Beantwoord

Bank-app Cake van start zonder klanten ING en BNP Paribas Fortis


Reputatie 3
Badge

Vandaag in het nieuws: de lancering van de bankapp Cake.
https://businessam.be/bank-app-cake-van-start-zonder-klanten-ing-en-bnp-paribas-fortis/
 

"Cake is de eerste grote Belgische toepassing van de Europese PSD2-regelgeving. Die laat technologiespelers als Cake toe om uw bancaire betalingen te beheren en uw rekeninghistoriek uit te pluizen, mits u akkoord gaat."

Je kan er al je bankrekeningen mee koppelen, behalve rekeningen bij BNP Paribas Fortis (en ING).

"De banken zijn van Europa verplicht om die bankgegevens ter beschikking te stellen van derde spelers, maar Cake stelt onder meer bij BNP Paribas Fortis en ING vast dat de digitale toegangspoorten, de zogeheten API’s of application programming interface, niet goed genoeg zijn."

Als ik zie hoe geavanceerd de banking apps van KBC en Belfius vandaag zijn, en nu dit weer, dan sterkt dit me opnieuw in mijn overtuiging dat BNP Paribas Fortis de digitale trein aan het missen is, of al gemist heeft…

Hoe zit het trouwens met het (gratis) aanbieden van instant overschrijvingen naar particulieren ?

icon

Beste antwoord van YannickB 5 March 2020, 08:46

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7

Hallo @jensveraa  @Krisje 

In de huidige bèta app zit inderdaad nog geen aparte module voor begunstigden. Die zal wel samen met andere nog ontbrekende functies worden toegevoegd via updates aan de app.

Het doel van deze bèta is alvast steeds geweest om stap voor stap Easy Banking App opnieuw op te bouwen om er zo voor te zorgen dat de werking van onze app verbetert (minder foutmeldingen), dat het gebruiksgemak vergroot (bijvoorbeeld door cosmetische veranderingen zoals de groene kleur bij binnenkomende verrichtingen) en dat we sneller kunnen ingrijpen wanneer er zich toch een probleem zou voordoen.

Laat het me zeker weten als jullie vragen over de bèta hebben.

@Krisje Op welke manier heb je je feedback over de begunstigden doorgegeven? Was dat via de bèta-mailbox, via Testflight (iOS) of via de Google Play Store (Android)? Dan kijk ik voor je na waarom je nog geen antwoord kreeg.

Reputatie 2

Ik heb net de nieuwe BETA app van de BNP.  geïnstalleerd en ik ben aangenaam verrast over de snelheid van inloggen en het gebruik in het algemeen van de app.

Werkelijk? En bent u er dan in geslaagd uw lijst van de begunstigden direct te bekijken?

Op iOS, als ik een overschrijving ga doen, dan krijg ik een hele lijst van begunstigden als ik op het "naar” veld klik.

In andere woorden, men moet een omweg maken vooraleer de begunstigden te kunnen bekijken, terwijl in de huidige app men de begunstigden direct kan oproepen en beheren. Kortom, gebruiksvriendelijkheid: -1

Ik heb het trouwens gesignaleerd via de reguliere weg, maar het lijkt mij helaas moeite voor niets te zijn geweest want  niet eens de ontvangst van mijn bericht werd bevestigd.

Al de rest is identiek hetzelfde, buiten dat een en ander van plaats verwisseld werd. Dat zijn echter louter  cosmetische ingrepen   die geen enkel supplementair gebruiksgemak met zich mee brengen.

Verder zal (moet)  ‘Bancontact’ door Payconiq worden vervangen, maar gezien de krikkemikkige toestand van dit laatste zal het nog niet voor morgen zijn (zoekt u op Goegel maar naar “payconiq - Wikipedia’)..

Tussen haakjes, EA is 172 Mb groot, EA-beta slechts 78,52 Mb. Logisch want naast wat menu-items ontbreken de FNC- en QR-functies. En doordar EA-beta meer dan de helft kleiner is start het bijgevolg sneller op. Maar helaas is dat niets om ons vrolijk over te maken.

Reputatie 1

Ik heb net de nieuwe BETA app van de BNP.  geïnstalleerd en ik ben aangenaam verrast over de snelheid van inloggen en het gebruik in het algemeen van de app.

Werkelijk? En bent u er dan in geslaagd uw lijst van de begunstigden direct te bekijken?

