Sticky FAQ

[Voormalige bpost bank-klanten] Bancontact-Visa Debit-debetkaart: enkele veelgestelde vragen


  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 3 reacties

Beste klanten, 

Hieronder vinden jullie de antwoorden op enkele veelgestelde vragen over de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart. 

Ik ontving een Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Is dit een kredietkaart?

Een Bancontact-Visa Debit-debetkaart is geen kredietkaart, maar een debetkaart. Uw betalingen worden dus meteen van uw zichtrekening afgehouden. Net zoals bij de Bancontact-Maestro-debetkaart die u voordien gebruikte.We werken samen met Visa voor al onze debetkaarten.  

Wat is het verschil tussen een kredietkaart en een debetkaart?

De betalingen die u met uw Bancontact-Visa Debit-debetkaart uitvoert, worden onmiddellijk van uw zichtrekening afgehouden. In dat opzicht is er geen verschil met de Bancontact-Maestro-debetkaart die u tot nu toe gebruikte.

De Bancontact-Visa Debit-debetkaart werkt op dezelfde manier als uw huidige debetkaart, maar ze wordt uitgebreider aanvaard in winkels en online. Dankzij de CVV-code kunt u makkelijk en veilig online betalen.

Een Visa-kredietkaart is een ander type kaart waarbij uw uitgaven pas de volgende maand van uw rekening worden afgehouden. Heel praktisch dus om onvoorziene uitgaven te op te vangen of om uw reizen te betalen.

Bij beide kaarten is het mogelijk voor een handelaar om een reservatie te plaatsen. Bijvoorbeeld bij het boeken van een hotelkamer of het huren van een auto. Houd er dus rekening mee dat wanneer u uw Bancontact-Visa Debit-debetkaart gebruikt voor dergelijke transacties, de handelaar mogelijk een reservatie op uw zichtrekening plaatst.

In dat geval wordt een met de handelaar afgesproken bedrag vastgezet op uw zichtrekening. Dit bedrag kan hoog oplopen en dient aanwezig te zijn op uw rekening. U zal deze som na het plaatsten van de reservatie niet kunnen gebruiken voor andere betalingen of transacties. Dit tot op het moment dat de reservatie opnieuw wordt vrijgegeven door het betrokken bedrijf.

We raden u daarom aan om voor deze transactie steeds een kredietkaart te gebruiken. Op die manier voorkomt u dat een deel van het saldo van uw zichtrekening geblokkeerd wordt.

Waarom verandert mijn debetkaart naar een Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Contactloos betalen, online betalen, … onze betaalbehoeften zijn veranderd. Als vertrouwde financiële partner denkt BNP Paribas Fortis met u mee en maakt u het leven gemakkelijker dankzij innovatieve en eenvoudige oplossingen. Daarom stelt BNP Paribas Fortis, als eerste bank in België, de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart voor.

Met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart betaalt vanaf nu altijd even veilig en gemakkelijk, overal waar u het Bancontact- of Visa-logo ziet. De betalingen die u met uw debetkaart doet, gaan onmiddellijk van uw zichtrekening.

U kunt u nu ook in webshops, waar u normaal gezien niet met de kaartlezer kunt betalen, wel én extra beveiligd betalen dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van uw kaart).

Hoe activeer mijn nieuwe kaart?

Activeer uw debetkaart zo snel mogelijk. U dient ze in ieder geval binnen de zes weken na ontvangst te activeren. Om uw debetkaart te activeren kunt u;

  • in een winkel betalen met uw persoonlijke pincode;
  • uw debetkaart gebruiken aan een geldautomaat en uw persoonlijke pincode invoeren.

Na dit eerste gebruik met uw persoonlijke pincode kunt u uiteraard contactloos en online betalen met uw nieuwe debetkaart.

Ik heb een nieuwe debetkaart gekregen. Gaat het hier over fraude?

We zijn begonnen met al onze bpost bank debetkaarten te vervangen. We werken in golven. De voormalige bpost bank klanten ontvangen hun nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart in de loop van de komende weken.

Mijn rekening is afgesloten, maar ik heb een nieuwe kaart van u ontvangen. Is dit normaal?

