NIEUW

Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.

  • 2 February 2021
  • 74 reacties
  • 7801 Bekeken
Bancontact-Visa Debit-debetkaart - De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen.
Reputatie 7

De nieuwe debetkaart voor al jouw dagelijkse aankopen. Ook online!


Contactloos betalen, online betalen … de manieren waarop we betalen, zijn veranderd. Daarom blijven we met je meedenken en maken we je het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen.

Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.
Het is dé bankkaart voor al jouw dagelijkse aankopen, klein of groot.    

Meer betaalmogelijkheden. Altijd even veilig en gemakkelijk

Lokaal of wereldwijd, in winkels én nu ook online. Je koopt en betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar je het Bancontact- of Visa-logo ziet.

De betalingen die je met jouw debetkaart doet, gaan zoals steeds onmiddellijk van je zichtrekening.
Dankzij deze nieuwe deze nieuwe debetkaart, kan je nu ook betalen in webshop waar je normaal gezien niet met de kaartlezer kan betalen. Dit blijft extra beveiligd dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van je kaart).

In 2021 ontvangt u deze nieuwe debetkaart

Dit jaar vervangen we voor elke klant de huidige Bancontact-Maestro-debetkaart door de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart, zonder bijkomende kosten. Je hoeft hiervoor niets te doen. 
Omdat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit is, geven we geen exacte ontvangstdata. We zullen je ook nooit vragen om je huidige kaart op te sturen en/of om persoonlijke pincodes mee te delen.

Wil je meer weten? Raadpleeg onze pagina over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

We lijstten ook enkele veelgestelde vragen voor jullie op.

 

Een andere vraag? Aarzel niet om ze ons te stellen.


74 reacties

Reputatie 3
Badge

@YannickB

Ik heb heel deze thread even doorgelezen en ik zie referenties naar 4 betalingsnetwerken: Bancontact, Maestro, Mastercard en Visa.

 

Is het volgende correct?

Met de huidige BC/Maestro debetkaart in combinatie met Apple Pay moet de terminal van de handelaar dus Maestro ondersteunen om Apple Pay betalingen te aanvaarden.

Maestro is een ander netwerk dan Mastercard.  Als de terminal Mastercard aanvaardt wil dit nog niet zeggen dat Apple Pay zal lukken, want die gebruikt het Maestro netwerk.

Maar wat met Visa: gebruikt Visa Debit en Visa Credit hetzelfde netwerk?  Maw als de terminal vandaag betalingen toelaat met een Visa kredietkaart, ga ik er dan automatisch mee kunnen betalen met mijn nieuwe Visa Debit en bijgevolg ook met Apple Pay?  (laten we even Bancontact buiten beschouwing laten en er van uitgaan dat ik in het buitenlandse winkel ben).

 

Aansluitend op deze vraag: ik lees dat Visa Debit in Nederland niet wijd verspreid aanvaard wordt.
Geldt dit dan ook voor de Visa kredietkaart?

Wat zijn dan onze opties om met bankkaart te betalen in Nederland?  Enkel een Mastercard kredietkaart?

Reputatie 7

Hallo @seerdekens 

Visa Credit en Visa Debit gebruiken inderdaad hetzelfde netwerk. Ze worden dus ofwel beiden, ofwel helemaal niet door een handelaar aanvaard. 

Apple Pay is compatibel met 3 betaalnetwerken (Maestro, Visa en Mastercard) en zal automatisch het netwerk van jouw gekoppelde kaart gebruiken.

Wat winkels betreft, zijn het steeds de winkeliers zelf die kiezen welke betaalnetwerken ze aanvaarden. Dat geldt voor België, maar ook voor andere landen zoals Nederland.

Ik kan je jammer genoeg geen lijst geven van welke winkel welk betaalmiddel aanvaard, maar als je ergens problemen zou ondervinden, mag je me dat wel steeds laten weten.

Reputatie 3
Badge

Bedankt.  Maar concreet: een handelaar die vandaag betalingen aanvaardt met een Visa kredietkaart (in BE of in het buitenland), zal ik daar met Apple Pay kunnen betalen als ik mijn nieuwe BNP Paribas Fortis Visa Debitkaart koppel aan Apple Pay (en deze ook kies tijdens de betaling) ? 

Reputatie 7

Dat zal inderdaad lukken. Voor een handelaar is er geen verschil tussen een betaling met Apple Pay of met de fysieke kaart. Enkel het achterliggende betaalnetwerk is belangrijk.