Op iOS, als ik een overschrijving ga doen, dan krijg ik een hele lijst van begunstigden als ik op het "naar” veld klik. Toegegeven, er ontbreekt nog veel -waaronder de bancontact-app mogelijkheid-   en zo veel andere zaken. Had gehoopt dat de gelijktrekking iets sneller zou gaan dan momenteel verloopt.. 

Reputatie 2

Ik heb net de nieuwe BETA app van de BNP.  geïnstalleerd en ik ben aangenaam verrast over de snelheid van inloggen en het gebruik in het algemeen van de app.

Werkelijk? En bent u er dan in geslaagd uw lijst van de begunstigden direct te bekijken?

Hi all, in terms of security; 

Wat als Cake failliet gaat? Als ik het goed begrijp is Cake een app om mijn bank data te lezen, maar heeft het geen ownership over mijn geld? Of gebeurt er ook iets met het geld als Cake ten onder gaat? 

 

Thanks! 

Zij hebben énkel lees-rechten van de bankgegevens. Als zij ooit zouden verdwijnen, of je wenst te stoppen met hun diensten te gebruiken, zal er aan jouw bank-accounts geen enkele wijziging gebeuren, dus ook niet met je geld.

Super, thanks voor de info! 

Reputatie 1

Hi all, in terms of security; 

Wat als Cake failliet gaat? Als ik het goed begrijp is Cake een app om mijn bank data te lezen, maar heeft het geen ownership over mijn geld? Of gebeurt er ook iets met het geld als Cake ten onder gaat? 

 

Thanks! 

Zij hebben énkel lees-rechten van de bankgegevens. Als zij ooit zouden verdwijnen, of je wenst te stoppen met hun diensten te gebruiken, zal er aan jouw bank-accounts geen enkele wijziging gebeuren, dus ook niet met je geld.

Hi all, in terms of security; 

Wat als Cake failliet gaat? Als ik het goed begrijp is Cake een app om mijn bank data te lezen, maar heeft het geen ownership over mijn geld? Of gebeurt er ook iets met het geld als Cake ten onder gaat? 

 

Thanks! 

Reputatie 1

Hi, de Cake app, is dat iets veilig? 

 

Jazeker, zie de thread hier: https://twitter.com/yvesbovin/status/1305094480073240576?s=20

Je wordt uiteraard beloond voor het gebruik van jouw financiële data, door o.a. bepaalde deals, een maandelijkse ‘vergoeding’ en een app die werkelijk al jouw rekeningen samen in 1 app toont, met alle bijhorende transacties die dan ook nog eens de exacte handelaar toont (niet een technische naam, ofzo wat je nu al wel eens in je gewone transacties ziet)

Hi, de Cake app, is dat iets veilig? 

 

Reputatie 1

Absurd dat het zo moet gaan!
Gelukkig zijn de mensen van cake nog begaan met hun klanten...

Reputatie 3
Badge

Inderdaad, schandalig eigenlijk dat een grootbank niet in staat is te doen wat van hen juridisch verwacht wordt. Is het onwil, onkunde, te weinig personeel? Geen idee, maar jammer is het alleszins.

info hier: https://blog.cake.app/using-cake/cake-welcomes-bnp-paribas-fortis-customers/

 

Plan B

Linking BNP Paribas Fortis (BNPPF) has taken a lot of work. 

For a long time, we tried to do this via a so-called API (a link, so to speak) which, from a legal point of view, had to be provided by BNPPF itself since mid-September last year. Unfortunately it still doesn’t work properly and the deadline for this is being pushed back every time. 

So we searched for an alternative solution ourselves to allow the BNPPF customers to use Cake anyway.

We have been working hard lately to get this done. In short, it comes down to providing our clients with access to BNP through “reverse engineering”. This actually means that we use the same connector that BNP mobile banking’s own apps use. 😉

Is this safe and legal?

Of course, safety remains our top priority. That goes without saying. We would never have switched to this method if we weren’t sure.

This method is also covered by the regulations. Your transaction data and personal data will be processed according to the same laws and regulations as with all other banks. This other method does not affect the security and privacy of your data. ”

Reputatie 1

Toch ook goed nieuws: Bnpf rekeningen vanaf vandaag ondersteund in de Cake app.

Klopt, maar via een omweg die Cake zelf geïntroduceerd heeft. Hopelijk binnenkort officieel zoals het hoort via de “correcte” APIs.

