Blog

Klaar voor de vakantie met deze handige checklist!

  • 5 July 2023
  • 0 reacties
  • 294 Bekeken
Klaar voor de vakantie met deze handige checklist!
Reputatie 2
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 52 reacties

De zomermaanden staan voor deur. Voor velen onder ons betekent dit ook dat er binnenkort vakantie aankomt. Of je nu een vakantie dichtbij huis gepland hebt, naar het zuiden trekt of een verre reis naar China of Afrika gepland hebt, een handige checklist is sowieso een must-have. 

Het spreekt voor zich dat je op vakantie vertrekt met een goed gevulde valies met zomerse kleding,  voldoende zonnebescherming,  een zonnebril en een aantal onspannende boeken voor tijdens je reis.

Wij maakten voor jou een vakantie-checklist, waarbij we de aandacht vestigen op een aantal praktische zaken waar je misschien niet meteen aan dacht. Zo vertrek jij binnenkort goed voorbereid en in alle rust op vakantie : 

Reis- of identiteitsdocumenten 

Check een aantal weken voor vertrek de geldigheid van de identiteitskaarten en/of paspoorten van je gezinsleden zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan bij vertrek. Verre reis gepland? Kijk ook zeker even na of je geen Visum nodig hebt en vraag dit tijdig aan. 
Vergeet ook zeker niet om een Kids-ID aan te vragen bij de gemeente indien je kinderen hebt die jonger zijn dan 12 jaar. 

Op deze website kan je zelf nakijken welke reisdocumenten vereist zijn in jouw vakantieland

Zorg voor gemoedsrust op vakantie met de juiste verzekeringen

Ongeluk schuilt soms in een klein hoekje. Wees dus extra voorbereid en kijk even na of je goed verzekerd bent. Wist je dat je via  Easy Banking een handig overzicht hebt van je verzekeringen waar je kan nakijken in welke mate je verzekerd bent? Lees in onze handleiding hoe je dat doet.

We geven alvast nog enkele tips mee:

  • Ga je op vakantie met de auto of motor? Wat als je onderweg te maken krijgt met panne of een lekke band? Of wat indien je je sleutels van de wagen verliest na een dagje strand? Met een verzekering pechverhelping geniet je de nodige bijstand en is het probleem zo verholpen. 

    Tip: laat je wagen ook altijd zeker even nakijken in de garage voor vertrek. 
     
  • Ziekte of ongeval? Paspoort verloren? Bagage verdwenen? Laat dat je reis niet verstoren! Een reisverzekering zorgt in dit geval voor de nodige gemoedsrust wanneer het noodlot zou toeslaan. 

    Binnen je reisverzekering kan je vaak ook een annulatieverzekering afsluiten die ervoor zorgt dat je je kosten kan terugvorderen wanneer je reis door onvoorziene omstandigheden (ernstige ziekte, overlijden,...) niet kan doorgaan. 

    Vergeet ook niet om een Europese ziekteverzekeringskaart aan te vragen bij je ziekenfonds. Een doktersbezoek in het buitenland kan erg duur zijn en deze kaart zorgt voor de nodige tussenkomst in de kosten.

Activeer je kaarten

Om veiligheidsredenen zijn debetkaarten standaard geblokkeerd buiten Europa. Verre reis gepland? Activeer dan je kaart via onze Easy Banking App op je smartphone of via onze website.

Toch vergeten? Zo lang je een actieve internetverbinding hebt kan je waar en wanneer je maar wilt je kaart activeren. Je kaart is onmiddellijk bruikbaar. Hoe je dit kan doen, lees je in onze handleiding.

Tot slot kan je je kaart ook laten activeren via je kantoor of telefonisch via ons Easy Banking Center op 02 762 60 00 (bereikbaar van 7-22u op weekdagen en op zaterdag 9-17u).

Kredietkaarten zijn automatisch wereldwijd bruikbaar. Je brengt voor je vertrek wel best even Worldline op de hoogte

De Easy Banking Phone-code: je redder in nood

Loopt er toch iets mis op vakantie en wil je contact opnemen met het Easy Banking Centre, dan is de Easy Banking Phone code ideaal. Zo bel je meteen beveiligd in en mogen de collega’s meer zaken wijzigen of aanpassen dan wanneer je niet beschikt over deze code. 

Maak je gebruik van Easy Banking App? weet dan dat je ons ook beveiligd kan bellen vanuit Easy Banking App. Hou er wel rekening mee dat dit enkel kan wanneer je een actieve internetverbinding en een actieve debetkaart hebt. Je Easy Banking Phone-code blijft dus een onmisbaar alternatief.

Vergeet ook zeker niet je kaartlezer mee te nemen op vakantie en activeer je Itsme-app zodat je de nodige toegang tot je financiën hebt tijdens je verblijf. 

Beheer je kaartlimieten op vakantie

Aan elke debetkaart zijn dagelijkse en wekelijkse limieten verbonden. Zowel voor geldafnames aan automaten als voor betalingen bij handelaars. Kredietkaarten hebben dan weer een maandelijkse limiet. 

Een hogere of lagere limiet nodig? Onze handleiding kan je helpen.

Belangrijk: wil je meer geld af kunnen halen buiten België of bij een andere bank, dan dien je je limiet permanent te verhogen. 

Hoe betalen op je vakantiebestemming?

In België zijn debet- en kredietkaarten en andere betaalmiddelen al goed ingeburgerd, maar dat is niet overal het geval. In veel landen is cash nog steeds koning en kan het moeilijk zijn om met een buitenlandse kaart geld af te halen. Zelfs in zeer ontwikkelde landen, zoals Japan, wil je graag steeds cash op zak hebben.

Gelukkig heeft onze overheid een handige website voorzien met algemeen reisadvies per land. Google simpelweg even Diplomatie Belgie op reis in het buitenland. Je vindt er onder andere info over de betaalmiddelen die aanvaard worden. Die site geeft je ook algemeen reisadvies over je bestemming.

Vreemde munten nodig? Die kan je bestellen via ons Easy Banking Centre of via je kantoor.

Slachtoffer van diefstal of fraude?

In geval van diefstal:

  • Werd je debetkaart gestolen of ben je ze kwijt? Indien je gebruik maakt van Easy Banking App, dan kan je meteen in de app je debetkaart laten blokkeren en vervangen. Hoe je dit doet, lees je in deze handleiding. Maak je geen gebruik van Easy Banking App of gaat het om je kredietkaart? Bel onmiddellijk met Card Stop om ze te laten blokkeren. Je kan hen 24/7 bereiken op +32 78 170 170. Doe bij diefstal ook steeds aangifte bij het plaatselijke politiekantoor.
  • Werden je paspoort, identiteitskaart of andere identificatiedocumenten gestolen of ben je ze kwijt? Bel meteen met Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123. Doe bij diefstal ook steeds aangifte bij het plaatselijke politiekantoor.

In geval van fraude: 

  • Buiten de openingsuren van het Easy Banking Centre en enkel bij een vermoeden van fraude, kan je het nummer +32 2 433 43 80 bellen.
  • Bel naar Card Stop op +32 78 170 170 om onmiddellijk je bankkaart(en) te blokkeren.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan je BNP Paribas Fortis-kantoor.
  • Ga via Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) na op welke toestellen uw bankapp is geïnstalleerd en verwijder de toestellen die verdacht lijkt of die je niet kent.

 

 

 

 

 

 

 

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer