Beantwoord

BNP scoort zeer slecht qua beleid en investeringen via de bankwijzer, kunnen jullie er iets aan doen?

  • 10 April 2020
  • 1 reactie
  • 538 Bekeken

Beste,

ik lees overal dat BNP als een van de slechtste banken naar voren komt inzage beleid en investeringen. Er worden miljarden gepompt in de fossiele brandstoffen… in deze tijden vind ik dat niet meer kunnen en ik wil dat een bank waar ik mij bij heb aangesloten zich daar ook in profileert en een keuze maakt. Hoe staan jullie hier tegenover? Is er verandering op til? Of kan ik beter van bank veranderen?

met vriendelijke groeten,

 

icon

Beste antwoord van Anonymous 5 May 2020, 14:34

Bekijk origineel

1 reactie

Hey @sojo ,

Mijn excuses voor het laattijdig antwoord.

Het totaalbedrag aan kredieten die de Groep verleent aan de olie- en gassector is sinds 2016 stabiel gebleven. Onze blootstelling aan hernieuwbare energie is in diezelfde periode verdubbeld.

In 2019 kondigde de Groep een tijdsschema aan voor de exit uit thermische steenkool. Die is voorzien tegen 2030 in de landen van de Europese Unie en tegen 2040 in de rest van de wereld. Vandaag is BNP Paribas van de 10 grootste banken ter wereld, een van de enige twee banken die deadlines hebben gesteld voor de uitstap uit steenkool. BNP Paribas heeft sinds 2017 nergens ter wereld nog een project rond een steenkoolcentrale of steenkoolmijn gefinancierd.

Het ‘Banking on Climate Change 2020’ rapport dat 35 internationale banken vergelijkt, benadrukt trouwens de verbintenissen en het leiderschap van BNP Paribas op het vlak van restrictief financieringsbeleid rond fossiele brandstoffen. Zo stelt het rapport bijvoorbeeld dat BNP Paribas:

  • de 1ste plaats inneemt op het vlak van restrictief financieringsbeleid in vier sectoren: de olie- en gassector; teerzanden; schaalolie en -gas; en tot slot ontginning en olieboringen in het poolgebied.
  • meer in het bijzonder, de 4de plaats inneemt wat betreft de opbouw van een beleidskader rond de financiering van bedrijven die activiteiten rond fossiele brandstoffen blijven ontwikkelen (‘Expansie’).

Hoewel de methodologie van het rapport wijzigde tussen 2018 (waarbij rekening werd gehouden met 3 jaar) en 2019 (waarbij rekening werd gehouden met 4 jaar), benadrukt het de verbintenissen die BNP Paribas aanging om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen.

Tot slot stemt de stijging van de financiering van fossiele brandstoffen die aan BNP Paribas wordt toegeschreven, niet overeen met de realiteit. De werkelijk door de bank toegekende financieringen zijn stabiel gebleven. De operaties die wel zijn gestegen, houden geen verband met financieringen door de bank, maar met de deelname aan de structurering en de verspreiding van gesyndiceerde kredieten en obligatie-uitgiften op de financiële markten. Die hebben voornamelijk betrekking op overdrachten van reeds bestaande activa tussen bedrijven. Ze dragen niet bij tot de creatie van nieuwe olie- en gascapaciteit.

 

Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord is.

Groetjes,

Lieze

Reageer