Nieuwe debet visa kaart, kan er nog steeds geen onlineaankopen mee doen. Derde keer scheepsrecht zeggen ze,. Ja oude kaartgegevens zijn vervangen door de nieuwe dan nog bij bol.com word het als visa kaart erkend en word die kaart geweigerd al 2 x aankopen met andere kaart moeten doen wat niet de bedoeling is. Ben ik bijna verplicht om tussen andere banken te gaan kiezen wel of niet meer mee verder werken en de bank dus aanzienlijke klant verliest. vanwege nieuwe kaart die minder functioneel is. 

n de bank dus aanzienlijke klant verliest. vanwege nieuwe kaart die minder functioneel is. 

Bij BNP wordt niet getreurd om een klantje min of meer.

Wat een service en attitude weinig mensen ontslagen toen ik zelfstandige was maar zou u er meteen uitgooien! Denk dat meteen wel zal gebeuren als ik de rekening leeg haal wat er op staat

Ja geweldig die nieuwe debit-kaart en de reactie van Fortis tegen hun klanten, stond ook al in de tijd te lezen, tijd voor een nieuwe blog: 

https://www.tijd.be/ondernemen/banken/moeizame-start-voor-nieuwe-kaart-bnp-paribas-fortis/10324700.html

Ook bij de populaire webwinkel Bol.com zou betalen met de nieuwe betaalkaart van BNP Paribas Fortis niet altijd mogelijk zijn. 'Momenteel kunnen klanten daar wel met onze Visa-debetkaart betalen', legt de woordvoerder van BNP Paribas Fortis uit. Maar dan wel via een omweg. 'Klanten moeten eerst aangeven dat ze met een kredietkaart willen betalen, en moeten dan bij Visa aanklikken dat ze met de debetkaart betalen. We bespreken nu om ook dat aan te passen.' 

Reputatie 7

Hallo @DIRK ROOMAN 

Bij bol.com is er inderdaad een probleem wanneer je kiest om te betalen met Bancontact en effectief manueel de gegevens van je kaart invoert. Bol.com is op de hoogte en werkt aan een oplossing.

Je kan wel bij hen blijvenbetalen door te kiezen voor Visa of door te kiezen voor Bancontact en de QR-code te scannen met Easy Banking App of met Payconiq by Bancontact. In beide gevallen zal het geld meteen van jouw zichtrekening gaan.

Beste Yannick,

Ik wil je even laten weten dat ik nog steeds geen apple pay betaling kan uitvoeren bij Albert Heijn. De kaart werkt wel, apple pay niet. Je ging hier achteraan. Is er al nieuws?

Alvast bedankt

Reputatie 7

Dag @WVHove 

Apple Pay gebruikt het achterliggende betaalnetwerk van je debetkaart (Visa, Mastercard of Maestro, maar geen Bancontact). Albert Heijn aanvaard vermoedelijk op dit moment geen Visa, waardoor betalingen via Apple Pay bij hen niet mogelijk zijn wanneer je een gekoppelde kaart gebruikt die werkt via het Visa netwerk.

Met je fysieke kaart zal je bij hen wel kunnen betalen,  aangezien Albert Heijn wel Bancontact aanvaard. 

Op termijn komt daar mogelijk verandering in. Mastercard, het bedrijf achter Maestro, kondigde vorige week aan dat Maestro zal verdwijnen. Dat wilt zeggen dat winkels die nu enkel Maestro en Bancontact aanvaarden, zullen terugvallen op uitsluitend Bancontact (wat niet door Apple Pay ondersteund wordt) of dat ze andere betaalnetwerken zullen aanvaarden.

dag Yannick,

Ik begrijp wat je zegt, maar zie niet hoe dit me vooruit helpt, want je stelt geen beterschap in het vooruitzicht.

Spreken jullie met Apple hierover? Het is jullie keuze geweest om voor debit met Visa te gaan samenwerken, dus jullie dragen de verantwoordelijkheid ten opzicht van jullie klanten. Of vinden jullie Apple Pay niet belangrijk?

 

Reputatie 7

@WVHove Voor zover ik weet heeft Apple geen plannen om Bancontact op te nemen in Apple Pay.

Los van dat dat toch zou gebeuren, is de enige oplossing vrees ik dat Albert Heijn betalingen via het Visa-netwerk zou gaan aanvaarden.

Wanneer wij van onze klanten horen dat er problemen in bepaalde winkels zijn, dan kunnen wij via Visa met hen contact opnemen om samen naar een oplossing te zoeken.

Maar uiteindelijk blijven het wel altijd de winkels zelf die beslissen welke betaalmiddelen bij hen aanvaard worden.

