Beantwoord

VISA credit kosten handelaar Europese verordening

  • 25 November 2021
  • 3 reacties
  • 690 Bekeken

Als handelaar blijkt dat ik ongeveer 1.35% + 21% btw per transactie dien te betalen wanneer mijn klanten betalen met VISA creditkaart. Volgens een Europese verordening  van 2015 zou het plafond op 0.85% staan.  Desondanks rekent Fortis deze kosten door.

Tevens heb ik als handelaar reeds twee maal een supportticket aangemaakt en meer dan een week geleden telefonisch contact opgenomen om mijn contract van mijn betaalterminal te laten herzien/aanpassen. Behalve een automatisch bericht komt er geen reactie.

Telefonisch contact met Axepta haalt niks uit.

Wordt ik nu stilletjes verwezen naar een andere bank?

icon

Beste antwoord van YannickB 25 November 2021, 10:09

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Hallo @CarlF 

Aangezien je al contact hebt opgenomen met Axepta, kan je best een antwoord van hen afwachten. Mocht je hen toch nog willen bellen, dan kan dat via 02 828 06 06.

Heb je een persoonlijk adviseur voor je zaak, dan kan je eventueel ook hen contacteren. Je kan ook terecht bij onze ondernemersbank via 02 433 43 31. Al zullen zij ook gewoon opnieuw contact met Axpeta moeten opnemen.

Telefonisch contact met Axepta haalt niks uit.

Wordt ik nu stilletjes verwezen naar een andere bank?

U bent wat in verwarring gebracht. Die Europese richtlijn behandelt de relatie tussen handelaar en klant. Dus niet de relatie tussen de handelaar en de betaaldienst. En al evenmin de relatie tussen de handelaar en Visa/MasterCard/gelijkaardige.

Overigens, de richtlijn van 2015 is reeds voorbijgestreefd door die van 2018, die stelt dat de handelaar geen bijkomende kosten mag aanrekenen bij kaartbetalingen. Een slag in het water, zoals u nu zelf moet ervaren, want op die manier worden de kosten voor de handelaars er enkel maar groter op.

Voorts zijn de kosten bij andere betaaldiensten zoals Mollie en Icepay vrijwel identiek, zie ook

https://icepay.be/betaalmethoden/visa-debit/

https://www.mollie.com/be/pricing

dus overstappen naar een andere zou weinig of niets uithalen.

 

Ik heb het blijkbaar inderdaad bij het verkeerde eind. 

Bedankt voor de info.

Reageer