[Nieuw] Easy Banking App - Rekeningen van andere banken toevoegen

  • 12 February 2019
  • 13 reacties
  • 3934 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Jouw rekeningen van verschillende banken in 1 applicatie kunnen bekijken?

Vanaf vandaag, 12 februari, is dit mogelijk in Easy Banking App!
Zo kan je het saldo en de historiek van uw spaar- en zichtrekeningen van BNP Paribas Fortis, ING, Belfius en KBC eenvoudig raadplegen.

Benieuwd naar hoe je de rekeningen kan toevoegen?
Lees er in onze handleiding alles over.


Reageren op dit onderwerp is niet mogelijk.

13 reacties

Beste,

Is het zo dat ik de rekeningen bij andere banken live kan consulteren vanuit Easy Banking of is dit met een kleine vertraging?

Dank bij voorbaat
Hey WaCa, goede vraag!

[Rechtzetting] Het saldo van je rekening bij een andere bank wordt vernieuwt telkens je op onze app aanmeldt. Of dit het meest recente saldo is, hangt af van de andere bank, maar het zou alvast overeen moeten komen wat je op hun site en app te zien krijgt.

Om de 4 uur worden deze gegevens geupdate, dus dit is inderdaad met een kleine vertraging.

Groetjes,
Lieze
Dank je wel voor het snelle antwoord!

Laatste vraag: Is het zo dat ik om de x-tijd opnieuw een handtekening moet zetten om een rekening van een andere bank te kunnen consulteren?

Hartelijk dank!
Hey WaCa,

Enkel om de rekeningen toe te voegen is de kaartlezer en de kaart van de andere bank nodig. Om deze te consulteren is dit niet nodig!

Groetjes,
Lieze
Dus ik moet maar een keer de voorwaarden onderteken met de kaartlezer van de andere bank in kwestie?

Dank je!
Reputatie 6
Badge +3
En kan ik die rekeningen daarna ook terug verwijderen?
Reputatie 7
@Alexander

Ja, dat kan. ☺️

Gewoon in onze app het menu openen, drukken op 'Instellingen' en dan kiezen voor 'Rekeningen bij andere banken'. Daar zal je alle rekeningen kunnen beheren en verwijderen.
Heb dit even getest en moet zeggen dat het aangenaam werkt. Zal een navolging zijn van PSD2 zeker ;)

MAAR... hoewel dit een leuke vorm van implementatie is (en stukken beter dan die andere bank die zich er ook eens aan heeft gewaagd) toch wel enige vorm van terughoudendheid.
Eens geactiveerd kreeg ik een SMS van mijn bank dat aangaf dat ik hun banking app had geactiveerd [uhu??]. In de lijst met geactiveerde toestellen zag ik plots een onbekende erin staan (een iPhone met als model Tink).
Mijn andere bank ondersteunt ook de optie om derde partijen te blokkeren om toegang te krijgen tot mijn gegevens en die optie wordt straal genegeerd (ah ja want ik vermoed dat BNPPF app zich identificeerd als de app van mijn andere bank waardoor het al de rechten - dus meer dan wat BNPPF nu reeds toelaat - krijgt die de legitieme bank app ook zou hebben & mijn andere bank geen onderscheidt tussen beide kan maken).
Dan het toppunt, het verwijderen van al de andere rekeningen uit de BNPPF app wist dat Tink toestel niet uit de lijst met geregisteerde toestellen. Wilt dit dan zeggen dat Tink er nog toegang toe heeft?

Dit alles geeft mij niet het beste gevoel terug.

Hebben jullie jullie legal en security departement verplicht op vakantie gestuurd om dit in productie te mogen activeren?
Gewoon om als eerst op de markt te kunnen komen?
Reputatie 7
@Devinder

Een hele goede vraag waar ik zelf ook meteen het antwoord niet op ken (het technische aspect van de connectie gaat mijn pet wat te boven). Ik zoek het voor je uit en ik hou je hier op de hoogte.
@YannickB Heb je inmiddels een antwoord kunnen vinden op mijn vragen?