Als u van ons een nieuwe kaart hebt ontvangen, betekent dit dat u nog steeds een band hebt met onze bank. Het is dus mogelijk dat u de houder, gevolmachtigde of medehouder bent van een rekening die nog bij ons openstaat.

Kan ik Apple Pay gebruiken met mijn nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Ja, u kunt nu Apple Pay gebruiken met uw nieuwe Bancontact-Visa Debit- debetkaart.

Ik ontving een Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Zijn er bijkomende kosten?

Nee.

Waarom heb ik een nieuwe kaart ontvangen terwijl mijn huidige kaart nog actief is?

We zijn bezig met het vervangen van de debetkaarten van al onze voormalige bpost bank klanten. De migratie zal in golven plaatsvinden.

Wij raden u aan om uw nieuwe debetkaart zo snel mogelijk te activeren. Om dit te doen, betaalt u gewoon één keer in een winkel. Gebruik dan de chip en PIN-code van uw kaart.
U kunt ook naar een geldautomaat gaan en uw PIN-code intoetsen.

U kunt uw oude betaalkaart blijven gebruiken totdat u uw nieuwe kaart heeft geactiveerd.

Belangrijk: knip uw oude kaart, inclusief de chip, doormidden. Stuur nooit je kaart op als iemand je dat vraagt. Zelfs niet als je deze doormidden hebt geknipt.

Hoe kan ik online betalen met mijn Bancontact-Visa Debit-debetkaart?

Overal waar u de logo’s van Bancontact en/of Visa ziet, kunt u betalen.

Met Bancontact:

  • Hebt u de optie om de Bancontact QR-code te scannen via Easy Banking App of met de Payconiq by Bancontact-app;
  • Kunt u manueel uw kaartnummer opgeven en bevestigen via kaartlezer.

Met Visa:

  • Kunt u manueel uw kaartnummer en CVV code invoeren;
  • Kunt u manueel uw kaartnummer opgeven en vervolgens bevestigen met uw kaartlezer;
  • Kunt u ook betalen met uw debetkaart en CVV-code wanneer het Visa-logo enkel onder betalen met kredietkaart staat.

Hoe kan ik mijn kaart blokkeren voor online betalingen?

Via Easy Banking App:

  • Meld aan in Easy Banking App.
  • Druk onderaan op Kaarten.
  • Kies de gewenste kaart.
  • Druk rechts bovenaan op de drie punten en kies voor Kaartinstellingen.
  • Voer de gewenste wijzigingen uit.

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be
  • Klik bovenaan op Rekeningen en kaarten en kies voor Mijn kaarten.
  • Klik rechts van uw kaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  • Klik op Kaartinstellingen.
  • Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.

Ik kan mijn kaart-en klantnummer niet vinden op de voorkant van mijn nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Waar kan ik ze vinden?

Alle informatie die u nodig hebt om verbinding te maken met Easy Banking Web en om een online aankoop kunt doen, staat nu gegroepeerd op de achterkant van uw debetkaart.

Staat de betalingsapp in kwestie dit toe, dan kunt u de achterkant van uw kaart te scannen om ze aan de app toe te voegen. Het is erg handig en veilig!

 


20 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Bij Bancontact gaat het bedrag ofwel onmiddellijk of op dezelfde dag van de rekening, bij Maestro pas de volgende werkdag.

De vraag is of dat ook zo zal zijn met Visa Debit dat het bedrag pas de volgende werkdag zal afgaan zoals dat het geval is met Maestro?

Reputatie 3

Waarom krijgen klanten die de online kanalen weinig gebruiken als eerste een nieuwe kaart? Welke motivatie zit hierachter? 
En als men nu zijn kaart zou vervangen door een nieuwe is dit dan nog steeds een bancontact-Maestro kaart?

Reputatie 7

@Alexander 

Ik vraag het voor je na en kom hier zo snel mogelijk op terug!

@VALUTA 

Als je nog geen Bancontact-Visa Debit-debetkaart hebt gekregen en je je huidige debetkaart zelf laat vervangen, dan zal je voorlopig nog steeds een Bancontact-Maestro debetkaart krijgen. Al komt daar binnenkort wel verandering in.

