Fiscale attesten

  • 22 April 2021
  • 6 reacties
  • 2081 Bekeken

Wanneer zijn de fiscale attesten beschikbaar?


6 reacties

Dag @Stanny Jacquet ,

 

Deze zouden ondertussen beschikbaar moeten zijn.

Vind je het terug via deze handleiding?

 

Groetjes,

Lieze

Beste Lieze,

Ik vind ze niet terug. In de handleiding wordt gesproken over attesten van woonkredieten, hypothecaire mandaten, pensioensparen en individuele levensverzekeringen … Nergens wordt vermeld waar ik de fiscale attesten vind voor ingehouden roerende voorheffing op dividenden. Kan dit niet bijkomend vermeld worden? Zijn ze al beschikbaar en waar vind ik ze terug?

Mvg,

Dag Stanny,

Zou je kunnen kijken of je dit terugvindt bij Dagelijks Bankieren > Mijn Rekeninguittreksels > door te klikken op de betreffende rekening > zoeken op heel 2021 in plaats van de laatste 3 maanden?

Groetjes,

Lieze

Bij dagelijkse bank, documenten, fiscaal attest geeft hij … geen resultaat. Het heeft geen zin om de rekeninguittreksels van de effectenrekening te downloaden. Die geeft gewoon een historiek van verrichtingen. Kan dit nu echt niet eenvoudiger gemaakt worden?

Dag Stanny,

Dit zou een afzonderlijk document zijn tussen je uittreksels, meestal in de kolom van Fiscal attesten gepost.

Het is hiervoor wel belangrijk dat je doorgaf dat je deze documenten online wou ontvangen. Hier kan je dit nakijken:

Als je dit hier niet terugvindt, vraag je dit best telefonisch aan.

Je kan ons het vlotste bereiken via de Contact functie na het aanmelden in onze app.

Groetjes,

Lieze

 

Ik ontvang alles digitaal.

Dit probleem stelt zich ieder jaar en ik tracht dit in orde te maken met mijn klantenadviseur. Vorig jaar nog volgend probleem aangehaald. Ook aangehaald in cliëntenadviesgroep, waar ik deel van uitmaak.

Dag Yannick,

Mijn rekeninguittreksels zijn per maand gegroepeerd.

Voor wat betreft de fiscale attesten, heb ik bijvoorbeeld 10 pdf-bestanden in 2019, Mijn vrouw heeft er, laat ons zeggen 5.

Voor het invullen van tax on web, moet ik dus, voor mij 10 pdf-bestanden downloaden en openen, voor mijn vrouw 5. In die bestanden staan 1 of meer fiscale attesten.

Ik moet nu die x aantal attesten (+ attesten voor mijn vrouw) manueel noteren voor wat betreft de ingehouden roerende voorheffing en het totaal maken.

Kan er nu geen verzamelstaat gemaakt worden voor het totaal? Wat ook wenselijk zou zijn is dat er ergens melding wordt gemaakt over welke aandelen het gaat. Ik neem aan dat de belastingen dit niet moeten weten, maar als klant moet ik dus bij de verrichtingen effectenrekening op datum dit opzoeken.

Bijkomend 

Enerzijds, is er bij KB van 28 april 2019 bepaald dat u documenten ter beschikking van de administratie moeten houden:

hierin wordt vermeld: de vennootschap, die het dividend heeft toegekend.

Dit staat dus niet op het fiscaal attest. Als ik alles wil bijhouden, moet ik dus mijn fiscale attesten bewaren - opslaan (geen probleem). Eerst natuurlijk manueel het totaal maken van de roerende voorheffing. Maar bijkomend moet ik opzoeken via de verrichtingen op effectenrekening over welke vennootschap het gaat, die mij het dividend heeft toegekend. Moet ook manueel gebeuren.

Dus, gezien de historiek van verrichtingen maar 6 maanden consulteerbaar is, moet ik dit ook nog ergens opslaan, gezien ik die info aan de belastingen 3 jaar moet bijhouden.

Jawadde! Daar moet toch een oplossing voor komen.

 

Er is inderdaad geen gegroepeerd overzicht beschikbaar, we sturen enkel de individuele fiscale attesten.

Ik heb het alvast wel als suggestie (net zoals een uitbreiding van de historiek) voor je doorgegeven aan de juiste collega’s.

Is er ondertussen iets veranderd???

Reageer