Beantwoord

Payconiq


Beste

Ik ondervind problemen met de koppeling van mijn BNP Paribas Fortis rekening en de app Payconinq by Bancontact.

Ik heb de app verschillende keren verwijderd, maar zonder succes.

Bij gevolg heb ik contact opgenomen met Payconiq en daar laten ze weten dat het probleem (connectie) bij BNP Paribas Fortis ligt. Kan u me hierbij verder helpen?

Alvast dank.

Met vriendelijke groet

VB


 

icon

Beste antwoord van LienV 14 March 2020, 14:07

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7

Hallo vbovy,

Kan je me wat meer info geven over wat er precies gebeurt? Bij welke stap in het proces ondervind je problemen? Krijg je een foutmelding en zo ja, welke precies?

 

Alvast bedankt!

Beste Yannick

Het lukt om in te loggen via de app. Ook kan ik via mijn digipass al de gegevens en codes invoeren.   Het is de laatste fase welke niet lukt. Dan verschijnt er telkens het volgend bericht: "Redirecting, please wait...' En dit blijft de hele tijd op het scherm staan.  

Mvg

VBovy

Reputatie 7

Bedankt voor de info. Werk je met een iPhone of iPad, of met een Android-toestel?

Beste Yannick

Ik werk met een Android-toestel.

Mvg

VBovy

Reputatie 7

Kan je in dat geval deze stappen volgen?

  • Open de instellingen van je toestel en gaan naar het overzicht van je apps. Meestal heet dit gewoon Apps of Applicaties en soms zal je nog moeten kiezen voor Apps beheren.
  • Tik op de naam van je browser (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, ...) en kies onderaan voor Geforceerd stoppen.
  • Schakel je toestel volledig uit en zet het opnieuw aan.

Werk je met Chrome? Volg dan ook nog deze stappen:

  • Open Chrome.
  • Open een willekeurige pagina en druk bovenaan rechts op de drie punten.
  • Kies voor Instellingen en vervolgens voor Privacy.
  • Druk op Browsegeschiedenis verwijderen en tik tot slot onderaan op Gegevens verwijderen.
  • Herstart je toestel nogmaals

Probeer nadien nogmaals om je rekening aan Payconiq te koppelen.

Beste Yannick

Op deze manier lukt het jammer genoeg ook niet.

Mvg

Vbovy

Reputatie 1

Hallo vbovy!

Je kan eventueel nog proberen met een andere browser op je toestel?

Mocht dat ook niet werken, dan stel ik voor dat je onze helpdesk even opbelt, om dit na te kijken. 

 

Mvg

 

LienV

Beste LienV

Met een andere browser lukt tevens niet.

Ik neem asap telefonisch contact op.

Mvg

Vbovy

Reputatie 4
Badge +4

Dag @vbovy :wave:

Helpdesk is vandaag tot 17u00 bereikbaar. 

Vanuit je Easy Banking app kan je gemakkelijk met hun in contact komen. Meld je eerst aan,  druk onderaan op “contacteer ons” functie (ziet eruit als een tekstballon:speech_balloon: ), vervolgens op “Bel ons” rechts zie je een telefoon pictogram, :telephone_receiver: hierop drukken en vervolgens op “Bankieren via smartphone” bij onderwerpen. 

Hopend dat ze je verder kunnen helpen:fingers_crossed:

 

  Hopefully this will help someone: you have to connect to internet using the GSM network. It does not work with Wi-Fi. Probably because the software developers from Payconiq are slightly retarded.

  Hopefully this will help someone: you have to connect to internet using the GSM network. It does not work with Wi-Fi. Probably because the software developers from Payconiq are slightly retarded.

Als het werkt via 4G dan denk ik eerder dat er iets mis is met de configuratie van het wi-fi netwerk bij je thuis. Je hebt enkel een stabiele internet-verbinding nodig.

My wi-fi connection is fine. I am an IT engineer - I am pretty sure I know how to configure it.

 

 

Reputatie 7

@kermit 

I can confirm that the Payconiq by Bancontact app should work on wi-fi. 

If you are experiencing other problems with the Payconiq by Bancontact app than those of @vbovy , it might be best to contact the Payconiq by Bancontact support, since we are not able to help you with anything other than the part where you link your card or account.

Reputatie 2

PbB is uitgegroeid tot een ware verschrikking.

Vooreerst, volgens de jochies van de zogenaamde hulplijn is men verplicht Google Chrome te gebruiken.  Dat Samsung Internet een derivaat van Chrome is weten ze daar natuurlijk niet, maar tot daar nog aan toe.

Sinds ongeveer een maand is de toepassing de onstabiliteit zelve geworden, en zo was ik gisteren reeds voorbij de 25ste herinstallatie (in een maand dus). Na ontelbare malen de mededelingen “Uw account is geblokkeerd” en “technisch probleem” voor mijn neus te hebben gehad.

