NIEUW

Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

  • 2 February 2021
  • 74 reacties
  • 7801 Bekeken
Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.
Reputatie 7

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.


74 reacties

2 vraagjes :

  • zal er bij het tanken nog steeds een blokkering gebeuren van een bedrag op mijn rekening met visa-debit. Hoelang en hoeveel (=dacht ik afh van benzinestation tot benzinestation)
  • zal er bij een geldafname bij een niet fortis automaat bijkomende kosten worden aangerekend. ook niet binnen een jaar - 2 jaar  - 3jaar ...
Reputatie 7

Hallo @hod 

  • Bij het tanken zal er inderdaad nog steeds een bedrag tot maximaal 375 EUR gereserveerd worden. Dit heeft op zich niets te maken met de kaart die je gebruikt of zelfs met de bank die ze heeft uitgegeven. Die reservatie bestaat omdat tankstations op voorhand niet weten hoeveel je gaat tanken en zij zeker moeten zijn dat je hen kan en zal betalen.
     
  • De kosten voor geldopnames en transacties met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart zijn dezelfde als die voor Maestro. Er zijn momenteel geen plannen om die tarieven te veranderen. Het is wel mogelijk dat andere automaten (voornamelijk in het buitenland) je extra kosten aanrekenen, al geldt dit opnieuw voor alle soorten kaarten.

Hi @aak 

If your Belgian address is still registered with us, your new card will automatically be send there. If you want to register a new, foreign address, you can do so by calling our Easy Banking Centre on 02 762 90 00.

Even if you don’t want to change your address, I recommend you to give us a call so that we can either add a (temporary) address to send correspondence to or so we can reach out to your branch to find a different solution. 

I’m afraid that it is not possible to postpone being issued a new card. Not registering an address on which we can reach you, would also mean that other correspondence or normal card replacements will not be able to reach you.

After the new card has been issued, you will have at least 6 weeks to activate it.

PS: your Dutch was perfect!

 

Hello YannickB,

Thank you for your response!

I’ve been trying to call the Easy Banking Centre from here but the number just doesn’t connect. Would you perhaps know if there‘s any other way to contact them, besides telephone?

Also, to register a foreign address (permanent or for temporary correspondence) could you tell me what documents/proofs would be needed or a website page I can refer to?

Reputatie 7

Hello YannickB,

Thank you for your response!

I’ve been trying to call the Easy Banking Centre from here but the number just doesn’t connect. Would you perhaps know if there‘s any other way to contact them, besides telephone?

Also, to register a foreign address (permanent or for temporary correspondence) could you tell me what documents/proofs would be needed or a website page I can refer to?

 

Hello @aak ,

If you have a personal contact at our bank, you can find their number on the right side of the screen after logging in to Easy Banking Web using a pc or laptop. It might be faster to use that number.

I’m afraid though, that when it comes to changes to your official address, we can only process them by phone, through a physical branch or by post. i realise that the last two aren’t really an option for you.

Is the number above not connecting at all, or are the queues long?

If you just want to add a temporary address or a address on which you want to receive all correspondence, you could also do so through Easy Banking Web by following these steps:

  • Log in through https://www.bnpparibasfortis.be/
  • At the top right, click on Settings and select My statements.
  • The upper part of the screen wil show you your address. Click on the button near it to modify your preferences.
  • You’ll arrive on a page that lets you choose how and how frequently you want to receive your statements. Near the bottom of the page you’ll also find an option to add an address.
  • After adding your address, click Next and confirm using your debit card and card reader.

Don’t forget to modify your address if this ever changes again.

Changing your official address and updating a foreign or non-electronic ID can still only be done through phone. The documents you would need are a copy of the front and back of your ID and a document that can count as a proof of address (a utility bill, a statement from another bank, a document from your local government, ...). All these documents should be signed by hand and should have the date written on them.

Ik vind het juist schandalig dat alles veranderd . Bijvoorbeeld oude mensen zoals mijn ouders kunnen daar niets mee doen . De banken zijn al verhuisd + nu nog een kaart voor online shopping enz. … die mensen doen en verstaan dat niet !!!

100% eens.

Reputatie 7

Dag @Albert_3_1

Bedankt voor je feedback! Zijn er bepaalde dingen die je wilt weten over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Het is alvast een gewone debetkaart die op dezelfde manier werkt als de kaart die  je nu gebruikt. Je kan ze dus ook in gewone winkels blijven gebruiken. Het voornaamste verschil is dat ze op meer plaatsen aanvaard wordt.

