NIEUW

Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

  • 2 February 2021
  • 74 reacties
  • 7801 Bekeken
Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.
Reputatie 7

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.


74 reacties

Wereldwijd wordt de Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast ruimer aanvaard dan de oude Maestro-debetkaart.

 

Met onze vorige debet kaart die Maestro aanvaardde, hebben we NOOIT problemen gehad in het buitenland, noch in Europa, noch in het Oosten, noch in het Westen, dus uw argument om te veranderen is voor ons van geen tel.

Dat bnp enkel naar zichzelf kijkt en de visa debit kaart aan zijn klanten opdringt met argumenten die in het huidige Corona tijdperk van weinig nut zijn.

Winkel(h)ieren wordt aangemoedigd en dat is kopen in een fysieke, lokale winkel die meestal geen deel uitmaakt van een grote winkelketen en ook geen kredietkaarten aanvaarden… bovendien wordt er in die fysieke winkels aangemoedigd om met de kaart te betalen…. en dat gaat dat niet.

Bravo!

Bij Albert Heijn werkte Apple Pay perfect met de oude kaart. Met de nieuwe kaar niet meer. Gelukkig lag mijn kaart in de auto.

BNPPF heeft ervoor gekozen om ongevraagd, zonder te voldoende te testen en zonder overleg met de winkels een nieuwe type kaart te introduceren. “Als eerste in België !”, dus mogen de klanten alle kinderziektes uitzweten. De uitleg over waarom dit nodig was, is bijzonder onduidelijk. De brief die bij de kaart zat is een schoolvoorbeeld van non-communicatie. Welk probleem proberen jullie op te lossen? Er zijn alleen maar nieuwe problemen gecreëerd. Dat er in het groot ‘VISA’ op die kaart staat, maakt het nog onduidelijker, want het is geen Visa-kaart zoals we die al tientallen jaren kennen.

Mijn vorige kaart was nog niet contactloos, dus ik was blij om ‘als laatste in België’ eindelijk een contactloze kaart te krijgen. Maar dit is echt geen verbetering.

Als je dus op deze vraag zou willen antwoorden: wanneer gaan jullie ervoor zorgen dat minstens alles dat vroeger werkte, terug werkt? Loop zelf alle winkelketens af en betaal met de kaart, Apple en Google. Zo moeilijk is dat niet, jobstudenten genoeg in dit seizoen.

En haal dat dwaze Visa logo weg van de voorkant van die kaart. Het onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit kennen enkel bankiers, hun klanten niet.

Reputatie 1

Dat wil dus zeggen dat:

  • ze in Nederland(en waarschijnlijk ook Duitsland) zo goed als waardeloos is,  aangezien ze daar quasi alleen Maestro aanvaarden. 
  • In de Colruyt Apple Pay niet meer zal werken, want die aanvaarden enkele Bancontact en Maestro.
  • In heel wat winkelketens die wel Maestro, maar geen VISA of bancontact aanvaarden niet meer zal werken(oa. Kruidvat, HEMA,...)

Dit is een serieuze achteruitgang, ik denk dat ik maar eens uitkijk naar een bank waar ze wel nog Maestro aanbieden.:slight_frown:

Reputatie 1
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.
Reputatie 3
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.

Hier moet ik je toch in corrigeren. Kruidvat (bijna alle winkels) en hema aanvaarden wel visa. Heb al met visa en apple pay betaald.

Wat colruyt betreft. Dit is niet de schuld van de bank, maar van colruyt omdat zij blijven dwarsliggen ivm apple pay en visa omdat ze dan teveel kosten moeten afdragen. Dus je kan het beste bij hen klagen.

Want met visa kan je perfect betalen bij carrefour, aldi, lidl etc. En ja ook met Apple Pay.

