News

OPGELET! Frauduleuze contacten in naam van de bank

  • 6 June 2023
  • 1 reactie
  • 1186 Bekeken

Reputatie 2
  • BNP Paribas Fortis - Community Manager
  • 52 reacties

​Hallo Community, 

We kregen de laatste weken opnieuw meldingen van fraudepogingen waarbij klanten worden opgebeld in naam van de bank. Lees dus aandachtig onderstaande info en wees waakzaam.

Hoe gaan ze te werk?

Je ontvangt een vermeende oproep van de fraudedienst van de bank.

Het nummer dat geafficheerd wordt lijkt zeer sterk op of is zelfs een bestaand telefoonnummer van de bank (fraudeurs doen dit via telefoonnummer ‘spoofing’, waarbij ze hun echte telefoonnummer verbergen achter het nummer van de bank zodat het lijkt alsof het gesprek afkomstig is van een medewerker van de bank).

Naargelang het geval wordt er gemeld dat er een probleem is met je kaart (vb. kaart zou gekopieerd zijn) of dat er een verdachte transactie op je rekening is gebeurd.

De fraudeur vraagt je vervolgens om ofwel :

  • informatie over je rekening, je kaart, je codes, … mee te delen,
  • je kaart in je kaartlezer te stoppen en de gegenereerde codes te communiceren,
  • in te loggen op je Easy Banking Web of Easy Banking App,
  • TeamViewer of Anydesk te installeren (programma's die toelaten om op afstand de controle van een computer over te nemen).

Eénmaal ze deze informatie in handen hebben, zijn er een aantal varianten:

  • De oplichter vermeldt dat er reeds een afspraak werd geregeld in een kantoor om je nieuwe kaart af te halen. Op deze manier heeft de fraudeur tijd genoeg om de rekeningen leeg te halen alvorens je je in het kantoor aanmeldt of argwaan krijgt.
  • In andere gevallen stelt de fraudeur een huisbezoek voor om de kaart te blokkeren ofwel op te halen, en wordt de PIN code opgevraagd of achterhaald door middel van list.

Belangrijke informatie

De afdeling Fraud Investigations kan mogelijk contact opnemen met klanten indien men frauduleuze handelingen ontdekt, maar zal je nooit vragen om codes door te geven (PIN code, CVV-code op de achterzijde van de kaart, M1/M2 codes, …), noch voorstellen dat een medewerker aan huis zou komen. 

Meent u het slachtoffer te zijn van fraude?

  • Contacteer je gebruikelijke commerciële contact binnen de bank of het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22u, za 9-17u) via 02 762 60 00. Buiten de openingsuren van het EBC en enkel bij (vermoeden van) fraude kan je bellen naar 02 433 43 80.
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop via 078 170 170 om de bankkaart(en) te laten blokkeren.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan de bank.

 

 


1 reactie

Reputatie 2

Es,

 

Een waarschuwend bericht dat eenieder ter harte moet nemen in een duidelijke dus begrijpbare taal geschreven, is top!

 

Bedankt…

 

Mvg,

 

Reageer