NIEUW

Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

  • 2 February 2021
  • 74 reacties
  • 7801 Bekeken
Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 7

@De Schipper

Wat je zegt op Google Pay en Apple Pay klopt inderdaad ongeveer. Als je die diensten vandaag gebruikt via een debetkaart, dan moet je via Maestro betalen. Dat komt omdat Google Pay en Apple Pay beiden enkel via de netwerken van Maestro, Visa en Mastercard werken. De huidige debetkaarten ondersteunen Bancontact en Maestro, maar Bancontact wordt dus niet ondersteund door Apple Pay en Google Pay.

Met andere woorden, gebruik je vandaag Apple Pay en Google Pay via een debetkaart, dan moet je kiezen voor Maestro. Gebruik je een Visa, dan verlopen de betalingen via het Visa-netwerk. Gebruik je een Mastercard, dan betaal je via het Mastercard-netwerk.

De nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaarten zullen werken met Bancontact en Visa. Koppel je een Bancontact-Visa Debit-debetkaart aan Apple Pay of Google Pay, dan dien je dus te kiezen voor Visa. In realiteit wordt die keuze meestal automatisch voor jou gemaakt door de betaalterminal van de handelaar. Betaal je met de kaart zelf (contactloos of met de chip) dan kan je kiezen voor Bancontact of Visa.

Wat de keuze bij Delhaize betreft, kan ik je niet meteen info geven. Vermoedelijk gaat het om een keuze die eigen is aan (de leverancier van) het kassasysteem van Delhaize.

Zelf bevond ik me in dezelfde situatie als jij toen ik in Delhaize wou betalen met Apple Pay. Toen ik zei dat de kassier moest kiezen voor betalen via kredietkaart, werkte Apple Pay. Ook al koppelde ik enkel een gewone debetkaart (het Maestro-netwerk).

Daarom vermoed ik dat zij een optie ‘Maestro’ of ‘kredietkaart’ hebben, die simpelweg alle netwerken behalve Bancontact omvat en dat Bancontact hun standaardkeuze is. Al is dit natuurlijk speculatie en zal enkel iemand van Delhaize die op de hoogte is van de precieze werking van hun kassasysteem, je hierop een sluitend antwoord kunnen geven.

Reputatie 3

Iemand bij Delhaize aantreffen die op de hoogte zou zijn staat gelijk met het zoeken van een speld in een hooiberg …

Overigens, mij interesseert enkel het betalen middels het mobieltje, om evidente redenen zoals:

  • Men hoeft geen klantenkaarten mee te sleuren, aangezien klantenkaarten kunnen opgeslagen en getoond worden in een van de vele toepassingen hiertoe. En tevens wordt het verlies van klantenkaarten tot nul gereduceerd.
  • Ook de debetkaart kan thuisblijven, wat de kans op diefstal of verlies vrijwel tot nul reduceert.
  • Kortom, kunnen betalen middels het mobieltje biedt een tot nog toe ongekende gerustheid.

 

Dus als ik het goed begrepen zou hebben, bij de kleinhandel die doorgaans noch over Visa noch over MasterCard beschikt zal men niet meer met het mobieltje kunnen betalen. J/N?

Wat het ‘automatische kiezen’ betreft, het probleem hierbij is dat slagers, bakkers, apothekers, garages enz… dan het automatisch kiezen zouden moeten in gang zetten. Daar waar de meesten al moeite hebben met gewoon Payconiq te activeren. Want zoals u wel weet, nu treedt er bij de meesten een ademloze stilte op tot wanneer de klant “Bancontact” of iets dergelijks prevelt. Kortom, men zal moeten weten wat precies te vertellen aan de handelaar, en zoniet zullen er enkel maar problemen optreden.

Al met al is het doodjammer dat Payconiq er de brui heeft aan gegeven. Het werkte wel krikkemikkig zo af en toe, maar het was tenminste toch duidelijk voor de klant wat hem te doen stond.

Tot slot, toen ik zes maanden geleden een weigering opliep bij het mobiel betalen (Goegel-pay+MasterCard) had ik wel degelijk “MasterCard” als optie gekozen. Uw verklaring houdt dus geen steek.

 

Reputatie 7

Dus als ik het goed begrepen zou hebben, bij de kleinhandel die doorgaans noch over Visa noch over MasterCard beschikt zal men niet meer met het mobieltje kunnen betalen. J/N?

Op zich heeft de aanvaarding van je betaling niets te maken met of je mobiel betaalt of niet. Als een handelaar enkel Maestro aanvaardt, dan zal je niet kunnen betalen met een kaart die niet is aangesloten op het Maestro-netwerk. Ongeacht of dat via Apple Pay, Google Pay, Payconiq by Bancontact, een andere app of de fysieke kaart zelf verloopt.

