Beantwoord

Beleggen als minderjarige

• 9 september 2019
  • 3 reacties
  • 353 Bekeken

Kan ik aandelen verkopen en kopen als ik jonger dan 18 ben?
icon

Beste antwoord van YannickB 11 september 2019, 12:51

Hoi Senne,

Ik heb het nagevraagd en zoals ik eerder dacht, kan je als minderjarige niet zelf effecten verhandelen.

Minderjarigen worden door we wet als handelingsonbekwaam beschouwd. Dat wilt zeggen dat zij niet zelf kunnen handelen om hun rechten te laten gelden.

Daarom kan je als minderjarige bijvoorbeeld ook niet zomaar een contract aangaan.

Je ouders kunnen wel voor jou een effectenrekening openen en voor jou effecten aan- en verkopen. Daar zijn ook verschillende voorwaarden aan verbonden. Zo zullen alle verkopen steeds op een rekening op jouw naam gestort moeten worden.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Neen, tot zover ik weet kan een minderjarige geen beursverrichtingen doen.
Reputatie 6
Hallo Senne,

Beleggen als minderjarige is niet zo simpel omdat je voor veel dingen toestemming van je ouders nodig hebt.

Het is niet onmogelijk, maar in veel gevallen zal je moeten werken met beperkingen.

Toegegeven, ik ben er zelf niet helemaal thuis in, maar ik vraag de details voor je na en kom er zo snel mogelijk op terug. 🙂
Reputatie 6
Hoi Senne,

Ik heb het nagevraagd en zoals ik eerder dacht, kan je als minderjarige niet zelf effecten verhandelen.

Minderjarigen worden door we wet als handelingsonbekwaam beschouwd. Dat wilt zeggen dat zij niet zelf kunnen handelen om hun rechten te laten gelden.

Daarom kan je als minderjarige bijvoorbeeld ook niet zomaar een contract aangaan.

Je ouders kunnen wel voor jou een effectenrekening openen en voor jou effecten aan- en verkopen. Daar zijn ook verschillende voorwaarden aan verbonden. Zo zullen alle verkopen steeds op een rekening op jouw naam gestort moeten worden.

Reageer