Dag @Albert_3_1

Bedankt voor je feedback! Zijn er bepaalde dingen die je wilt weten over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Het is alvast een gewone debetkaart die op dezelfde manier werkt als de kaart die  je nu gebruikt. Je kan ze dus ook in gewone winkels blijven gebruiken. Het voornaamste verschil is dat ze op meer plaatsen aanvaard wordt.

Hallo Yannick,
 

Nee. Mij bekruipt vaak het idee dat de veranderingen totaal onnodig zijn. Voor de oudere mensen is het erg lastig. Ook voor jongere mensen.

Veel van dit soort veranderingen zijn absoluut geen vooruitgang. Schijn vooruitgang kan het beter genoemd worden.

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.

Ik ga op reis en zou graag deze kaart vroeger ontvangen. Is er een mogelijkheid dat ik de kaart online kan aanvragen? Mvg

Reputatie 7

Dag @Carine Rummens 

Op dit moment is het niet mogelijk om zelf een Bancontact-Visa Debit-debetkaart aan te vragen. Je huidige kaart wordt automatisch in de loop van dit jaar vervangen.

Reputatie 7

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

Dag @nick ndb ,

In dit geval heeft dat te maken met de manier waarop Zalando specifieke betaalmethodes aanbiedt en welke beveiliging zij per type kaart vereisen. 

Zowel voor kredietkaarten als voor debetkaarten kan je namelijk betalingen bevestigen met de kaartlezer, op voorwaarde dat de handelaar in kwestie dat systeem ook geëmplementeerd heeft op hun site. 

Als je op een site zelf kan kiezen tussen Visa en Bancontact, dan zal je Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast via beide methodes aanvaard worden.

Er is verder ook wat goed nieuws wat de beveiliging van online betalingen betreft. Europese handelaars met een webshop zijn later dit jaar verplicht om hun betalingsplatformen beter te beveiligen. Dat wilt zeggen dat alle betalingen die via hun platform verlopen, bevestigd moeten worden met een kaartlezer, via apps zoals Payconiq by Bancontact, via bijkomende beveiligingscodes, enzovoort.

 

Ik betaal al jaren met mijn bankkaart bij een bepaalde handelaar in België.

Vandaag met mijn nieuwe Visa debit kaart was dat plots niet meer mogelijk…. en dan sta je daar.

Vooruitgang  noemt bnp dat dan, 

ik noem dit achteruitgang : waar ik vroeger zonder al te veel zorgen op stap ging met mijn bankkaart om te betalen is dit vandaag niet meer het geval.

We vertrekken binnenkort op vakantie en ik hou mijn hart vast voor wat ik daar zal tegenkomen met mijn nieuwe “vooruitstrevende” rotkaart.

Wat stelt bnp dan voor te doen in zo’n geval????

Graag antwoord

Reputatie 7

Dag @AnnVv 

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad niet prettig is als je in een winkel staat en je kaart niet aanvaard wordt. 

Het is mogelijk dat de handelaar in kwestie enkel Maestro aanvaard (en dus bijvoorbeeld ook geen Bancontact). Zo zijn er een zeer klein aantal handelaars binnen België. Wij bekijken samen met Visa, met de handelaren en met en de leveranciers van de verschillende betaalterminals hoe we ervoor kunnen zorgen dat je toch zo snel mogelijk bij alle handelaars kan betalen.

Wereldwijd wordt de Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast ruimer aanvaard dan de oude Maestro-debetkaart.

Ik stuur je meteen ook nog privébericht om wat meer info over deze handelaar en jouw poging om te betalen te kunnen verzamelen.

De nieuwe kaart wordt  bij Zalando enkel herkent als “kredietkaart”, wat betekent dat ik enkel nog het kaartnummer en cvv moet invullen om te betalen. Geen enkele bevestiging via een code of kaartlezer is nodig. Dit maakt het ook niet echt veiliger ondanks wat jullie beweren.
Wie mijn kaart vindt, kan gerust de kaart online gebruiken! Wat met de vorige kaart niet mogelijk was zonder mijn code te weten!

Dag @nick ndb ,

In dit geval heeft dat te maken met de manier waarop Zalando specifieke betaalmethodes aanbiedt en welke beveiliging zij per type kaart vereisen. 

Zowel voor kredietkaarten als voor debetkaarten kan je namelijk betalingen bevestigen met de kaartlezer, op voorwaarde dat de handelaar in kwestie dat systeem ook geëmplementeerd heeft op hun site. 

Als je op een site zelf kan kiezen tussen Visa en Bancontact, dan zal je Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast via beide methodes aanvaard worden.