De reden waarom de nieuwe debetkaart eerst verzonden wordt naar klanten die minder digitaal zijn, is omdat we ook werken aan enkele verbeteringen voor onder andere Easy Banking App die gelinkt zijn aan het gebruik van een debetkaart (Maestro en Visa Debit). De impact voor klanten die veel met online kanalen werken zal dus minder groot zijn als zij hun kaart pas ontvangen nadat we de andere updates hebben uitgevoerd. 

Meer nieuws daarover volgt binnenkort! :slight_smile:

Reputatie 7

@Alexander 

Wanneer je de Bancontact-Visa Debit-debetkaart gebruikt om te betalen via het Bancontact netwerk, dan is je betaling zo goed als onmiddellijk zichtbaar op je rekening.

Gebruik je het Visa netwerk, dan is de transactie pas 1 à 2 dagen na de betaling zichtbaar, omdat wij dan zelf nog alle info van Visa door moeten krijgen.

We bekijken momenteel hoe we deze info toch sneller zichtbaar kunnen maken in Easy Banking.

Beste,

 

Ik heb gisteren de nieuwe kaart geactiveerd door aankopen te doen in de winkel. 

Vandaag wou ik een bedrag van €16 betalen met Debit, maar er stond dat mijn kaart geweigerd werd en ik mijn kaart in de betaalterminal moest steken om de magneet te lezen.

Heb ik dan ook gedaan en kreeg toen 2 betaalmogelijkheden.

Moest 1 drukken voor Visa, maar keuze 2 was ook Visa. Geen bankcontact mogelijk. Hoewel ik daar vroeger altijd met bankcontact betaald heb.

Wat moet ik doen om toch contactloos via Debit te kunnen betalen (in App staat contactloos betalen actief) en hoe komt het dat ik plots enkel Visa kan betalen in horecazaken en vroeger gewoon via bankcontact kon?

Reputatie 3

Wat moet ik doen om toch contactloos via Debit te kunnen betalen (in App staat contactloos betalen actief) en hoe komt het dat ik plots enkel Visa kan betalen in horecazaken en vroeger gewoon via bankcontact kon?

Waarschijnlijk betaalde u vroeger zonder het te beseffen via Maestro en niet middels Bancontact. En aangezien BNP eenzijdig beslist heeft ons Maestro te ontnemen zullen wij in veel gevallen voor aap komen te staan, want slechts weinig handelaren blijken bereid te zijn nog eens extra te betalen voor dat nieuwe speeltje. 

 

Het gaat hier om een typisch voorbeeld van het invoeren van een zogezegde verbetering voor de klant zonder 100% zekerheid dat alle mogelijke problemen werden onderzocht en de change werd aangepast.Nochtans moet er toch iemand voldoende ervaring hebben uit projecten in het verleden. Moeilijke vragen worden geparkeerd dat zegt genoeg.

wegens nieuw cardnumber moet je zelf alle online apps waar je mee betaalt gaan zoeken en aanpassen terwijl de klanten niet de vragende partij waren voor deze gebrekkige omschakeling.
wanneer een bank die voor de klanten werkt en niet omgekeerd.

zo het is gezegd en gooi het nu maar weg zonder lessen uit te trekken want bij de volgende reorganisatie zijn er toch nieuwe ‘ managers’

guido rasschaert

Reputatie 7

Bedankt voor je feedback @Gurassch 

Wat betreft het aanpassen van je kaartgegevens die je bij online handelaars bewaarde; dit moet je doen telkens je een nieuwe kaart krijgt. Ongeacht het type kaart dat je hebt en ongeacht of het kaartnummer veranderde of niet.

Als je een nieuwe debet- of kredietkaart krijgt, dan veranderen namelijk altijd de vervaldatum en de CVV-code. Die gegevens zal je steeds  manueel moeten bijwerken in elke app en op elke website waar je die info op liet bewaren.

Reputatie 2

@Alexander

Ik vraag het voor je na en kom hier zo snel mogelijk op terug!

@VALUTA

Als je nog geen Bancontact-Visa Debit-debetkaart hebt gekregen en je je huidige debetkaart zelf laat vervangen, dan zal je voorlopig nog steeds een Bancontact-Maestro debetkaart krijgen. Al komt daar binnenkort wel verandering in.