 

Het klopt wat je zegt over Kruidvat en dergelijke, en zelfs al was het niet het geval dat men reeds met Visa kon betalen, dan zouden die ketens zich toch genoodzaakt moeten voelen om hun betaalmogelijkheden uit te breiden zodat de bijna vier miljoen klanten van BNPPF met de kaart kunnen betalen. Dit ‘gewicht’ dat Fortis heeft is echter alleen van toepassing binnen België. Je kan niet om het feit heenkijken dat er in buurlanden zoals Nederland en Duitsland veel minder mogelijkheid is om met Visa/Mastercard te betalen en dat het meeste betaalverkeer daar via Maestro gebeurt. Tot nu toe moest je niet nadenken over de mogelijkheid tot betalen als je naar een buurland ging, dat verandert nu. Ik zie nog geen voorgestelde oplossing voor klanten maar de enige ‘oplossingen’ die ik me kan inbeelden zijn oftewel (ook) bij een andere bank gaan die wel Maestro kaarten uitgeeft of met euromuntjes en briefjes betalen; geen van beide zijn wenselijk denk ik dan.

Reputatie 3

Specifiek wat Colruyt betreft; zij zouden Bancontact moeten aanvaarden (volgens hun site).

Ook bij andere winkels zoals HEMA kan je met Bancontact betalen.

Allemaal goed en wel, maar aangezien Payconiq (de ware naam van Bancontact) stopt met de NFC-ondersteuning op mobieltjes zal men niet meer contactloos met het mobieltje  kunnen betalen  bij de Colruyt, maar al evenmin bij de meeste bakkers, slagers en het gros van de kleine handelaars en zelfstandigen. ‘t Ziet er weer lief uit.

Overigens bevindt zich in in het vorige bericht een denkfout. Want men kan bij Hema enz…  weliswaar met de Visakaart betalen, maar zulks gebeurt dan wel middels het Maestro-circuit. Dus hebben wij  het raden naar de gevolgen van jullie eenzijdige wijziging. Ja, toegegeven, contractueel mogen jullie dat.

Hoe dan ook, het gevolg van deze nieuwe miserie is dat de actie “veranderen van bank” stilaan  een aantrekkelijke optie is geworden. En dat zal u dan moeten toegeven, contractueel mag de klant dat.

Verhuizen naar Buiten-Mongolië zou natuurlijk ook nog een optie zijn.

 

Reputatie 3

Dag @De Schipper 

I

 

Gebruik je dus vandaag een Visa-kredietkaart waarop het Maestro-logo niet aanwezig is, dan betaal je nooit via het Maestro-netwerk. Onze huidige kredietkaarten, Visa en Mastercard, werken alvast niet met Maestro. Gebruik je die kaarten in een winkel, dan betaal je dus steeds via respectievelijk het Visa-netwerk of het Mastercard-netwerk.

Nou breekt mijn klomp!

Om bij Delhaize met mobieltje middels Goegel-pay  & MasterCard te betalen moet men “Maestro” kiezen op de terminal, want anders werkt het niet. Idem dito middels de debetkaart (van BNP). Het is wel al zes maanden geleden dat ik Goegel-pay in de Delaize gebruikt had. Een eerste keer vruchteloos. Maar nadat jullie eigenste hulplijn mij diets had gemaakt voor ‘Maestro’ te kiezen, lukte het wel. 

Is het nu weer eens veranderd?????

Gisteren heb ik tweemaal bij de apotheker met Goegel-pay betaald, eenmaal middels MasterCard en eenmaal middels jullie debetkaart.

In beide gevallen werd met het mobieltje (FNC) betaalt, in beide gevallen diende de apotheker  ‘Maestro’ te activeren. 

Een kat zou haar jongen niet meer terugvinden in deze troep.

Voor alle duidelijkheeid, de MasterCard zowel als de debetkaart werden aan Goegel-pay toegevoegd, uitzonderingsgewijze zonder problemen.

Overigens, op nijn debetkaart staat duidelijk het ‘Maestro-symbool’ inclusief naam. Hoe kan dat dan als jullie niet met Maestro zouden werken???

Op de MasterCard staat inderdaad geen ‘Maestro-symbool’. Maar toch dient men voor “Maestro’ te kiezen tijdens het betalen bij Delhaize …. (mobieltje-FNC wel te verstaan). Trouwens idem dito bij de apotheker - elders heb ik het nog niet geprobeerd.

