Bizcover

Eenvoudig betalen : goed voor u en uw klanten

  • 21 mei 2019
  • 0 reacties
  • 66 Bekeken
Eenvoudig betalen : goed voor u en uw klanten
Reputatie 5
In het kader van het dossier ‘Zomer voor Starters’ presenteert Bizcover tot in oktober artikels om starters te vergezellen op hun weg naar succes. Deze week op de agenda: betalingen. Als ondernemer wordt u uiteraard graag vlot en op tijd betaald: uw leveranciers wachten ook niet graag op hun geld. Hoe kunt u het betaalproces in deze digitale, geconnecteerde tijden zo eenvoudig mogelijk maken voor uw cliënteel? Joeri Dullaert, specialist betaalmiddelen bij BNP Paribas Fortis, reikt enkele oplossingen aan.

Geen kopzorgen over cash

Waarom startende bedrijven, maar ook meer gevestigde ondernemers, aandacht moeten hebben voor een adequaat cash management laat zich eenvoudig uitleggen, zegt Dullaert. “Als ondernemer wilt u focussen op uw core business, zonder voortdurend met administratieve beslommeringen bezig te zijn. U moet als bedrijfsleider zonder kopzorgen kunnen werken en u niet voortdurend zorgen maken over uw financiën. Alle tijd die u daarin steekt, kunt u beter aan sales en marketing besteden, twee zaken die uw bedrijf doen groeien.”
Bovendien: een goed cash management behoedt u ook voor financiële stroppen, die soms zelfs zo nijpend kunnen zijn dat de onderneming erdoor failliet gaat. “Natuurlijk bestaan er oplossingen om dat soort periodes door te komen, zoals kas- en overbruggingskredieten, maar die vermijdt je natuurlijk best”, zegt Dullaert.

Zo weinig mogelijk cash

Cash kost een ondernemer geld, zo eenvoudig is het
Hoe pakt u een goed cash management dan best aan? In tegenstelling tot wat de naam suggereert, zorgt u er in de eerste plaats voor dat uw klanten zo weinig mogelijk met cash moeten betalen, aldus Dullaert. “Cash kost een ondernemer geld, zo eenvoudig is het. Er komen bankkosten bij kijken, er is het risico op diefstal, u kunt met vervalste biljetten betaald worden en u bent gewoon een hoop tijd kwijt door het cash geld na uw werkuren naar de bank te brengen. We raden ondernemers dan ook aan om zo veel mogelijk betalingen met de bankkaart te laten uitvoeren, of zelfs met digitale apps. Zeker jongere klanten zijn daar vragende partij voor.”

De mate waarin ondernemingen met digitale tools omgaan, is zelfs een factor die mee hun succes bepaalt, zegt Dullaert. “Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die sterk inzetten op digitale tools het beter doen dan sectorgenoten die nog op de oude manier werken. Daar is een directe correlatie.”
Tegenwoordig bestaan er betaalterminals voor alle situaties, en die net zo goed via 3G als wifi of een vaste internetlijn werken. “Er is echt geen excuus meer om ze niet te gebruiken. Idem als u met een webshop werkt, wat uiteraard een fantastische extra etalage is voor uw bedrijf. Die omnikanaalaanpak trekt u best door in uw betaalmogelijkheden.”

Payconiq

Een andere, erg toegankelijke betaalmogelijkheid voor retailers die Dullaert wil aanstippen is Payconiq. “Dat is een zeer laagdrempelig systeem waarmee je betalingen kunt aanvaarden via een app. Het is ideaal voor starters, omdat het een zeer lage investering vereist en er lage transactiekosten aan te pas komen. We zien deze betaalmogelijkheid steeds meer opduiken bij bakkers, slagers of frituren.

Voor B2B

Voor bedrijven die vooral in een B2B-omgeving werken, zijn er eveneens digitale oplossingen. “Het is tegenwoordig perfect mogelijk om uw facturen online te verzenden en meteen een link mee te sturen waarmee ze onmiddellijk en digitaal betaald kunnen worden. Op die manier bent u dus zeker van een snelle betaling en biedt u uw klant alle betaalcomfort aan. Domiciliëringen blijven daarnaast ook een goed middel om het aantal ‘vergeten’ betalingen zo veel mogelijk in te perken.”

Een andere oplossing, die zich wat meer op gevestigde ondernemingen toespitst, is de mogelijkheid om aan factoring te doen. “Factoring is een instrument waarbij de ondernemer zijn facturen ‘verkoopt’ aan de bank in ruil voor een directe betaling”, legt Dullaert uit. “Als de ondernemer het wenst betaalt de bank hem een voorschot tot maximaal 85 procent van de openstaande vorderingen uit, zo vergroot de ondernemer onmiddellijk zijn werkkapitaal. Bijkomend voordeel: u hoeft zich absoluut niks meer aan te trekken van het debiteurenbeheer én u bent beschermd tegen wanbetaling. Als de klant niet betaalt, gaan wij over tot actie en ontvangt u ten laatste na 90 dagen het verzekerde bedrag.

Kassa 2.0

Voor bedrijven die nog een stap verder willen gaan, biedt BNP Paribas Fortis tegenwoordig zelfs een volledig geïntegreerd kassasysteem aan, Kassa 2.0 gedoopt. “Dat is een centraal softwarepakket waarin alle aspecten van het zakendoen samenkomen”, zegt Dullaert. “Uw betaalterminal wordt daarbij gekoppeld aan uw voorraadbeheer, aan uw webshop, aan uw klantenbeheer, enzovoort. Het systeem biedt zeer uitgebreide rapporteringsmogelijkheden en zelfs HR-modules. Zo raadpleegt u al deze facetten van uw onderneming altijd en overal, op elk apparaat. Vele zelfstandigen hebben na het sluiten van hun zaak nog uren werk met paperassen. Daar willen we met Kassa 2.0 iets aan doen.”

Meer weten over de verschillende betaaloplossingen?



Joeri Dullaert

Joeri Dullaert studeerde af als bachelor Marketing aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen. Hij werkte daarna meer dan twintig jaar bij Europabank voor hij als Product Manager Merchant Acquiring Services aan de slag ging bij BNP Paribas Fortis. Hij is een fervent minivoetballer en grote fan van voetbalclub Sporting Lokeren.

0 reacties

Geen reactie

Reageer