Sticky

[Opgelet] Wees extra waakzaam voor Phishing

  • 5 maart 2018
  • 0 reacties
  • 1223 Bekeken

Reputatie 5
  • Druk in de weer
  • 608 reacties
Dag iedereen,

Momenteel merken wij dat er terug veel 'Phishing' e-mails circuleren.

Phishing is een vorm van internetfraude die vaak start met een klik op een link of het openen van een bijlage in een mail waarbij derden de naam en de identiteit van BNP Paribas Fortis misbruiken om op frauduleuze manier vertrouwelijke gegevens te achterhalen. Het is belangrijk dat je weet dat BNP Paribas Fortis nooit persoonlijke of vertrouwelijke gegevens zal vragen via e-mail of telefoon.

Wees dus waakzaam en klik niet op iedere link die je aantrekklijk lijkt of open geen ongekende bijlagen.
Zo kan je een e-mail ontvangen zogenaamd van BNP Paribas Fortis. Deze e-mails signaleren ten onrechte dat er een probleem zou zijn met je rekening of je bankkaart. Via een link in deze e-mails komt men terecht op een niet-authentieke versie van de website van BNP Paribas Fortis, waar gevraagd wordt om bepaalde gegevens zoals je kaartnummer, adresgegevens, telefoonnummer in te vullen. Geef op deze website in geen enkel geval je kaart- of andere vertrouwelijke gegevens in.
Het gebeurt niet alleen in naam van de bank, momenteel is er ook Phishing via Whatsapp voorlopig gaat het vooral om waardebonnen voor winkels waarbij ze je gegevens vragen om in te vullen en deze gegevens misbruiken. Wees alert voor verdachte e-mails en telefoons. Verder mogen de M1/M2-handtekeningen, paswoorden en pincodes nooit doorgegegen worden.

Hoe een Phishing mail herkennen?

- Dergelijke mails bevatten vaak spelfouten of incorrecte zinsbouw
- Let steeds op het e-mailadres van de verzender. Vaak is de zichtbare naam van de verzender wel correct, maar wanneer je het concrete adres bekijkt, wordt duidelijk dat de mail niet vanuit een BNP Paribas Fortis-adres werd verzonden.
- Wanneer de mail, of een snelkoppeling binnen de mail, vraagt om gevoelige informatie door te geven door te klikken op een link, mag je vaak ook van een poging tot phishing uitgaan.

Heb je een Phishingmail ontvangen, dan mag je deze steeds doorsturen naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Wat als je toch hebt gereageerd op Phishing:

Heb je toch kaartgegevens of andere vertrouwelijke informatie doorgegeven, laat dan onmiddellijk uw kaart blokkeren bij Card Stop op 070 344 344. Contacteer ook onze helpdesk Easy Banking op het nummer 02 762 60 00 (bereikbaar van 7-22u op weekdagen en van 9-17u op zaterdag).
Heb je ook een wachtwoord doorgegeven, verander dan je wachtwoord bij alle diensten of sites waarbij je hetzelfde paswoord gebruikt.
Laat zeker ook je antivirussysteem eens draaien. Ervaar je problemen contacteer dan een computerspecialist.

Hoe de echtheid van onze website (https://www.bnpparibasfortis.be) controleren:

- Er dient ‘https’ te staan en een hangslot slot dat je voor de naam van de website ziet staan. Beide zaken duiden op een beveiligde, officiële site.
- Verder mogen er ook geen spelfouten in de website staan

Hebben jullie nog vragen of opmerkingen, aarzel niet om ze hier te stellen.

Een fijne namiddag!

0 reacties

Geen reactie

Reageer