Het is nu zo dat sinds zowat een maand geleden de mogelijkheeid om een BNP-rekening te koppelen stiekum werd verwijderd. Volgens de uitleg zouden vorige koppelingen geldig blijven. Maar wat PbB er handig bij verzwijgt is dat bij een herinstallatie na blokkering die vorige koppeling niet meer bestaat. Dus alle pogingen om nu nog een BNP-rekening te koppelen zijn gedoemd te mislukken - PnB had niet eens de hoffelijkheid deze routine uit het installatieproces te verwijderen.

Kortom, nadat de functie werd uitgeschakeld is PbB een schoolvoorbeeld van onstabiliteit geworden. Zo werd elke maandag rond het middaguur de installatie op mysterieuze wijze ongedaan gemaakt, herinstalleren op dezelfde maandag liep steeds falikant uit. Wachten tot de dinsdagmorgen tot rond 1:00 ‘s morgens bracht tot op heden wel soelaas. Doorgaans pas na meerdere pogingen. Tsja, mij dunkt dat BNP eens danig aan de bel zou moeten trekken bij PbB.

Maar het bleef/blijft  niet bij het plotseling verdwijnen van het account. Zo werkt om de haverklap het contactloos betalen niet, zodanig dat men weer maar eens voor aap staat bij de bakker, de slager enz. Een echte schande is het.

Nu is het contactloos betalen met de telefoon eigenlijk de enigste goede reden om PbB te installeren, maar als dat niet fatsoenlijk kan werken, dan  heeft het helemaal geen zin deze toepassing te installeren.

 

 

Ook ik heb de app nu 6 keer geïnstalleerd en verwijderd.

Ik heb gezien dat de app probeert een URL te openen die er als volgt uitziet:

bpcmobile://pqaccount?code=DkPe....

En dat begrijpt FireFox natuurlijk niet. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag aan Payconic By Bancontact of het inderdaad alléén met Chrome werkt.

Dat de auteurs proberen een niet-standaard URL te openen zegt eigenlijk al genoeg over hoe ze denken over het schrijven van programma’s en controleren of het werkt. Ik voel me (gratis) bèta tester, terwijl ik eigenlijk betere dingen te doen heb.

Dat Fortis ‘ons’ aanraadt Payconic by Bancontact te gebruiken (in plaats van de QR betalingen in de Easy Banking app), terwijl op deze community al blijkt dat er ook daarmee problemen zijn, zegt iets over hoe Fortis denkt over het ‘oplossen’ van ICT problemen: stuur je klant met een kluitje het riet in.

Reputatie 2

Ook ik heb de app nu 6 keer geïnstalleerd en verwijderd.

Ik heb gezien dat de app probeert een URL te openen die er als volgt uitziet:

 bpcmobile://pqaccount?code=DkPe....

 

Ja, dat was ook hier het geval tijdens een probatie met FF.

Mij heeft de “hulplijn” dan een bericht toegestuurd waarin formeel bevestigd werd dat Chrome moet en Firefox niet mag. Daar zou nog niets op tegen zijn voorwaarde dat zulks duidelijk in de installatievereisten en -voorwaarden vermeld stond. Niets daarvan echter, ‘dat ze het maar zelf uitzoeken” lijkt het devies bij PbB te zijn.

Nu, aangezien u het zootje reeds zesmaal geherinstalleerd hebt zal uw rekening niet meer kunnen gekoppeld worden aan het programma. Omdat de vorige koppeling ongedaan werd gemaakt. En een BNP-rekening niet meer kan gekoppeld worden - het kan slechts met een viertal banken waaronder KBC. Tik in de instellingen op ‘info’ en schuif door naar de allerlaatste paragraaf. Voor zover u de troep geïnstalleerd krijgt, natuurlijk. Probeer dus niet meer uw rekening te koppelen, want enkel ergernis zal uw deel zijn. Dat de leerling-tovenaars hier zich niet eens van bewust zijn geeft helaas maar al te goed aan dat we prutsers te maken hebben. Maar als u enkel van het contactloos betalen gebruik zou willen maken zal dat geen probleem zijn. Steeds op voorwaarde dat u het zootje geïnstalleerd krijgt, natuurlijk.

Mijn op “rijke” ervaring met PbB gesteunde ervaring om het zaakje toch nog geïnstalleerd te krijgen in een volgend bericht, want anders wordt dit antwoord te lang.