Reputatie 3
Badge

Toch ook goed nieuws: Bnpf rekeningen vanaf vandaag ondersteund in de Cake app.

Reputatie 3
Badge

Ik kan niet anders besluiten dan dat ik die 0,60 kost/instant overschrijving voor alle type rekeningen doodjammer vind. 0,60 euro is niet weinig he!

Ik kan me vergissen, maar ik kan me niet voorstellen dat een instant overschrijving aan BNPF meer kost dan een klassieke elektronische overschrijving.  Anders zou ING dit nooit volledig gratis aanbieden. En KBC ook  niet voor een kleine vaste kost/maand.

 

Het is dus een lucratieve manier om extra inkomsten te vergaren.
Ik had verwacht dat deze zaken op zijn minst zouden inbegrepen zijn in het Comfort- en Premium pack.

Jammer en dom vind ik vanuit commercieel standpunt …

Zoiets zou een basisdienst moeten zijn. Instant overschrijving zou geen keuze mogen zijn, maar standaard aangezet moeten worden. We zijn 2020 !

Reputatie 1

 

Gezien er bij bnp geen gratis rekening bestaat zou ik wel verwachten dat de instant overschrijving toch wel standaard in de comfort pack komt, niet? 

Voor wat ik lees zal het bij elke rekening een kost van minstens €0,60 zijn. Ik vind het ook enorm jammer en zal het hierdoor dus niét gaan gebruiken hoe graag ik dit ook zou willen voor de andere partij.

Bij KBC is dit, vanaf je een Plus-rekening hebt (dus betaald voor de rekening) een ‘gratis’ dienst (foute verwoording misschien, maar alleszins géén extra kost). Bij ING zelfs geheel gratis, ook bij de gratis rekeningen.

 

Reputatie 1

Hoi @LiezeH ,

Ik geef graag toe dat de app doet wat het moet doen zonder bugs! 
Wat al een heel goed begin is, zeker in “beta” fase.
Maar met de digital-only strategies van tegenwoordig zijn de verwachting superhoog hé, innovativiteit is key om bij de top te blijven... :innocent:

 

Waar lees je dat het gratis gaat zijn voor particulieren? In de changelog van de Easy Banking app wordt Instant Payments aangekondigd voor €0,60 per transactie.. Voor professionele accounts zelfs €1,50 (excl btw).

Gezien er bij bnp geen gratis rekening bestaat zou ik wel verwachten dat de instant overschrijving toch wel standaard in de comfort pack komt, niet? 
Op een andere post in deze community heeft @seerdekens  het vergelijk gemaakt met de plus rekening van kbc waar dit wel standaard is tegenover bij BNP “per overschrijving”… 
https://nl.community.bnpparibasfortis.be/actueel-45/instantoverschrijvingen-nu-mogelijk-via-easy-banking-business-2417
Het prijs verschil is hallucinant, zeker wetende dat de andere banken dit als in pakket-dienst beschouwen…!

 

En ik verwacht ook niet direct dat de integratie met Cake mogelijk gaat zijn op basis van wat ze zelf gecommuniceerd hebben:

Update from BNP: “There is indeed a difference between the APIs and our own channels, and it cannot be solved on the short term. [...] When there is a fix available you will of course be invited to test it but I am afraid I cannot give you a timeline yet at this stage.” #psd2

6:17 PM · Jun 18, 2020

 

Los van bovenstaande blijven die API’s gewoon super belangrijk voor integratie met 3rd party apps en stoort het me dat de implementering blijkbaar op een andere manier is gebeurd dan alle andere banken…?!
Vergeet niet dat de generatie van millennials/digital natives/etc dit als top prior zien en wel degelijk beslissen op basis van dit welke bank ze gaan kiezen voor hun toekomst. (die kiezen nu al voor neobanken, wat we toch liever niet zien denk ik dan?)

Bedankt voor je uitgebreide feedback, @PBosteels ! Ik geef deze door aan de ontwikkelaars van onze nieuwe app!

In de Bèta zijn we eerst bezig met het opbouwen van de standaard onderdelen die ook aanwezig zijn in de Easy Banking App. Het doel is om een app te creëren die stabieler is, vlotter werkt en het eenvoudiger maakt om nieuwe functies toe te voegen. Van zodra alle huidige functies succesvol zijn toegevoegd, zal men beginnen met het introduceren van nieuwe functies.