In praktijk zijn er maar een zeer klein aantal betaalterminals die enkel Maestro aanvaarden. 

Wat het ‘automatische kiezen’ betreft, het probleem hierbij is dat slagers, bakkers, apothekers, garages enz… dan het automatisch kiezen zouden moeten in gang zetten. Daar waar de meesten al moeite hebben met gewoon Payconiq te activeren. Want zoals u wel weet, nu treedt er bij de meesten een ademloze stilte op tot wanneer de klant “Bancontact” of iets dergelijks prevelt. Kortom, men zal moeten weten wat precies te vertellen aan de handelaar, en zoniet zullen er enkel maar problemen optreden.

Payconiq by Bancontact is een beetje een apart geval, in die zin dat die app 2 betaalmethodes voorziet. Elke handelaar kiest zelf welke methodes zij voorzien. Geen van beiden verlopen via Maestro. De overgang naar de nieuwe debetkaarten heeft geen enkele invloed op deze betaalmethodes.

  • Betalen via het onderdeel Bancontact: de naam zegt het zelf al; je betaalt via het Bancontact-netwerk.
  • Betalen via het Payconiq-onderdeel: je rekening wordt gekoppeld aan Payconiq. Het geld gaat automatisch van je rekening via een mandaat dat je aan Payconiq hebt gegeven.

Tot slot, toen ik zes maanden geleden een weigering opliep bij het mobiel betalen (Goegel-pay+MasterCard) had ik wel degelijk “MasterCard” als optie gekozen. Uw verklaring houdt dus geen steek.

Ik kan jammer genoeg niet voor je nakijken waarom jouw betaling geweigerd werd. Daar kunnen alvast zeer uiteenlopende redenen voor zijn. Bijvoorbeeld: de handelaar selecteerde initieel een verkeerd betaalmiddel zoals Bancontact. Als dat in de toekomst nogmaals gebeurt, dan kan je via ons Easy Banking Centre alvast wel laten nakijken of jouw poging tot betalen geregistreerd werd en of er kan gecontroleerd worden wat er aan de hand was.

Mocht je, eens dat je je nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart hebt ontvangen, toch problemen hebben om in specifieke winkels te betalen, dan mag je dat natuurlijk ook steeds aan ons melden. Wij kunnen het dan voor je opvolgen.

Reputatie 3

@YannickB  Weet je toevallig wanneer de uitrol van de nieuwe kaarten begint?

Reputatie 7

Dag @joskruyers 

Op dit moment is het jammer genoeg nog niet mogelijk om je debetkaart zelf te laten vervangen door een Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

Zijn er betalingen die je met je huidige debetkaart niet kan uitvoeren?

Reputatie 7

@joskruyers 

Dat zijn inderdaad winkels die geen Maestro of Bancontact aanvaarden maar waar je met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart wel zal kunnen betalen.

In afwachting op je nieuwe kaart kan je eventueel via Easy Banking of telefonisch een Visa kredietkaart aanvragen. Dat kan ook voor kaarten met zeer beperkte limieten; bijvoorbeeld 250 EUR per maand. 

Reputatie 6
Badge +3

Stel dat mijn kaart defect is en ik deze moet vervangen zal ik dan al die Bancontact-Visa Debit krijgen of zal dat voorlopig nog altijd Bancontact-Maestro zijn?

Reputatie 7

@Alexander Voorlopig blijft dat een Bancontact-Maestro kaart.

Reputatie 7

Hallo @Hilde S 

Je ouders zullen de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart op dezelfde manier als hun oude kaart kunnen gebruiken. 

Het verschil met onze huidige debetkaarten is voornamelijk dat de nieuwe kaarten online en in het buitenland meer aanvaard zullen worden. In gewone winkels en aan automaten behouden de nieuwe kaarten alvast dezelfde werkwijze.

De nieuwe kaart heeft de benaming …….visa….!

Kan ik met deze kaart ook de visa-functie gebruiken wwz dat het geld de maand nadien van de rekening gaat?

mvg, Jan.

Hallo, ik woon momenteel niet in België om de nieuwe kaart te ontvangen en kan mijn adres niet wijzigen op de app of website. Ik moet ook nog steeds toegang hebben tot de app en website en wil niet dat mijn huidige debetkaart wordt gedeactiveerd. Kan ik iets doen om de nieuwe kaart op dit moment NIET aan mij te laten uitgeven?