Er is verder ook wat goed nieuws wat de beveiliging van online betalingen betreft. Europese handelaars met een webshop zijn later dit jaar verplicht om hun betalingsplatformen beter te beveiligen. Dat wilt zeggen dat alle betalingen die via hun platform verlopen, bevestigd moeten worden met een kaartlezer, via apps zoals Payconiq by Bancontact, via bijkomende beveiligingscodes, enzovoort.

 

De nieuwe kaart wordt bij zalando NIET herkent als een bancontactkaart enkel als een Visakaart!

Reputatie 7

Bedankt @nick ndb voor je antwoord. Ik kon het ondertussen zelf testen en het lukt inderdaad niet. Ik laat het alvast meteen opvolgen.

Wereldwijd wordt de Bancontact-Visa Debit-debetkaart alvast ruimer aanvaard dan de oude Maestro-debetkaart.

 

Met onze vorige debet kaart die Maestro aanvaardde, hebben we NOOIT problemen gehad in het buitenland, noch in Europa, noch in het Oosten, noch in het Westen, dus uw argument om te veranderen is voor ons van geen tel.

Dat bnp enkel naar zichzelf kijkt en de visa debit kaart aan zijn klanten opdringt met argumenten die in het huidige Corona tijdperk van weinig nut zijn.

Winkel(h)ieren wordt aangemoedigd en dat is kopen in een fysieke, lokale winkel die meestal geen deel uitmaakt van een grote winkelketen en ook geen kredietkaarten aanvaarden… bovendien wordt er in die fysieke winkels aangemoedigd om met de kaart te betalen…. en dat gaat dat niet.

Bravo!

Bij Albert Heijn werkte Apple Pay perfect met de oude kaart. Met de nieuwe kaar niet meer. Gelukkig lag mijn kaart in de auto.

BNPPF heeft ervoor gekozen om ongevraagd, zonder te voldoende te testen en zonder overleg met de winkels een nieuwe type kaart te introduceren. “Als eerste in België !”, dus mogen de klanten alle kinderziektes uitzweten. De uitleg over waarom dit nodig was, is bijzonder onduidelijk. De brief die bij de kaart zat is een schoolvoorbeeld van non-communicatie. Welk probleem proberen jullie op te lossen? Er zijn alleen maar nieuwe problemen gecreëerd. Dat er in het groot ‘VISA’ op die kaart staat, maakt het nog onduidelijker, want het is geen Visa-kaart zoals we die al tientallen jaren kennen.

Mijn vorige kaart was nog niet contactloos, dus ik was blij om ‘als laatste in België’ eindelijk een contactloze kaart te krijgen. Maar dit is echt geen verbetering.

Als je dus op deze vraag zou willen antwoorden: wanneer gaan jullie ervoor zorgen dat minstens alles dat vroeger werkte, terug werkt? Loop zelf alle winkelketens af en betaal met de kaart, Apple en Google. Zo moeilijk is dat niet, jobstudenten genoeg in dit seizoen.

En haal dat dwaze Visa logo weg van de voorkant van die kaart. Het onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit kennen enkel bankiers, hun klanten niet.

Reputatie 3

Er werd hier een tijdje geleden door een notabele beweerd dat er ‘onderhandelingen’ aan de gang zouden zijn met de Colruytgroep.

Voor zover die onderhandelingen echt zouden plaatsgrijpen, de voor de hand liggende vraag: hoever staat het ermee?

Reputatie 7

Dag @WVHove 

Kan je me zeggen in welke stad of gemeente de Albert Heijn waar je probeerde te betalen zich bevond? Dan geef ik het voor je door. 

@De Schipper

Wanneer we te horen krijgen dat er een handelaar is waarbij de kaart nog niet werkt, kunnen we dat doorgeven en kan er samen met Visa, met de handelaar en met de leverancier van hun betaalterminals gekeken worden naar een oplossing.

Specifiek voor Colruyt heb ik momenteel jammer genoeg geen info over hoever het staat met de uitrol van het Visa-netwerk. Je kan bij hen alvast wel via Bancontact betalen. Je Bancontact-Visa Debit-debetkaart zal er dus aanvaard worden.

In het geval van grote ketens zoals Colruyt kan het type betaalterminal ook verschillen van winkel tot winkel en kunnen er zelfs binnen eenzelfde winkel kassa’s zijn die verschillende betaalterminals gebruiken die elk hun eigen (soms verschillende) betaalmiddelen aanvaarden.

Vandaar dat je ook vroeger al winkels vond waar er slechts één of enkele kassa’s waren die met Apple Pay konden werken.

