Phishing

OPGELET - Groot aantal nieuwe phishing berichten

  • 13 februari 2020
  • 12 reacties
  • 7665 Bekeken

Reputatie 7
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 1598 reacties

Hallo Community,

We ontvingen de voorbije dagen verschillende meldingen over een phishing mails en berichten. Meestal word je gevraagd om op een link te klikken, zogezegd om te voorkomen dat je rekening of kaart geblokkeerd raakt. Nadien wordt je gevraagd om persoonlijke info door te geven en om enkele stappen met je debetkaart en kaartlezer te volgen.

 

DIT ZIJN GEEN BERICHTEN VERZONDEN DOOR BNP PARIBAS FORTIS 

Klik dus niet op de link en volg zeker geen stappen met je kaartlezer. Klik ook niet op andere links in de berichten. Ook niet op diegenen die zogezegd verwijzen naar onze website, naar onze Community of om je uit te schrijven voor de mail. Ze sturen je mogelijk ook door naar een nagebouwde en frauduleuze site.

Wij zullen je nooit aan de hand van een mail of bericht vragen om persoonlijke info zoals een pincode door te geven. Twijfel je? Klik dan niets aan en contacteer ons onmiddellijk op het nummer 02 762 60 00. Bel nooit het nummer dat in het bericht staat.

Antwoord nooit op het bericht. Doe je dat toch, dan geef je het signaal dat jouw mailadres of telefoonnummer effectief actief is en bestaat de kans dat je in de toekomst nog meer phishing ontvangt.

Ging je toch in op de mail? Contacteer ons dan zo snel mogelijk via 02 762 60 00. We zijn er van 7u tot 22u op weekdagen en van 9u tot 17u op zaterdag.

Zijn we gesloten en heb je informatie doorgegeven of een handtekening met je kaartlezer geplaatst? Laat dan meteen je kaart blokkeren via Card Stop. Je kan hen altijd bereiken via 070 344 344.

Ben je slachtoffer van fraude? Dien dan ook steeds een klacht in bij de politie.

Hieronder vind je een voorbeeld van een phishing mail.

Deze mail heeft het over de Easy Banking-code, een bestaande functionaliteit van onze app. Je kan de code echter alleen aanmaken door manueel de app te openen, niet door op een link in een mail of een sms te klikken.

 

 

Lees via dit artikel meer over wat te doen bij fraude en phishing.


12 reacties

Heb gisteren sms gekregen ;

 

[BNP PARIBAS]

Beste klant,
We hebben geconstateerd dat er is proberen in te loggen op uw online bankomgeving met
IP- adres: (122.34.566.98). Dit is voor ons gemarkeerd als ongebruikelijk,
U dient zich z.s.m te verifiëren om blokadde te voorkomen via

 

van nummer : +32 471 39 95 69

 

Werd gevraagd om uw account nummer and klant nummer in te voeren en er is link bovenaan pagina naar mobile banking, dat ik gedrukt heb en direct naar mijn bank app gegaan. Vergissing, heb intussen mijn geld allemal naar mijn partner gestort, want customer service is pas maandag open. Ze weten dat, daroom altijd in actie tussen zaterdag avond tot maandag vroeg. 
 

ik heb toevalig en aankoop gedaan online de dag daarvoor, bij eurotop.be met mistercash? Toevallig?? Die blijkbaar later een onbetrouwbaar online winkel 😭😭😭

Reputatie 7

@Hafida 

Als je op de link drukte en info invoerde of stappen met je kaartlezer volgde, dan raad ik je aan om ons zo snel mogelijk te bellen via 02 762 60 00 zodat we je rekeningen kunnen controleren.

Heb nummer gekregen van securityspecialist ‘Neem dan onmiddellijk contact op met onze securityspecialisten op 02 433 41 65 (ma- vr 7-22 u.; za 9-17 u.)

gewoone nummer ook gebeld, een uur aan het wachten tot nu en dan opgehangen, perfect!!. Wij moeten onmiddelijk contact nemen maar moet ook onmiddelijk geaantwoord zijn he onze oproepen. Intussen de dieven zijn onze geld aan het spenderen😓. Ze zijn altijd in actie weekends en customer service is weekend gesloten.