Wat @jensveraa heeft opgemerkt is correct, de instant overschrijvingen worden als optie aangeboden en hiervoor wordt € 0,60 aangerekend wanneer ze zijn uitgevoerd via Easy Banking App en Web.

Fijn om te horen dat je tevreden bent met de Bèta, @erik6! Ook deze feedback geef ik graag door.

Groetjes,

Lieze

 

Ik heb net de nieuwe BETA app van de BNP.  geïnstalleerd en ik ben aangenaam verrast over de snelheid van inloggen en het gebruik in het algemeen van de app. PRIMA ! Mag ook eens gezegd worden.

Reputatie 1

Dag Yannick,


We zijn ondertussen "weer" ruim 3 maanden verder.

Is er al nieuws over de API en over de gratis instant overschrijvingen voor particulieren?

 

Waar lees je dat het gratis gaat zijn voor particulieren? In de changelog van de Easy Banking app wordt Instant Payments aangekondigd voor €0,60 per transactie.. Voor professionele accounts zelfs €1,50 (excl btw).

En ik verwacht ook niet direct dat de integratie met Cake mogelijk gaat zijn op basis van wat ze zelf gecommuniceerd hebben:

Update from BNP: “There is indeed a difference between the APIs and our own channels, and it cannot be solved on the short term. [...] When there is a fix available you will of course be invited to test it but I am afraid I cannot give you a timeline yet at this stage.” #psd2

6:17 PM · Jun 18, 2020

Reputatie 1

Ik volg hier wel volledig @seerdekens zijn standpunt. 
Ook ik zit met mijn hypothecaire lening “vast” bij BNP, maar ondertussen reeds een zichtrekening geopend bij KBC om het verschil met eigen ogen te zien.

Zij staan op technologisch vlak echt mijlen vooruit…! 
Die app is een wereld van verschil met integraties naar allerlei platformen (paypal, sodexo, joyn, nmbs, kinepolis, .. het stopt echt niet) tegenover de BNP app.

Ondertussen test ik de nieuwe ios app in beta van bnp, maar ik moet eerlijk zijn, momenteel geen nieuwe functionaliteiten?
Een budget-tool die bv. sorteert per categorie (wat ook cake doet) zit standaard ingebakken bij vele banking apps, maar niet bij BNP…

Komaan BNP, jullie zijn me nog niet kwijt, maar mijn geduld geraakt wel op.. 😒

 

Reputatie 7

Hallo @seerdekens 

Ik begrijp volledig dat je een ander en duidelijker antwoord wenst.

Wat instantoverschrijvingen betreft, werken we nog volop aan een update om ze beschikbaar te maken voor particuliere klanten, maar ik kan je nog geen concrete datum geven.

Wat de link met cake betreft blijven we met hun ontwikkelaars samenwerken. Als ik me niet wordt ook daar de laatste hand aan gelegd.

Reputatie 3
Badge

Dag Yannick,


We zijn ondertussen "weer" ruim 3 maanden verder.

Is er al nieuws over de API en over de gratis instant overschrijvingen voor particulieren?

 

PS: ik hoor regelmatig in gesprekken dat BNP Paribas in vergelijking met KBC (en Belfius) toch een serieuze achterstand heeft opgelopen op IT vlak. Ik apprecieer dat jullie antwoorden, maar inhoudelijk is dit ook niet meer dan "aan het lijntje houden".  Ik zou graag effectief vooruitgang zien!

Moest ik niet vastzitten met de hypothecaire lening, ik zou al lang vertrokken zijn. Voor het persoonlijk contact moet je bij geen elke bank meer blijven ...

Reputatie 7

@Dennisvgs Ik heb geen weet van officiële klachten en weet helaas ook niet hoe het technisch zit met de link tussen ons en de Cake app.

We staan wel met hen in contact en werken volop aan een correcte link.

Beste Yannick, 

 

Jullie beseffen toch dat jullie verplicht zijn om een fatsoenlijk werkende api te voorzien. Nu kunnen jullie geen data geven over een mogelijke oplossing. Zijn hier al officiële klachten van geregistreerd?

 

Vriendelijke groeten, 

 

Dennis 

 

 

Reputatie 7

@Elmualim Ik heb jammer nog geen nieuws over een specifieke datum of termijn.

Reageer