Dan mijn technische achtergrond vraagt zich ook af hoe jullie omgaan met wachtwoorden... Als ik moet aanmelden op de ING app, die ik mijn PIN in te geven. Jullie gebruiken diezelfde API's die ik vermoed dat jullie diezelfde PIN eigenlijk ook nodig zullen hebben. Waar wordt die bijgehouden? Want ik dien die niet in te voeren in jullie app.
KBC laat mij niet toe om mijn mobiele toestellen te beheren. Hoe kan ik dan mijn "consent" intrekken als jullie het toestel van ING al niet wissen.
Reputatie 7
@Devinder

Sorry dat mijn antwoord op zich laat wachten. Ik ben je alvast niet vergeten.

Enkele antwoorden die ik je al kan geven:

  • Tink is het bedrijf waarmee onze bank samenwerkt om de connectie met andere banken volgens de regelgeving van PSD2 tot stand te brengen. Vandaar dat je hen te zien krijgt in de lijst van je toestellen.
  • Wat de toegang betreft klopt het dat onze bank de saldi van de rekeningen bij je andere bank kan zien. Dat is een van de voorwaarden waar je mee akkoord dient te gaan alvorens je de rekeningen kan toevoegen. De reden dat we toegang tot die gegevens vragen valt binnen PSD2 en zorgt ervoor dat we het correcte saldo kunnen tonen en dat we het later ook mogelijk kunnen maken om overschrijvingen vanaf die rekeningen uit te voeren via onze app.
  • Wat de registratie van je toestel en het blokkeren van toegang tot derde partijen betreft, raad ik je aan om alvast ook eens contact op te nemen met je andere bank om na te gaan wat die blokkering voor hen precies inhoudt en hoe je toestellen kan wissen. Easy Banking werkt bijvoorbeeld ook met toestelregistraties die door een medewerker van onze helpdesk gewist kunnen worden. Ik probeer je zo snel mogelijk zelf meer info te bezorgen. Voor je consent zou het alvast voldoende moeten zijn om de rekeningen te schrappen via Easy Banking.
Reputatie 7
@Devinder

Nogmaals mijn excuses voor het lange wachten. Ik wou zeker zijn dat we je een correct antwoord gaven, want je maakt terecht enkele belangrijke opmerkingen.

Zoals je zelf aanhaalt, gebruiken we voor accountaggregatie nog niet de officiële PSD2-APIs van andere banken, om de simpele reden dat die nog niet beschikbaar zijn in een productie-omgeving. Wij wilden daar als bank echter niet op wachten om binnen te stappen in de wereld van “open banking”.

De functionaliteit die we vandaag aanbieden is een tussenoplossing in samenwerking met een Europese fintech-provider (Tink), die inderdaad hier en daar onverwachte bijwerkingen genereert (zoals een banking app die plots “geactiveerd” wordt, bijvoorbeeld).

Ik wil wel zeer duidelijk stellen dat deze tussenoplossing perfect compatibel is met de wetgeving rond PSD2 en ook uitgebreid werd geanalyseerd door ons security departement (alsook legal, compliance, …)
Veel meer technische details kan ik daar helaas niet over geven, aangezien die vertrouwelijk zijn. Je kan wel een kijkje nemen op de website van Tink, waar je wat algemene technische informatie kan krijgen.

Om consent terug te trekken, volstaat het overigens om rekeningaggregatie binnen Easy Banking App te stoppen voor die bepaalde rekening/bank. De link tussen Easy Banking App en Tink wordt dan volledig verbroken. Na een korte tijd wordt de gebruikersinformatie die door Tink opgeslagen werd ook bij hen verwijderd.

Of en wanneer de aangemaakte profielen bij de andere bank verwijderd worden, hangt af van de processen bij die specifieke bank. Maar in elk geval zullen ze niet meer bruikbaar zijn door Easy Banking App, noch door Tink.
Reputatie 7
Nog een kleine update: elke 90 dagen zal je ook gevraagd worden om opnieuw je toestemming voor de toegang tot je gegevens te geven.