Graag enige duidelijkheid hierover…. en in de eerste plaats wat men precies aan de handelaar moet vertellen bij het mobiel betalen.

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

Dag @nick ndb ,

In dit geval heeft dat te maken met de manier waarop Zalando specifieke betaalmethodes aanbiedt en welke beveiliging zij per type kaart vereisen. 

Zowel voor kredietkaarten als voor debetkaarten kan je namelijk betalingen bevestigen met de kaartlezer, op voorwaarde dat de handelaar in kwestie dat systeem ook geëmplementeerd heeft op hun site. 

Als je op een site zelf kan kiezen tussen Visa en Bancontact, dan zal je Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast via beide methodes aanvaard worden.

Er is verder ook wat goed nieuws wat de beveiliging van online betalingen betreft. Europese handelaars met een webshop zijn later dit jaar verplicht om hun betalingsplatformen beter te beveiligen. Dat wilt zeggen dat alle betalingen die via hun platform verlopen, bevestigd moeten worden met een kaartlezer, via apps zoals Payconiq by Bancontact, via bijkomende beveiligingscodes, enzovoort.

 

De nieuwe kaart wordt bij zalando NIET herkent als een bancontactkaart enkel als een Visakaart!

Reputatie 1
Badge

Bij Albert Heijn werkte Apple Pay perfect met de oude kaart. Met de nieuwe kaar niet meer. Gelukkig lag mijn kaart in de auto.

BNPPF heeft ervoor gekozen om ongevraagd, zonder te voldoende te testen en zonder overleg met de winkels een nieuwe type kaart te introduceren. “Als eerste in België !”, dus mogen de klanten alle kinderziektes uitzweten. De uitleg over waarom dit nodig was, is bijzonder onduidelijk. De brief die bij de kaart zat is een schoolvoorbeeld van non-communicatie. Welk probleem proberen jullie op te lossen? Er zijn alleen maar nieuwe problemen gecreëerd. Dat er in het groot ‘VISA’ op die kaart staat, maakt het nog onduidelijker, want het is geen Visa-kaart zoals we die al tientallen jaren kennen.

Mijn vorige kaart was nog niet contactloos, dus ik was blij om ‘als laatste in België’ eindelijk een contactloze kaart te krijgen. Maar dit is echt geen verbetering.

Als je dus op deze vraag zou willen antwoorden: wanneer gaan jullie ervoor zorgen dat minstens alles dat vroeger werkte, terug werkt? Loop zelf alle winkelketens af en betaal met de kaart, Apple en Google. Zo moeilijk is dat niet, jobstudenten genoeg in dit seizoen.

En haal dat dwaze Visa logo weg van de voorkant van die kaart. Het onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit kennen enkel bankiers, hun klanten niet.

Dat is omdat die nieuwe kaart aanzien wordt als een Visa kaart en dat werkt niet bij Albert Heyn winkels. Enkel bij franchise handelaars van AH werkt het.

Net zoals bij Colruyt…

 

Echt goed doordacht… Enige wat rest is naar een andere bank gaan en dan zullen ze het wel voelen daar in Brussel.

 

Wat ze nu gaan doen is nog wat extra druk uitoefenen zodat alle handelaars het nieuwe “Fortis” systeem gaan gebruiken. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Van een achteruitgang gesproken.

Nieuwe debet visa kaart, kan er nog steeds geen onlineaankopen mee doen. Derde keer scheepsrecht zeggen ze,. Ja oude kaartgegevens zijn vervangen door de nieuwe dan nog bij bol.com word het als visa kaart erkend en word die kaart geweigerd al 2 x aankopen met andere kaart moeten doen wat niet de bedoeling is. Ben ik bijna verplicht om tussen andere banken te gaan kiezen wel of niet meer mee verder werken en de bank dus aanzienlijke klant verliest. vanwege nieuwe kaart die minder functioneel is. 

