fishing sms

  • 5 July 2020
  • 5 reacties
  • 606 Bekeken

Hey ik heb een sms ontvangen met een link dat mijn easy banking ging geblokkeerd worden, doordat ik nog maar nieuwe kaart had  dacht ik dat ik bepaalde tijd had om te activeren dus ik heb geklikt op de sms met link, dus ja nu is het zondag ik kan niemand bereiken ,wat moet ik nu doen ? Ik weet niet als ze nu mij gegevens hebben of niet? 

 

Greetz 


5 reacties

Reputatie 3

Beste 

er zijn weer fisching SMS bezig mbt CARDSTOP , zou handig zijn als jullie dit publiceren op het portaal. Nu gebruiken ze het nummer 32492479773

 

Ergens op een server in Rusland, Mongolië, Peru enz… enz… wordt om de dag of zelfs vaker een nieuw telefoonnummer gegenereerd.

Maar er is gelukkig een eenvoudige methode om uit te maken dat het om bedrog gaat:

In dit soort berichten is het eerste cijfer na de landcode (+32) is een 4, dus een GSM-nummer. En moet men meteen weten dat er misdadig opzet in het spel is. 

Beste 

er zijn weer fisching SMS bezig mbt CARDSTOP , zou handig zijn als jullie dit publiceren op het portaal. Nu gebruiken ze het nummer 32492479773

Overigens de telefonische bereikbaarheid van de bank is een grote ramp . Je hangt een half uur aan de lijn en je krijgt niemand aan de andere kant te horen. Zeker nu de kantoren nog niet open zijn is dit schandalig . Dit is geen happy customer journey en is beneden alle peil naar kwaliteitsvolle service naar jullie klanten. Niet alles kan je digitaal regelen 

met vriendelijke groeten 

Caroline Daems

Ik heb ondertussen al gebeld met BNP en aangezien ik geen gegevens had doorgegeven is er normaal niets aan de hand ,uit veiligheid had ik mijn geld al naar een andere rekening overgezet  dat ze daar niets konden aan komen 

 

Bedankt voor de reacties 

 

Ik vind wel aangezien dit op een zondag gebeurt is dat er ook een nood nummer moet zijn die op zondag kan gebeld worden 

 

Greetz davy

Reputatie 7

Hallo @Bikerboyhonda 

Als je enkel op de link hebt gedrukt en geen info hebt ingevuld en/of stappen met de kaartlezer hebt gevolgd, dan dien je je kaart alvast niet te laten blokkeren.

Het is wel mogelijk dat je daardoor een signaal aan de fraudeurs gaf dat jouw nummer effectief in gebruik is. Wees dus extra aandachtig voor mogelijke nieuwe phishingberichten en valse oproepen. Wij zullen je alvast nooit opbellen en vragen om stappen met je kaartlezer te volgen.

Word je opgebeld en vertrouw je het niet, leg dan meteen af en contacteer ons via 02 762 60 00.

Ging je toch verder dan enkel het aanklikken van de link, dan dien je, zoals @Alexander zei, inderdaad onmiddellijk Card Stop te bellen om je kaart te laten blokkeren.

Bel ons nadien ook meteen op via 02 762 60 00 zodat we je rekeningen kunnen controleren. Als er fraude is gebeurd, zullen we je ook vragen om een klacht in te dienen bij de politie.

 

Mocht je meer willen weten over online fraude, dan kunnen deze tips ook interessant voor je zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Het eerste wat je onmiddellijk moet doen is naar CARD STOP bellen naar nr 070/34 43 44 om uw kaart te blokkeren en morgen contacteer je de bank.

Ik hoop dat het al niet te laat is.

Reageer