Bizcover

Waarom en hoe een blog aanmaken voor een e-commercewebsite?

  • 8 mei 2019
  • 0 reacties
  • 367 Bekeken
Waarom en hoe een blog aanmaken voor een e-commercewebsite?
Reputatie 6
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 646 reacties
Hebt u al gemerkt dat veel grote e-commercewebsites ook een blog hebben? Dat is geen toeval. Het is immers bewezen dat het de beste manier is om van een website een krachtige verkooptool te maken.

Waarvoor dient een blog op een e-commercewebsite?

De blog is gericht op potentiële klanten
Het is niet meer mogelijk om klanten aan te trekken met onlinereclame alleen. De meeste klanten die online kopen, doorlopen verschillende aankoopprocessen. Volgens een studie koopt driekwart van die kopers alleen maar als hun nieuwsgierigheid is ingelost. En dat is nu net het doel van de blog: hij speelt in op de nieuwsgierigheid van potentiële klanten. Want die zullen uiteraard het meest geneigd zijn om te kopen bij degene die al hun vragen heeft beantwoord. Als dat dus maar bij u is!

De blog is de doorverwijstool bij uitstek
Via een blog kunnen de meest relevante trefwoorden op subtiele wijze worden gebruikt en gecombineerd. Het is dus een ideaal instrument om te laten doorverwijzen door een zoekmachine. Een studie van HubSpot uit 2015 gaf overigens al aan dat een e-commercewebsite met een blog die meer dan tien keer per maand wordt aangevuld, drie keer meer bezoekers krijgt dan een website met slechts vijf artikels per maand. En dat hoeft ook niet te verbazen, want hoe meer artikels, tips en advies op een blog, hoe meer bezoekers en hoe makkelijker prospecten echte klanten worden.
Daarnaast is een blog een prima netlinkingtool. Wanneer de artikels worden gedeeld op sociale netwerken of andere websites, ontstaan er heel wat inkomende links. En dus, hoe meer links, hoe beter de doorverwijzing en de visibiliteit via de zoekmachines.

De blog versterkt uw visibiliteit en geloofwaardigheid
Vandaag bestaan er ontelbaar veel e-commercewebsites. Hoe kan uw website in het oog springen en marktaandeel winnen? De methode die echt werkt, is een blog aanmaken met zo veel mogelijk trefwoorden waarnaar kan worden doorverwezen.
Bovendien ziet uw website er met een blog een pak geloofwaardiger en professioneler uit. Zo zien de bezoekers meteen dat de ondernemer niet alleen uit is op verkopen, maar ook gratis tips en advies geeft. Een klant die daarvan overtuigd is, zal niet lang aarzelen om het hem voorgestelde product te kopen.

Hoe maakt u de ideale blog aan voor uw e-commercewebsite?

De ideale blog is opgebouwd rond drie belangrijke principes.

Nuttige inhoud
Vooraleer u met een blog begint, vraagt u zich het best eerst af waarover u het wilt hebben. U bent misschien zelf gepassioneerd door een onderwerp, maar u moet een invalshoek zoeken die zo veel mogelijk andere mensen kan boeien. Er moet uiteraard ook een rechtstreeks verband zijn tussen de inhoud op de blog en de e-commercewebsite. Antwoord op alle vragen die de internetgebruikers zich kunnen stellen vooraleer ze uw producten kopen. Beschrijf bijvoorbeeld hoe een toestel werkt, publiceer interviews met gebruikers van uw producten of denk aan een vergelijkend overzicht, een aankoopgids of een reportage.

Neem de blog op in het menu van de e-commercewebsite
De bezoekers die op uw e-commercewebsite terechtkomen, moeten weten dat de blog er is en dat ze er snel kunnen geraken. Plaats dus een link naar de blog op de homepage van de website. Uiteraard moeten de lezers vanaf de blog ook meteen kunnen doorklikken naar de e-commercewebsite. Zorg hier dus ook voor een link naar de productwebsite.

Gebruik efficiënte tools om te delen
Om zo veel mogelijk prospecten en klanten aan te trekken, moet u ervoor zorgen dat elk blogartikel wordt gedeeld op de sociale netwerken. Nodig uw klanten, prospecten en bezoekers uit om dat te doen. Stuur bepaalde artikels ook naar uw abonnees via uw newsletter. Moedig hen ook aan om deze posts te delen en verzamel hun meningen. Hoe meer een artikel door uw bezoekers wordt beoordeeld, hoe beter het ze kan omvormen tot prospecten.

Een concreet voorbeeld

U hebt een e-commercewebsite waarop u een uitgebreid gamma digitale fototoestellen verkoopt ... net als uw concurrenten. Door een blog aan te maken, positioneert u zich – in tegenstelling tot uw concurrenten – bij de internetgebruikers als een echte specialist in digitale fototoestellen en niet meer als een eenvoudige verkoper. De artikels op uw blog kunnen vergelijkingen zijn, uitgebreide tests van een nieuw model, een tutorial om een bepaald type foto (macro, sport, nacht enz.) te maken, ervaringen van gebruikers of ervaren fotografen enz. Deel die artikels ook en zorg dat ze worden verspreid (doorverwijzing, sociale netwerken, AdWords enz.). Dankzij de juiste call to actions geven deze artikels niet alleen uw verkoop, maar ook uw naamsbekendheid een boost. De prospecten zullen bij u kopen omdat u hen alle informatie hebt gegeven die zij nodig hadden tijdens hun denkproces. Voor hen bent u dé specialist die hen begeleidt en op wie ze kunnen rekenen bij hun aankoop.

Lees meer op Bizcover



David Licoppe

David Licoppe is gespecialiseerd in en gepassioneerd door marketing. Als autodidact richtte hij bijna tien jaar geleden zijn eerste webagentschap op. Vandaag staat hij aan het hoofd van Seolius, een website exclusief voor gepassioneerde en ervaren marketingliefhebbers. De website groeit steeds meer uit tot hét opleidingsplatform voor digital marketing bij uitstek.

0 reacties

Geen reactie

Reageer