanvaarding van je betaling niets te maken met of je mobiel betaalt of niet. Als een handelaar enkel Maestro aanvaardt, dan zal je niet kunnen betalen met een kaart die niet is aangesloten op het Maestro-netwerk. Ongeacht of dat via Apple Pay, Google Pay, Payconiq by Bancontact, een andere app of de fysieke kaart zelf verloopt.

In praktijk zijn er maar een zeer klein aantal betaalterminals die enkel Maestro aanvaarden. 

Wat het ‘automatische kiezen’ betreft, het probleem hierbij is dat slagers, bakkers, apothekers, garages enz… dan het automatisch kiezen zouden moeten in gang zetten. Daar waar de meesten al moeite hebben met gewoon Payconiq te activeren. Want zoals u wel weet, nu treedt er bij de meesten een ademloze stilte op tot wanneer de klant “Bancontact” of iets dergelijks prevelt. Kortom, men zal moeten weten wat precies te vertellen aan de handelaar, en zoniet zullen er enkel maar problemen optreden.

Payconiq by Bancontact is een beetje een apart geval, in die zin dat die app 2 betaalmethodes voorziet. Elke handelaar kiest zelf welke methodes zij voorzien. Geen van beiden verlopen via Maestro. De overgang naar de nieuwe debetkaarten heeft geen enkele invloed op deze betaalmethodes.

  • Betalen via het onderdeel Bancontact: de naam zegt het zelf al; je betaalt via het Bancontact-netwerk.
  • Betalen via het Payconiq-onderdeel: je rekening wordt gekoppeld aan Payconiq. Het geld gaat automatisch van je rekening via een mandaat dat je aan Payconiq hebt gegeven.

Tot slot, toen ik zes maanden geleden een weigering opliep bij het mobiel betalen (Goegel-pay+MasterCard) had ik wel degelijk “MasterCard” als optie gekozen. Uw verklaring houdt dus geen steek.

Ik kan jammer genoeg niet voor je nakijken waarom jouw betaling geweigerd werd. Daar kunnen alvast zeer uiteenlopende redenen voor zijn. Bijvoorbeeld: de handelaar selecteerde initieel een verkeerd betaalmiddel zoals Bancontact. Als dat in de toekomst nogmaals gebeurt, dan kan je via ons Easy Banking Centre alvast wel laten nakijken of jouw poging tot betalen geregistreerd werd en of er kan gecontroleerd worden wat er aan de hand was.

Mocht je, eens dat je je nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart hebt ontvangen, toch problemen hebben om in specifieke winkels te betalen, dan mag je dat natuurlijk ook steeds aan ons melden. Wij kunnen het dan voor je opvolgen.

Reputatie 3

@YannickB  Weet je toevallig wanneer de uitrol van de nieuwe kaarten begint?

Reputatie 7

Dag @VALUTA 

De uitrol is al gestart. :slight_smile:  Voorlopig is dat nog kleinschalig, maar meer en meer van onze klanten zullen in de komende weken en maanden hun nieuwe debetkaart ontvangen.

Hallo is het mogelijk een Nieuwe Visa bankkaart aan te vragen? Ik had een mastercard vroeger maar die is afgeschaft verleden jaar het zoue tof zijn voor de oude klanten van de mastercard om nu een visakaarrt te kunnen krijgen. ik heb gene zin om te wachten tot eindejaar grtn

Reputatie 7

Dag @joskruyers 

Op dit moment is het jammer genoeg nog niet mogelijk om je debetkaart zelf te laten vervangen door een Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

Zijn er betalingen die je met je huidige debetkaart niet kan uitvoeren?