De reden waarom de nieuwe debetkaart eerst verzonden wordt naar klanten die minder digitaal zijn, is omdat we ook werken aan enkele verbeteringen voor onder andere Easy Banking App die gelinkt zijn aan het gebruik van een debetkaart (Maestro en Visa Debit). De impact voor klanten die veel met online kanalen werken zal dus minder groot zijn als zij hun kaart pas ontvangen nadat we de andere updates hebben uitgevoerd. 

Meer nieuws daarover volgt binnenkort! :slight_smile:

  " De impact voor klanten die veel met online kanalen werken zal dus minder groot zijn als zij hun kaart pas ontvangen nadat we de andere updates hebben uitgevoerd.". Wat een mooi eufemisme voor "minder problemen" :grinning:. Toch een dikke proficiat voor het geduld en het professialisme waarmee u op de gesignaleerde problemen reageert.:thumbsup:

 Donderdag ll belde ik naar het contactcenter met de vraag wat er gebeurt als je de nieuwe kaart activeert op een gemeenschappelijke rekening waarvan de partner nog geen nieuwe kaart heeft, kan die nog op die rekening met haar oude kaart ?antwoord was dat is een moeilijke vraag , moet ik navragen en binnen de 48 u zal men je bellen

NIETs Meer gehoord sindsdien

Reputatie 7

Hallo @Gurassch 

Je partner zal met hun eigen kaart kunnen blijven werken. Kaarten zijn strikt persoonlijk, dus de vervanging en activatie van jouw kaart heeft geen effect op die van jouw partner, ook al zijn beide kaarten gelinkt aan dezelfde rekening.

Reputatie 1
Badge

Wordt de kaart nog actief verzonden aan klanten? Want we zijn nu eind september en zowel ik als men vader heeft ze nog niet ontvangen. Gaat dit nog gebeuren voor eind 2021? Of is dit verlengd?

Reputatie 7

Hallo @Converted ,

We blijven de Bancontact-Visa Debit-debetkaarten versturen. Als alles goed gaat, zouden eind dit jaar alle bestaande debetkaarten vervangen moeten zijn.

Hier enkele weken terug deze kaart gekregen,  maar bij apple pay geeft die gewoon visa kaart aan, dus nu kan ik niet meer in supermarkten of andere winkels die geen visa aanvaarden betalen met mijn apple watch.,  een achteruitgang is het dus ipv een vooruitgang… 

Reputatie 7

Hallo @LeenF 

Je fysieke debetkaart werkt me zowel Bancontact als Visa, maar Apple Pay kan jammer genoeg geen betalingen via Bancontact verwerken.

Daardoor zal je in winkels die enkel Bancontact aanvaarden, niet kunnen betalen met Apple Pay.

Dit betekent allicht dat de handelaars weer meer moeten betalen om hun klanten met hun debi visa kaart te betalen.  Als klant of handelaar is dit een stap achteruit.!!

Reputatie 7

Hallo @AVergauwe 

De kosten voor transacties via Visa Debit horen gelijk te lopen met die van Bancontact en Maestro. Als handelaars toch iets anders aangerekend wordt, dan kunnen ze best contact opnemen met hun aqcuirer (de leverancier van hun betaalterminal en het bedrijf waarbij ze een contract hebben voor het verwerken van betalingen).

Beste,

Ik zal er mijn bakker en slager, waar ik vroeger Google pay met gemak gebruikte en nu niet meer hiervan op de hoogte brengen. Bedankt voor de feedback. Maar ik zou liefst mijn oude bancontact kaart terug hebben.

Kan ik een nieuwe debit kaart online aanvragen of moet ik bellen of afspraak maken bij mijn bank

Vandaag een on line aankoop gedaan met de visa debit kaart .Na ingeven van mijn kaart nr /vervaldatum en cvv-code (voor het eerst gebruikt) was de aankoop blijkbaar direct betaald zonder dat ik iets moest bevestigen met mijn kaartlezer. Dus vind iemand mijn kaart kan die gewoon online betalen zonder ook maar één code in te geven enkel de gegevens op de kaart , vind ik niet echt veilig ..toch ??

 

En als dit direct van mijn rekening gaat , via on line banking is er momenteel nog niets te zien van het aankoopbedrag.

Reageer