PHISHING

Bescherm jezelf tegen onlinefraude en phishing

  • 30 March 2020
  • 0 reacties
  • 11036 Bekeken
Bescherm jezelf tegen onlinefraude en phishing
Reputatie 7

E-mail, online shoppen, sociale media … Het internet geeft onze wereld een extra dimensie. Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.
U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door. De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Easy Banking App en Easy Banking Web.

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien 'kraks' in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
  • Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.

Wat moet dan een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat, of naar een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsmecode, Easy Banking-code… Deel ze nooit!
  • Niet via de telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is.
  • Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …

Gebruik uw gezond verstand

  • Een luxe horloge voor slechts 30 euro op een tweedehandssite… Niet echt geloofwaardig, toch?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan heeft deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, niet?
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch!

Ontdek meer over

Meer informatie vindt u ook op: Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector

Meent u het slachtoffer te zijn van fraude?

  • Contacteer uw gebruikelijke commerciële contact binnen de bank of het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22u, za 9-17u) via 02 762 60 00. Buiten de openingsuren van het EBC en enkel bij (vermoeden van) fraude kunt u bellen naar 02 433 43 80.
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop via 078 170 170 om de bankkaart(en) te laten blokkeren.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan de bank

 

 


Reageren op dit onderwerp is niet mogelijk.