Opgelet voor phishing e-mails!

  • 3 april 2019
  • 2 reacties
  • 3856 Bekeken

Reputatie 3
Momenteel is er een nieuwe phishingolf aan de gang en graag brengen we jullie hiervan op de hoogte!

Tips om niet in de val te trappen:
  • Bankkaarten zijn gekoppeld aan je zichtrekening en blijven ongewijzigd. BNP Paribas Fortis gaat je nooit via e-mail contacteren om een nieuwe kaart te bestellen.
  • Nooit aanmelden via de link in de e-mail. Je komt op een fraudeleuze website terecht.
  • Controleer het e-mailadres. Onze adressen eindigen op @bnpparibasfortis.com en .be.
  • Controleer of er taalfouten in de e-mail staan.

Wat als je twijfelt?

Het is beter om op je hoede te zijn. Als je twijfelt, open dan zeker geen links en contacteer zo snel mogelijk de bank.

Ga steeds zelf naar Easy Banking Web. Dit doe je door de website www.bnpparibasfortis.be te raadplegen en te kiezen voor ‘aanmelden’. Belangrijk: ook al staat het websiteadres zo in de e-mail, toch open je het best niet via die web. De link achter de tekst kan namelijk verschillen.

Indien je een phising e-mail ontvangt kan je deze steeds doormailen naar phishing@bnpparibasfortis.com

Wat als je slachtoffer bent?

Contacteer zo snel mogelijk het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 en doe aangifte bij de politie.

De e-mail die momenteel in omloop is, gaat als volgt:

Beste kaarthouder,

De Algemene Verordening Gegevensbescherming verplicht ons om alle huidige kaarten in omloop te vervangen door kaarten die kaart- en persoonsgegevens beter kunnen beschermen.

Inmiddels hebben wij een geüpdatete uitvoering van de contactloze kaart in omloop gebracht. De geüpdatete uitvoering is beveiligd tegen het contactloos aftappen van uw kaart en -persoonsgevens. Door de onderstaande verwijzing te volgen kunt u de geüpdatete kaart aanvragen. Tot en met vrijdag 5 april 2019 kunt u de vernieuwde kaart zonder extra kosten aanvragen. Na bovenstaande datum brengen wij kosten in rekening. Dit bedrag wordt maandelijks automatisch afgeschreven van uw zichtrekening.

[link naar de website]

De Europese regelgever neemt de bescherming van persoonsgegevens heel ernstig en legt zware boetes op voor wie die niet naleeft. Wij vragen u dan ook vriendelijk om gebruik te maken van de lopende actie.
Wij hechten veel belang aan uw privacy en hebben veiligheidsprocedures ontwikkeld die uw gegevens moeten beschermen tegen elk ongeoorloofd gebruik of openbaarmaking.

Met vriendelijke groet,
BNP Paribas Fortis

Joris Vandeweghe
Hoofd klantendienst

2 reacties

Ik (77 jaar) heeft deze namiddag DOM geweest. Ik heb geprobeerd om een probleem van mij op te lossen via mijn PC. Ik heb contact gehad met een vrouw  (“Rescue assist “ - telefoonnr  032/762600) die daar een man bij voorstelde om mijn probeem op te lossen. Ik kreeg een antwoord van een man die me hielp met “fastsupport.gotoassist.com/866-713-34” (in het engels!) Maar bij Fastsupport stopte de mail, en ik geraakte niet meer in de mail.

Ik probeerde verschillende keren:” Rescue assist” in Brussel was niet meer te vinden. en de support ook niet: “fastsupport.gotoassist.com/866-713-34”

Het telefoonnummer van de vrouw (Nederlandse) is niet te vinden, de de fastsupport bestaat ook, maar het nummer was fout!

Ik was eerst blij om de (mogelijke)  hulp te krijgen en omdat ik geen van de 2 nog kon bereiken, ben ik bang geworden.

En nu zit ik met de angst.Is het allemaal toeval? maar ik vrees ervoor.

Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Dank vooraf.

  1. De Wolf
Reputatie 6

@De Wolf Lylianne 

Bedankt om dit bij ons na te vragen, want dit gaat vermoedelijk inderdaad om een type fraude.

Zocht je zelf contact op met een dienst om je te helpen bij computerproblemen, werd je door hen opgebeld en zeiden zij dat er een probleem was vastgesteld met je toestel, of kreeg je een melding op je pc die zei dat er een probleem was?

Als je info over je rekeningen of kaarten hebt doorgegeven of hebt ingevoerd op een website op basis van een melding op je pc of naar aanleiding van je telefonisch contact, dan raad ik je aan om ons zo snel mogelijk te bellen via 02 762 60 00 zodat we je rekeningen kunnen controleren.

We zijn er vandaag van 7u tot 22u.

Reageer