 

[As my Dutch may not be perfect, here’s the the original English version:

Hi, I am currently not living in Belgium to receive the new card and can’t change my address on the app or website. I also still need to be able to access the app and website and don’t want my current debit card deactivated. Is there something I can do to NOT get the new card issued to me right now? ]

2 vraagjes :

  • zal er bij het tanken nog steeds een blokkering gebeuren van een bedrag op mijn rekening met visa-debit. Hoelang en hoeveel (=dacht ik afh van benzinestation tot benzinestation)
  • zal er bij een geldafname bij een niet fortis automaat bijkomende kosten worden aangerekend. ook niet binnen een jaar - 2 jaar  - 3jaar ...
Reputatie 7

Hallo @hod 

  • Bij het tanken zal er inderdaad nog steeds een bedrag tot maximaal 375 EUR gereserveerd worden. Dit heeft op zich niets te maken met de kaart die je gebruikt of zelfs met de bank die ze heeft uitgegeven. Die reservatie bestaat omdat tankstations op voorhand niet weten hoeveel je gaat tanken en zij zeker moeten zijn dat je hen kan en zal betalen.
     
  • De kosten voor geldopnames en transacties met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart zijn dezelfde als die voor Maestro. Er zijn momenteel geen plannen om die tarieven te veranderen. Het is wel mogelijk dat andere automaten (voornamelijk in het buitenland) je extra kosten aanrekenen, al geldt dit opnieuw voor alle soorten kaarten.

Hi @aak 

If your Belgian address is still registered with us, your new card will automatically be send there. If you want to register a new, foreign address, you can do so by calling our Easy Banking Centre on 02 762 90 00.

Even if you don’t want to change your address, I recommend you to give us a call so that we can either add a (temporary) address to send correspondence to or so we can reach out to your branch to find a different solution. 

I’m afraid that it is not possible to postpone being issued a new card. Not registering an address on which we can reach you, would also mean that other correspondence or normal card replacements will not be able to reach you.

After the new card has been issued, you will have at least 6 weeks to activate it.

PS: your Dutch was perfect!

 

Hello YannickB,

Thank you for your response!

I’ve been trying to call the Easy Banking Centre from here but the number just doesn’t connect. Would you perhaps know if there‘s any other way to contact them, besides telephone?

Also, to register a foreign address (permanent or for temporary correspondence) could you tell me what documents/proofs would be needed or a website page I can refer to?

Reputatie 7

Hello YannickB,

Thank you for your response!

I’ve been trying to call the Easy Banking Centre from here but the number just doesn’t connect. Would you perhaps know if there‘s any other way to contact them, besides telephone?

Also, to register a foreign address (permanent or for temporary correspondence) could you tell me what documents/proofs would be needed or a website page I can refer to?

 

Hello @aak ,

If you have a personal contact at our bank, you can find their number on the right side of the screen after logging in to Easy Banking Web using a pc or laptop. It might be faster to use that number.

I’m afraid though, that when it comes to changes to your official address, we can only process them by phone, through a physical branch or by post. i realise that the last two aren’t really an option for you.

Is the number above not connecting at all, or are the queues long?

If you just want to add a temporary address or a address on which you want to receive all correspondence, you could also do so through Easy Banking Web by following these steps:

  • Log in through https://www.bnpparibasfortis.be/
  • At the top right, click on Settings and select My statements.
  • The upper part of the screen wil show you your address. Click on the button near it to modify your preferences.
  • You’ll arrive on a page that lets you choose how and how frequently you want to receive your statements. Near the bottom of the page you’ll also find an option to add an address.
  • After adding your address, click Next and confirm using your debit card and card reader.

Don’t forget to modify your address if this ever changes again.

Changing your official address and updating a foreign or non-electronic ID can still only be done through phone. The documents you would need are a copy of the front and back of your ID and a document that can count as a proof of address (a utility bill, a statement from another bank, a document from your local government, ...). All these documents should be signed by hand and should have the date written on them.

Ik vind het juist schandalig dat alles veranderd . Bijvoorbeeld oude mensen zoals mijn ouders kunnen daar niets mee doen . De banken zijn al verhuisd + nu nog een kaart voor online shopping enz. … die mensen doen en verstaan dat niet !!!

100% eens.

Reputatie 7

Dag @Albert_3_1

Bedankt voor je feedback! Zijn er bepaalde dingen die je wilt weten over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Het is alvast een gewone debetkaart die op dezelfde manier werkt als de kaart die  je nu gebruikt. Je kan ze dus ook in gewone winkels blijven gebruiken. Het voornaamste verschil is dat ze op meer plaatsen aanvaard wordt.