Reputatie 7

Dag @VALUTA 

De uitrol is al gestart. :slight_smile:  Voorlopig is dat nog kleinschalig, maar meer en meer van onze klanten zullen in de komende weken en maanden hun nieuwe debetkaart ontvangen.

Hallo is het mogelijk een Nieuwe Visa bankkaart aan te vragen? Ik had een mastercard vroeger maar die is afgeschaft verleden jaar het zoue tof zijn voor de oude klanten van de mastercard om nu een visakaarrt te kunnen krijgen. ik heb gene zin om te wachten tot eindejaar grtn

Dag Yannick, er zijn veel dingen die ik sinds november niet meer kan kopen. Veel buitenlandse shops en sites aanvaarden alleen visa mastercard of discover, zoals amazon.com, auchan, rue de commerce, rakuten… om er persoonlijk enkelen te noemen. Ook disney+ abonnement is niet meer mogelijk. Ik moet steeds aan vrinden vragen om voor mij iets met hun kaart te kopen. Ik zou daarom zo snel mogelijk graag terug een visakaart hebben grtn

Ik vind het juist schandalig dat alles veranderd . Bijvoorbeeld oude mensen zoals mijn ouders kunnen daar niets mee doen . De banken zijn al verhuisd + nu nog een kaart voor online shopping enz. … die mensen doen en verstaan dat niet !!!

Reputatie 6
Badge +3

De nieuwe kaart heeft de benaming …….visa….!

Kan ik met deze kaart ook de visa-functie gebruiken wwz dat het geld de maand nadien van de rekening gaat?

mvg, Jan.

Neen, de Visa op uw debetkaart is Visa Debit dus het is geen kredietkaart functie dus met andere woorden als je met die Visa Debit betaalt gaat het bedrag onmiddellijk of eerstdaags van uw rekening.

Wil je een uitgestelde betaling dan moet je een aparte Visa kredietkaart aanvragen, wil je bovendien ook de mogelijkheid hebben om de kredietkaart uitgaven te spreiden dan vraag je eveneens een Optiline geldreserve aan, wel rekening mee houden dat de aanvraag geweigerd kan worden.

Reputatie 7

Hi @aak 

If your Belgian address is still registered with us, your new card will automatically be send there. If you want to register a new, foreign address, you can do so by calling our Easy Banking Centre on 02 762 90 00.

Even if you don’t want to change your address, I recommend you to give us a call so that we can either add a (temporary) address to send correspondence to or so we can reach out to your branch to find a different solution. 

I’m afraid that it is not possible to postpone being issued a new card. Not registering an address on which we can reach you, would also mean that other correspondence or normal card replacements will not be able to reach you.

After the new card has been issued, you will have at least 6 weeks to activate it.

PS: your Dutch was perfect!

Dag @Albert_3_1

Bedankt voor je feedback! Zijn er bepaalde dingen die je wilt weten over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Het is alvast een gewone debetkaart die op dezelfde manier werkt als de kaart die  je nu gebruikt. Je kan ze dus ook in gewone winkels blijven gebruiken. Het voornaamste verschil is dat ze op meer plaatsen aanvaard wordt.

Hallo Yannick,
 

Nee. Mij bekruipt vaak het idee dat de veranderingen totaal onnodig zijn. Voor de oudere mensen is het erg lastig. Ook voor jongere mensen.

Veel van dit soort veranderingen zijn absoluut geen vooruitgang. Schijn vooruitgang kan het beter genoemd worden.

Reputatie 7

Hallo @seerdekens 

Visa Credit en Visa Debit gebruiken inderdaad hetzelfde netwerk. Ze worden dus ofwel beiden, ofwel helemaal niet door een handelaar aanvaard. 

Apple Pay is compatibel met 3 betaalnetwerken (Maestro, Visa en Mastercard) en zal automatisch het netwerk van jouw gekoppelde kaart gebruiken.

Wat winkels betreft, zijn het steeds de winkeliers zelf die kiezen welke betaalnetwerken ze aanvaarden. Dat geldt voor België, maar ook voor andere landen zoals Nederland.

