VEILIGHEID

Let op voor Vishing!

  • 17 juli 2019
  • 1 reactie
  • 751 Bekeken
Let op voor Vishing!
Reputatie 6
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 567 reacties
Hallo Community,

We waarschuwden jullie eerder al voor Phishing, maar kennen jullie Vishing al?

Wat is vishing precies?


De meesten onder jullie zijn al bekend met phishing, fraudepogingen waarbij je een e-mail krijgt, zogezegd in naam van een bedrijf. Het uiteindelijke doel? Je persoonlijke en/of financiële gegevens bemachtigen en ze misbruiken.

Vishing is daar de telefonische variant van.

In de meeste gevallen wordt je opgebeld door een fraudeur die laat uitschijnen dat je dringend actie moet ondernemen om een negatieve ervaring of situatie te vermijden. Daarbij word je steeds gevraagd om bepaalde gegevens te delen of handelingen uit te voeren die de fraudeur toegang tot je PC of financiële info geven.

Voorbeeld 1:
De fraudeur doet zich voor als een medewerker van Microsoft en zegt je dat ze merkten dat je systeem geïnfecteerd werd door een virus of dat ze technische problemen met je computer vaststelden. Als je zijn instructies volgt, geef je de fraudeur toegang tot je computer en krijg je valse schermen te zien die eerst tonen hoe erg het gesteld is met je PC.

Nadien laten ze uitschijnen dat de persoon aan de andere kant van de lijn alle virussen verwijderd heeft en dat de technische problemen opgelost werden. Vervolgens moet je betalen. Doe je dat niet, dan wordt je systeem geblokkeerd. Zelfs als je betaalt, wilt dat niet zeggen dat alles nadien in orde is. Je betaalt vaak meer dan wat de fraudeur zegt en je geeft een duidelijk signaal dat je een makkelijk slachtoffer bent. De kans is ook heel klein dat er effectief een probleem met je systeem was, los van de malware die de fraudeur zelf installeerde en natuurlijk niet verwijderde.

Voorbeeld 2:
Stel je koopt iets op een tweedehandssite en de verkoper laat je weten dat een transportbedrijf je aankoop zo snel mogelijk zal leveren. Vervolgens word je door een vals bedrijf opgebeld om te laten weten dat je nog een profiel of rekening moet openen op een (frauduleuze) website. Vaak onder het mom van technische problemen.

Je wordt daarbij gevraagd om enkele handtekeningen met je kaartlezer te zetten (M1 en M2). De website waarop je dat invult geeft de info door aan de fraudeur, die vervolgens met jouw codes overschrijvingen uitvoert.

Hoe bescherm je je tegen dit soort fraude?

  • Ga niet in op oproepen van ongekende/verborgen nummers.
  • Laat iemand anders nooit de controle over je computer overnemen.
  • Geef nooit via telefoon, e-mail of internet, zonder duidelijke context, je persoonlijke gegevens en codes door.
  • Plaats nooit elektronische handtekeningen op vraag van iemand die jou contacteert en plaats ze enkel op vertrouwde sites.
  • Als je twijfelt over een boodschap of conversatie, ga er dan niet verder op in. Beëindig onmiddellijk het gesprek.

Toch in de val getrapt?

Bel onmiddellijk ons Easy Banking Centre via het nummer 02 762 60 00 om je rekeningen en verrichtingen na te laten kijken
Dien ook onmiddellijk klacht in bij de politie en geef hen alle info die hebt over de situatie en over de fraudeur. Geef hen ook een lijst van eventuele frauduleuze transacties.

Ik raad jullie ook aan om de tips op de website www.safeonweb.be te lezen.

Fijne dag en tot binnenkort!

Yannick

1 reactie

Als men ingaat op telefoonaanbiedingen of aanbiedingen via mail is men niet al te snugger. Is mijn mening natuurlijk

Reageer