Reputatie 5

Hey @Hafida ,

Mijn excuses voor het ongemak dat je ondervindt.

Heb je Card Stop al gecontacteerd?

Groetjes, 

Lieze

Mijn kaart is niet gestolen, en moet niet geblokkeerd worden. het is online hacking het problem. zelf als mijn kaart geblokkeerd is, ik of hackers kan nog access hebben op mijn pc banking.  

Reputatie 5

Hey @Hafida ,

Zoals hierboven wordt aangeraden, is het best dat je kaart geblokkeerd wordt als de fraudeurs beschikken over jouw gegevens.

Als je kaart is geblokkeerd, kan je (en niemand anders) meer aanmelden online.

Dit is dus een veiligheid waardoor men niet langer misbruik kan maken van de gegevens.

Groetjes,

Lieze

Reputatie 7

@Hafida Om nog even aan te vullen: het gaat ook niet om hacking, want onze systemen of jouw pc werden niet gehackt of overgenomen. Bij dit soort phishing/fraude wordt je misleid envolg je zelf stappen waardoor je fraudeurs tijdelijk toegang geeft tot Easy Banking en waarbij je zelf (zonder het te weten) verrichtingen uitvoert.

Als je je kaart blokkeert via Card Stop, kan er zoals @LiezeH zei niet meer aangemeld worden en kunnen je gegevens ook niet misbruikt worden.

Ben je slachtoffer, dan dien je ook zo snel mogelijk contact op te nemen met de politie om hen op de hoogte te brengen.

Ja, al gebeld en intussen mijn online contract verwijderd, en binnen een week nieuwe moet aanvragen op kantoor. Problem is, heb online afspraak gemaakt voor in brussel kantoor brouckere, en geen reactie, heb gebeld twee dagen geleden, zei dat iemand ging mij terug bellen en tot nu niemand gebeld. Is wel uiterste belangrijk dat ik mijn online rekening terug kan krijgen voor al mijn rekeningen te betalen en niet moet naar buiten gaan naar atm elke keer  transactie moet gebeuren in deze gevaarlijke tijd. Ik weet niet merr hoe kan ik een afspraak  kunnen krijgen. Elke keer bellen is altijd half uur moest wachten. Mischien best gewoon veranderen van bank want hier is niet veel geholpen

Reputatie 7

@Hafida Heb je je online toegang zelf door ons laten verwijderen? Wij doen dat namelijk nooit automatisch.

Als je je kaart liet blokkeren, dan volstaat het om ze telefonisch te laten vervangen door ons.

Vroeg je effectief om je toegang tot Easy Banking te verwijderen, dan kunnen we dat telefonisch ook onmiddellijk activeren. Je kan dat eventueel ook zelf door met de nieuwe kaart eenmaal aan te melden met je kaartlezer op onze website.

Werd je rekening uit veiligheid geblokkeerd omwille van fraude, dan is het wel mogelijk dat je op kantoor langs moet komen. We proberen in dat geval zo snel mogelijk een afspraak voor je te regelen.

Mijn online contract is verwijdered door julllie adviseur voor veiligheid dus geen toegang meer aan easy banking, door jullie adviseur is gezegd dat kaart helemal niet nodig blokkeren,  maar online access wel. Gellukig maar anders heb ik helamal geen toegang met kaart en online en nu zelf geen toegang voor een afspraak te maken. Geweldig!! 

Reputatie 7

@Hafida Bedankt voor je antwoord.

Ik vermoed dat mijn collega je contract niet heeft verwijderd, maar enkel geblokkeerd. Een van onze experts Easy Banking kan dit telefonisch opnieuw deblokkeren.

Heeft tegen mij gezegd contract verwijdered en moet naar kantoor gaan voor een nieuwe te maken. Ga proberen opnieuw te bellen nu 

Reageer