Ik kan je jammer genoeg geen lijst geven van welke winkel welk betaalmiddel aanvaard, maar als je ergens problemen zou ondervinden, mag je me dat wel steeds laten weten.

Reputatie 7

Dat zal inderdaad lukken. Voor een handelaar is er geen verschil tussen een betaling met Apple Pay of met de fysieke kaart. Enkel het achterliggende betaalnetwerk is belangrijk.

Reputatie 7

Dag @Eysenbrands 

Kan je me zeggen van welke bank het geldautomaat was en wanneer je het geld hebt opgenomen? 

Gebruikte je een groene kaart met daarop Visa Debit, of was het een kaart waar Visa Credit staat?

Reputatie 7

Bij VDK.

Groene kaart met Visa Debit., mijn nieuwe kaart.

Groetjes

Jean-Claude

Bedankt! Ik laat het opvolgen en hou je op de hoogte van zodra er meer nieuws is.

Indien je de kosten die je betaalde, wilt terugvragen, kan je best ook een klacht indienen via ons online formulier, of even telefonisch contact met ons opnemen via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00.

Reputatie 7

Hallo @JonV 

Bedankt voor je reactie.

Het Visa-netwerk biedt een uitgebreidere dekking dan dat van Maestro. Ook buiten België. We zorgen er alvast voor dat eens je je nieuwe debetkaart ontvangen hebt, ze ook op zoveel mogelijk plaatsen aanvaard wordt.

Specifiek wat Colruyt betreft; zij zouden Bancontact moeten aanvaarden (volgens hun site). Als ik me niet vergis aanvaarden zij zowel Bancontact als Apple Pay (via Maestro). Al is het mogelijk dat Apple Pay enkel aan specifieke kassa’s geaccepteerd wordt. Dat kan je best altijd navragen in de winkel zelf.

Ook bij andere winkels zoals HEMA kan je met Bancontact betalen.

Reputatie 1
Badge
  • "Buiten België" en Nederland/Duitsland zijn niet hetzelfde. Het is zeker zo VISA wereldwijd beter aanvaard wordt dan Maestro. Maar wat kan het mij schelen dat ik nu in Timboektoe of Dallas mijn bankkaart zou kunnen gebruiken, als ik dat in 1 of 2 buurlanden niet meer kan. Ik denk dat de gemiddelde Belg veel meer in Nederland zijn kaart gebruikt dan in pakweg Nieuw-Zeeland of Honduras.
  • Conclusie blijft: Colruyt aanvaardt geen Visa dus ApplePay zal daar niet meer werken.
  • Kruidvat aanvaardt enkel Maestro, Geen VISA, geen BC, Saladbar in duurt aanvaart ook enkel Maestro, geen Visa, geen BC en zo zijn er meerdere.

Hier moet ik je toch in corrigeren. Kruidvat (bijna alle winkels) en hema aanvaarden wel visa. Heb al met visa en apple pay betaald.

Wat colruyt betreft. Dit is niet de schuld van de bank, maar van colruyt omdat zij blijven dwarsliggen ivm apple pay en visa omdat ze dan teveel kosten moeten afdragen. Dus je kan het beste bij hen klagen.

Want met visa kan je perfect betalen bij carrefour, aldi, lidl etc. En ja ook met Apple Pay.

Reputatie 7

Dag @De Schipper 

Ik begrijp dat je ongerust bent dat je de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart niet zal kunnen gebruiken in jouw favoriete winkels.

Wat betreft het Maestro-netwerk; je zal alleen via dat netwerk betalen, als die functie op je kaart voorzien is én als de handelaar in kwestie zelf ook Maestro selecteert bij het uitvoeren van de transactie.

Gebruik je dus vandaag een Visa-kredietkaart waarop het Maestro-logo niet aanwezig is, dan betaal je nooit via het Maestro-netwerk. Onze huidige kredietkaarten, Visa en Mastercard, werken alvast niet met Maestro. Gebruik je die kaarten in een winkel, dan betaal je dus steeds via respectievelijk het Visa-netwerk of het Mastercard-netwerk.

Reageer