Dag Yannick, er zijn veel dingen die ik sinds november niet meer kan kopen. Veel buitenlandse shops en sites aanvaarden alleen visa mastercard of discover, zoals amazon.com, auchan, rue de commerce, rakuten… om er persoonlijk enkelen te noemen. Ook disney+ abonnement is niet meer mogelijk. Ik moet steeds aan vrinden vragen om voor mij iets met hun kaart te kopen. Ik zou daarom zo snel mogelijk graag terug een visakaart hebben grtn

Reputatie 7

@joskruyers 

Dat zijn inderdaad winkels die geen Maestro of Bancontact aanvaarden maar waar je met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart wel zal kunnen betalen.

In afwachting op je nieuwe kaart kan je eventueel via Easy Banking of telefonisch een Visa kredietkaart aanvragen. Dat kan ook voor kaarten met zeer beperkte limieten; bijvoorbeeld 250 EUR per maand. 

Reputatie 6
Badge +3

Stel dat mijn kaart defect is en ik deze moet vervangen zal ik dan al die Bancontact-Visa Debit krijgen of zal dat voorlopig nog altijd Bancontact-Maestro zijn?

Reputatie 7

@Alexander Voorlopig blijft dat een Bancontact-Maestro kaart.

Ik vind het juist schandalig dat alles veranderd . Bijvoorbeeld oude mensen zoals mijn ouders kunnen daar niets mee doen . De banken zijn al verhuisd + nu nog een kaart voor online shopping enz. … die mensen doen en verstaan dat niet !!!

Reputatie 7

Hallo @Hilde S 

Je ouders zullen de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart op dezelfde manier als hun oude kaart kunnen gebruiken. 

Het verschil met onze huidige debetkaarten is voornamelijk dat de nieuwe kaarten online en in het buitenland meer aanvaard zullen worden. In gewone winkels en aan automaten behouden de nieuwe kaarten alvast dezelfde werkwijze.

De nieuwe kaart heeft de benaming …….visa….!

Kan ik met deze kaart ook de visa-functie gebruiken wwz dat het geld de maand nadien van de rekening gaat?

mvg, Jan.

Reputatie 6
Badge +3

De nieuwe kaart heeft de benaming …….visa….!

Kan ik met deze kaart ook de visa-functie gebruiken wwz dat het geld de maand nadien van de rekening gaat?

mvg, Jan.

Neen, de Visa op uw debetkaart is Visa Debit dus het is geen kredietkaart functie dus met andere woorden als je met die Visa Debit betaalt gaat het bedrag onmiddellijk of eerstdaags van uw rekening.

Wil je een uitgestelde betaling dan moet je een aparte Visa kredietkaart aanvragen, wil je bovendien ook de mogelijkheid hebben om de kredietkaart uitgaven te spreiden dan vraag je eveneens een Optiline geldreserve aan, wel rekening mee houden dat de aanvraag geweigerd kan worden.

Hallo, ik woon momenteel niet in België om de nieuwe kaart te ontvangen en kan mijn adres niet wijzigen op de app of website. Ik moet ook nog steeds toegang hebben tot de app en website en wil niet dat mijn huidige debetkaart wordt gedeactiveerd. Kan ik iets doen om de nieuwe kaart op dit moment NIET aan mij te laten uitgeven?

 

[As my Dutch may not be perfect, here’s the the original English version:

Hi, I am currently not living in Belgium to receive the new card and can’t change my address on the app or website. I also still need to be able to access the app and website and don’t want my current debit card deactivated. Is there something I can do to NOT get the new card issued to me right now? ]

Reputatie 7

Hi @aak 

If your Belgian address is still registered with us, your new card will automatically be send there. If you want to register a new, foreign address, you can do so by calling our Easy Banking Centre on 02 762 90 00.

Even if you don’t want to change your address, I recommend you to give us a call so that we can either add a (temporary) address to send correspondence to or so we can reach out to your branch to find a different solution. 

I’m afraid that it is not possible to postpone being issued a new card. Not registering an address on which we can reach you, would also mean that other correspondence or normal card replacements will not be able to reach you.

After the new card has been issued, you will have at least 6 weeks to activate it.

PS: your Dutch was perfect!

Reageer