Hallo Community,
We ontvingen de voorbije dagen verschillende meldingen over een phishing mails en berichten. Meestal word je gevraagd om op een link te klikken, zogezegd om te voorkomen dat je rekening of kaart geblokkeerd raakt. Nadien wordt je gevraagd om persoonlijke info door te geven en om enkele stappen met je debetkaart en kaartlezer te volgen.
DIT ZIJN GEEN BERICHTEN VERZONDEN DOOR BNP PARIBAS FORTIS
Klik dus niet op de link en volg zeker geen stappen met je kaartlezer. Klik ook niet op andere links in de berichten. Ook niet op diegenen die zogezegd verwijzen naar onze website, naar onze Community of om je uit te schrijven voor de mail. Ze sturen je mogelijk ook door naar een nagebouwde en frauduleuze site.
Wij zullen je nooit aan de hand van een mail of bericht vragen om persoonlijke info zoals een pincode door te geven. Twijfel je? Klik dan niets aan en contacteer ons onmiddellijk op het nummer 02 762 60 00. Bel nooit het nummer dat in het bericht staat.
Antwoord nooit op het bericht. Doe je dat toch, dan geef je het signaal dat jouw mailadres of telefoonnummer effectief actief is en bestaat de kans dat je in de toekomst nog meer phishing ontvangt.
Ging je toch in op de mail? Contacteer ons dan zo snel mogelijk via 02 762 60 00. We zijn er van 7u tot 22u op weekdagen en van 9u tot 17u op zaterdag.
Zijn we gesloten en heb je informatie doorgegeven of een handtekening met je kaartlezer geplaatst? Laat dan meteen je kaart blokkeren via Card Stop. Je kan hen altijd bereiken via 078 170 170.
Ben je slachtoffer van fraude? Dien dan ook steeds een klacht in bij de politie.
Hieronder vind je een voorbeeld van een phishing mail.
Deze mail heeft het over de Easy Banking-code, een bestaande functionaliteit van onze app. Je kan de code echter alleen aanmaken door manueel de app te openen, niet door op een link in een mail of een sms te klikken.