 

Dag @WVHove 

Kan je me zeggen in welke stad of gemeente de Albert Heijn waar je probeerde te betalen zich bevond? Dan geef ik het voor je door. 

 

 

dag Yannick, Ik heb het over de AH in de Karel Oomsstraat in Antwerpen. 

Reputatie 7

Dag @WVHove 

Kan je me zeggen in welke stad of gemeente de Albert Heijn waar je probeerde te betalen zich bevond? Dan geef ik het voor je door. 

 

 

dag Yannick, Ik heb het over de AH in de Karel Oomsstraat in Antwerpen. 

Bedankt! We volgen het verder op.

Reputatie 3

Specifiek voor Colruyt heb ik momenteel jammer genoeg geen info over hoever het staat met de uitrol van het Visa-netwerk. Je kan bij hen alvast wel via Bancontact betalen.

 

Men kan er niet mobiel mee betalen, dus is dit voor velen onder ons een achteruitgang, want we zijn nu verplicht ook de kaart fysiek mee te sleuren, en alzo wordt de kans op verlies of diefstal enkel maar vergroot.  En het ziet er overigens niet naar uit dat Colruyt ook maar een vinger zou toegeven.

Desalniettemin, met de Maestrokaart heeft nooit iemand  problemen gehad in het buitenland, noch in Europa, noch in het Oosten, noch in het Westen, noch op het Internet.

Dus welke ook de redenen mogen zijn voor het opdringen van de Visa debetkaart, het is voor velen een fikse achteruitgang.

En het is onderhands wel duidelijk geworden dat wij klanten gewoon als proefkonijnen worden gebruikt.

Reputatie 1
Badge

Bij Albert Heijn werkte Apple Pay perfect met de oude kaart. Met de nieuwe kaar niet meer. Gelukkig lag mijn kaart in de auto.

BNPPF heeft ervoor gekozen om ongevraagd, zonder te voldoende te testen en zonder overleg met de winkels een nieuwe type kaart te introduceren. “Als eerste in België !”, dus mogen de klanten alle kinderziektes uitzweten. De uitleg over waarom dit nodig was, is bijzonder onduidelijk. De brief die bij de kaart zat is een schoolvoorbeeld van non-communicatie. Welk probleem proberen jullie op te lossen? Er zijn alleen maar nieuwe problemen gecreëerd. Dat er in het groot ‘VISA’ op die kaart staat, maakt het nog onduidelijker, want het is geen Visa-kaart zoals we die al tientallen jaren kennen.

Mijn vorige kaart was nog niet contactloos, dus ik was blij om ‘als laatste in België’ eindelijk een contactloze kaart te krijgen. Maar dit is echt geen verbetering.

Als je dus op deze vraag zou willen antwoorden: wanneer gaan jullie ervoor zorgen dat minstens alles dat vroeger werkte, terug werkt? Loop zelf alle winkelketens af en betaal met de kaart, Apple en Google. Zo moeilijk is dat niet, jobstudenten genoeg in dit seizoen.

En haal dat dwaze Visa logo weg van de voorkant van die kaart. Het onderscheid tussen Visa Debit en Visa Credit kennen enkel bankiers, hun klanten niet.

Dat is omdat die nieuwe kaart aanzien wordt als een Visa kaart en dat werkt niet bij Albert Heyn winkels. Enkel bij franchise handelaars van AH werkt het.

Net zoals bij Colruyt…

 

Echt goed doordacht… Enige wat rest is naar een andere bank gaan en dan zullen ze het wel voelen daar in Brussel.

 

Wat ze nu gaan doen is nog wat extra druk uitoefenen zodat alle handelaars het nieuwe “Fortis” systeem gaan gebruiken. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Van een achteruitgang gesproken.

dag Yannick,

Al nieuws van Albert Heijn of Apple? Vandaag werkte het in elk geval nog niet.

Ik ben wel gerustgesteld dat ik niet de enige ben: jullie hebben met deze miserie de kranten gehaald!

En dan antwoorden jullie dat het ‘maar’ over 1 tot 2 procent van de transacties gaat - wat ik niet geloof, als je ziet dat grote ketens in binnen-en buitenland de kaart weigeren, en alsof dat 2% van de transacties een klein aantal is.

Is er nu al een concrete planning voor de oplossing?

 

Beste, 

 

BNP kan wel zeggen dat de nieuwe kaart een betere dekking geeft in het buitenland, maar in Spanje (Malaga) kon ik er bijna niet mee betalen in elke winkel. 
Terwijl ik in het verleden met Maestro kaarten nooit problemen had vind ik dit toch een vermindering van service.

 

Mvg

Reageer