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.

Ik ga op reis en zou graag deze kaart vroeger ontvangen. Is er een mogelijkheid dat ik de kaart online kan aanvragen? Mvg

Reputatie 7

Dag @Carine Rummens 

Op dit moment is het niet mogelijk om zelf een Bancontact-Visa Debit-debetkaart aan te vragen. Je huidige kaart wordt automatisch in de loop van dit jaar vervangen.

Reputatie 7

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

Dag @nick ndb ,

In dit geval heeft dat te maken met de manier waarop Zalando specifieke betaalmethodes aanbiedt en welke beveiliging zij per type kaart vereisen. 

Zowel voor kredietkaarten als voor debetkaarten kan je namelijk betalingen bevestigen met de kaartlezer, op voorwaarde dat de handelaar in kwestie dat systeem ook geëmplementeerd heeft op hun site. 

Als je op een site zelf kan kiezen tussen Visa en Bancontact, dan zal je Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast via beide methodes aanvaard worden.

Er is verder ook wat goed nieuws wat de beveiliging van online betalingen betreft. Europese handelaars met een webshop zijn later dit jaar verplicht om hun betalingsplatformen beter te beveiligen. Dat wilt zeggen dat alle betalingen die via hun platform verlopen, bevestigd moeten worden met een kaartlezer, via apps zoals Payconiq by Bancontact, via bijkomende beveiligingscodes, enzovoort.

 

Ik betaal al jaren met mijn bankkaart bij een bepaalde handelaar in België.

Vandaag met mijn nieuwe Visa debit kaart was dat plots niet meer mogelijk…. en dan sta je daar.

Vooruitgang  noemt bnp dat dan, 

ik noem dit achteruitgang : waar ik vroeger zonder al te veel zorgen op stap ging met mijn bankkaart om te betalen is dit vandaag niet meer het geval.

We vertrekken binnenkort op vakantie en ik hou mijn hart vast voor wat ik daar zal tegenkomen met mijn nieuwe “vooruitstrevende” rotkaart.

Wat stelt bnp dan voor te doen in zo’n geval????

Graag antwoord

Reputatie 7

Dag @AnnVv 

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad niet prettig is als je in een winkel staat en je kaart niet aanvaard wordt. 

Het is mogelijk dat de handelaar in kwestie enkel Maestro aanvaard (en dus bijvoorbeeld ook geen Bancontact). Zo zijn er een zeer klein aantal handelaars binnen België. Wij bekijken samen met Visa, met de handelaren en met en de leveranciers van de verschillende betaalterminals hoe we ervoor kunnen zorgen dat je toch zo snel mogelijk bij alle handelaars kan betalen.

Wereldwijd wordt de Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast ruimer aanvaard dan de oude Maestro-debetkaart.

Ik stuur je meteen ook nog privébericht om wat meer info over deze handelaar en jouw poging om te betalen te kunnen verzamelen.

Reputatie 7

Bedankt @nick ndb voor je antwoord. Ik kon het ondertussen zelf testen en het lukt inderdaad niet. Ik laat het alvast meteen opvolgen.

Reputatie 3

Er werd hier een tijdje geleden door een notabele beweerd dat er ‘onderhandelingen’ aan de gang zouden zijn met de Colruytgroep.

Voor zover die onderhandelingen echt zouden plaatsgrijpen, de voor de hand liggende vraag: hoever staat het ermee?

Reputatie 7

Dag @WVHove 

Kan je me zeggen in welke stad of gemeente de Albert Heijn waar je probeerde te betalen zich bevond? Dan geef ik het voor je door. 

@De Schipper

Wanneer we te horen krijgen dat er een handelaar is waarbij de kaart nog niet werkt, kunnen we dat doorgeven en kan er samen met Visa, met de handelaar en met de leverancier van hun betaalterminals gekeken worden naar een oplossing.

Specifiek voor Colruyt heb ik momenteel jammer genoeg geen info over hoever het staat met de uitrol van het Visa-netwerk. Je kan bij hen alvast wel via Bancontact betalen. Je Bancontact-Visa Debit-debetkaart zal er dus aanvaard worden.

In het geval van grote ketens zoals Colruyt kan het type betaalterminal ook verschillen van winkel tot winkel en kunnen er zelfs binnen eenzelfde winkel kassa’s zijn die verschillende betaalterminals gebruiken die elk hun eigen (soms verschillende) betaalmiddelen aanvaarden.

Vandaar dat je ook vroeger al winkels vond waar er slechts één of enkele kassa’s waren die met Apple Pay konden werken.

 

Reageer