Ik stel voor om jullie webpagina’s over Apple Pay aan te passen.

Nu staat er: “U kunt Apple Pay gebruiken om te betalen met uw bankkaart, Mastercard- of Visa-kredietkaart in alle handelszaken waar u het symbool van Apple Pay of van contactloos betalen ziet.”

Dat klopt in een groot aantal winkels dus niet meer.

 

Jammer dat de bank een dienst afneemt (via VISA, maar dat is voor mij net hetzelfde) en tegelijk de prijzen verhoogt.

Hallo @YannickB 

Enkele dagen geleden mijn nieuwe Visa Debit kaart gekregen en geactiveerd. Vandaag kon ik er helaas niet mee betalen bij kledingzaak Uniqlo in Antwerpen. Visa Credit ging dan weer wel, bizar. Kunnen jullie dit opnemen met Uniqlo of hun leverancier voor betalingen? 

Alvast dank!

Reputatie 7

Hallo @PieterS 

Toeval wil dat ik enkele dagen terug ook bij Uniqlo iets betaalde. :wink: Het zou dus moeten lukken. Zowel Visa Debit als Bancontact worden door hen aanvaardt.

Weet je toevallig welke foutmelding er op de terminal verscheen? Kan je me ook zeggen of je contactloos betaalde en of je het ook geprobeerd hebt door de kaart in de terminal te steken?

 

@YannickB de precieze foutmelding herinner ik me niet meer. Iets in de aard van “Betaling geweigerd”.

Beide pogingen waren contactloos (1x met de smartphone en 1x met de kaart).

Reputatie 7

@YannickB de precieze foutmelding herinner ik me niet meer. Iets in de aard van “Betaling geweigerd”.

Beide pogingen waren contactloos (1x met de smartphone en 1x met de kaart).

Bedankt! Bij je eerstvolgende betaling (ongeacht waar) dien je dan eenmaal de kaart in de terminal steken en je pincode invoeren.

Als je nadien nog problemen hebt, dan bel je ons best even op via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00 zodat we je pogingen om te betalen na kunnen kijken.

De kosten voor geldopnames en transacties met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart zijn dezelfde als die voor Maestro. “ wordt gezegd, maar ik moest wel 6,50 € betalen voor geldopname.

De opname werd beschouwd gebeurd te zijn met een Visa kaart.  Niet normaal toch?

Bij navraag bij Fortis zwijgt men in alle talen.

Groetjes

Jean-Claude

Reputatie 7

Dag @Eysenbrands 

Kan je me zeggen van welke bank het geldautomaat was en wanneer je het geld hebt opgenomen? 

Gebruikte je een groene kaart met daarop Visa Debit, of was het een kaart waar Visa Credit staat?

Bij VDK.

Groene kaart met Visa Debit., mijn nieuwe kaart.

Groetjes

Jean-Claude

Reputatie 7

Bij VDK.

Groene kaart met Visa Debit., mijn nieuwe kaart.

Groetjes

Jean-Claude

Bedankt! Ik laat het opvolgen en hou je op de hoogte van zodra er meer nieuws is.

Indien je de kosten die je betaalde, wilt terugvragen, kan je best ook een klacht indienen via ons online formulier, of even telefonisch contact met ons opnemen via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00.

Reputatie 7

Hallo @Eysenbrands 

We hebben dit al gedeeltelijk intern en door Visa kunnen laten nakijken, maar vonden niet meteen problemen met geldopnames bij VDK Bank terug. Er zouden geen extra kosten aangerekend mogen worden.

Ik heb je een privébericht gestuurd om wat meer details over je geldopname te kunnen verzamelen. Op basis daarvan kunnen we verder onderzoeken wat er precies gebeurd is.

In Duitsland nog steeds dramatisch om te betalen met deze kaart. Ouders moeten telkens geld afhalen aan de ingang van de winkel, alvorens te kunnen winkelen. Qua veiligheid niet meteen goed, want rondhangende bendes hebben dit intussen ook al door.

Zelf in Italië ook meermaals issues gehad … 

De wereldwijde dekking is erop verbeterd, maar onze persoonlijke situatie is enorm verslechterd. Enige optie is vermoedelijk een nieuwe zichtrekening openen bij een andere bank. Jammer dat deze kaart ons door de strot geduwd werd… 

Wat een dikke miserie is heel die visa historie. 

hoe gaat dat om naar een andere bank te gaan als ik mijn hypotheek nog bij jullie heb?

 

Reageer