Beantwoord

beleggen

  • 1 February 2020
  • 3 reacties
  • 1718 Bekeken

ben klant en in het bezit van een zichtrekening en effectenrekening.

kan ik dan beleggen in aandelen ? of heb ik daar nog een beleggersrekening voor nodig?

en hoe werkt dit dan.

 

icon

Beste antwoord van YannickB 3 February 2020, 08:32

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Dag Norbert,

Een beleggersrekening is niet verplicht om te kunnen beleggen. Het kan wel handig zijn om je beleggingsverrichtingen gescheiden te houden van je andere transacties.

Aan- en verkopen van aandelen en andere effecten kunnen alvast perfect uitgevoerd worden via een zicht- of spaarrekening.

Voor je begint met beleggen, dien je eerst en vooral een vragenlijst over je kennis en ervaren over en met beleggen, in te vullen. Die vragenlijst vind je zo:

Nadien kan je volgende stappen gebruiken om aandelen te kopen in Easy Banking Web.

Aandelen kopen van een bedrijf dat je nog niet in portefeuille hebt:

  • Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be/.
  • Klik bovenaan op Sparen en beleggen en kies voor Beleggingen zoeken.
  • Voer een ISIN-code of een naam in en klik op Zoeken.
  • TIP: zoek je op naam, maak dan ook een keuze bij Beleggingscategorie. Kies bijvoorbeeld voor Aandelen om enkel aandelen en geen andere types effecten uitgegeven door een bedrijf, op te vragen.
  • Klik in het zoekresultaat op de naam van het aandeel dat je wilt kopen.
  • Lees de info over het effect en druk onderaan op Kopen.
  • Voer het aantal aandelen in dat je wilt kopen, kies het type order en geef op basis daarvan een koers op. Dit is het bedrag waarvoor je een aandeel wilt aankopen. 
  • Kies de effectenrekening waarop de aandelen bewaard moeten worden en kies de rekening waarmee je de aandelen wilt aankopen. Opgelet: het saldo van deze zicht- spaar- of beleggersrekening moet toereikend zijn.
  • Klik op Nu versturen.
  • Overloop de kosten, lees alle wettelijke informatie en bevestig dat je ervan hebt kennisgenomen.
  • Volg tot slot de stappen met je debetkaart en kaartlezer en klik op Bevestigen.
  • Je aankooporder wordt nu verzonden naar de beurs waarop het aandeel genoteerd staat. Het zal tijdens de openingsuren van die beurs uitgevoerd worden van zodra aan de door jou ingevoerde koers voldaan kan worden.

Collega,

 

mijn kennis is volledig in orde voor de gewenste producten. Bij ervaring staan overal nog rode kruisjes.  kan ik deze ook zelf aanpassen? zo ja hoe?  ik heb al opnieuw ondertekend maar vind nergens een mogelijkheid om de kennis op ok te zetten.

groetjes 

 

Nadine Franssen 

Hey @Nadine Franssen ,

De ervaring is niet iets dat je kan aanpassen, dit is de ervaring die je zelf hebt met bepaalde producten.

Enkel de kennis moet groen zijn!

Groetjes,

Lieze

Reageer