 

Reputatie 2

Een opsomming van de grootste absurditeiten:

  • Er bevindt zich ergens in de instellingen een optie “De app resetten”. Maak hier geen gebruik van, want de foute troep blijft dan onwrikbaar in het geheugen achter, nieuwe herinstallaties onmogelijk makend. Kies dus voor:
    • verwijderen van de telefoon, dan de telefoon afsluiten, 15 seconden wachten en opnieuw opstarten. 
  • Op Google Pay staat te lezen dat versie 5.2.3 geïnstalleerd zal worden. Edoch, het blijkt dat versie 3.x.x dan wordt geïnstalleerd. Ja hoor. En dan meerdere uren later wordt dan 3.x.x ‘automatisch’ vervangen door 5.2.3. Waarbij alle voorheen opgeslagen instellingen verloren gaan. Onvoorstelbaar en toch waar.
  • Om dit geknoei te vermijden dient men, vooraleer de instellingen aan te passen, na de installatie   van 3.x.x _onmiddellijk_ terug in te loggen bij google.pay en PbB te selecteren. Men zal dan zien dat rechts boven de groene knop ‘installeren’ gewijzigd werd in ‘Update’. Dus op update klikken, en pas daarna kan men er echt aan beginnen. Ofte van prutsers en hun prutserijen, en mijns inziens kan het toch niet zijn dat een serieuze bank zijn klanten aan een dergelijk zootje ongeregeld overlevert.

Het menu en de instellingen van  5.2.3 vragen niet meer om een wachtwoord, waarschijnlijk omdat een BNP-rekening niet meer kan gekoppeld worden.

Reputatie 7

Hallo @Krisje @Adriaan 

Vervelend dat jullie zoveel problemen met de Payconiq by Bancontact-app ondervinden.

Met technische problemen met die app kunnen wij je jammer genoeg niet helpen, want het is geen app van ons en wij werken niet mee aan de ontwikkeling ervan. Ik kan jullie helaas enkel aanraden om Payconiq By Bancontact daarover opnieuw te contacteren.

Ik kan jullie alvast wel bevestigen dat rekeningen van onze bank nog steeds gekoppeld kunnen worden. Als het niet lukt, dan vermoed ik dat het ofwel om nog een probleem van de PbB-app gaat, of dat de eerste koppeling (het eerste mandaat) nooit correct verwijderd werd. Dat is iets dat wij wel na kunnen kijken. Je kan daarvoor bij ons terecht via 02 762 60 00.

Dank je @Krisje, voor je uitgebreide antwoord. Kennelijk hebben jij en ik (jij meer dan ik) een begin gemaakt met het beschrijven van de gebruikers ervaring in het kader van een alpha of bèta traject. Ik denk aan je taal gebruik te zien dat je (net als ik) een ICT-er bent - de mannen van BNP en Payconic zouden moeten opletten! Gratis advies van terzake kundige mensen!

@YannickB: Ja, het is héééél vervelend - dank voor je medelevendheid, maar de problemen zijn wel door BNP veroorzaakt. Mag ik erop wijzen, dat een werkende QR en NFC functionaliteit in de Easy Banking App véél beter zou zijn, én door BNP zélf kan worden onderhouden? Men vermijdt op die wijze dit soort ‘finger-pointing’, waarbij we van BNP naar Payconic en weer terug worden gestuurd. En dat het werkelijk belachelijk is dat BNP haar klanten deze app aanraadt, in aanmerking nemende in wat voor (zeer vroege ontwikkelings) staat die app is?

Ik heb aan de telefoon (afgelopen vrijdag) en in andere threads op deze community gevraagd om een reactie of stellingname van de verantwoordelijken binnen BNP. Geeft u ons een telefoonnummer, dan zal ik zorgen dat we gehoord worden.

Ik krijg overigens wel zin om een journalist uit te nodigen om dat te doen via uw afdeling persvoorlichting. Welke publicatie zou de beste zijn? De Tijd? De Standaard? Knack?

Reputatie 2

Hallo @Krisje @Adriaan 

 

Met technische problemen met die app kunnen wij je jammer genoeg niet helpen,want het is geen app van ons en wij werken niet mee aan de ontwikkeling ervan. Ik kan jullie helaas enkel aanraden om dat de eerste koppeling (het eerste mandaat) nooit correct verwijderd werd.

En dat vertelde mij ook een jochie 14 dagen geleden aan de hulplijn van PbB: “Met technische problemen kan ik niet helpen want wij zijn daarvoor niet bevoegd”. Of hoe men de luitjes van Pontius naar Pilatus stuurt. En inmiddels heb ik wel 30 berichten verstuurt naar support@payconiq.be, en nooit een fatsoenlijk antwoord gekregen. Enkel robotberichten, waarvan een voorbeeld aangehecht. 

En het spijt mij, maar in vrijwel alle BNP-kantoren wordt de mensen aangeraden PbB te gebruiken i.p.v. de eigen Fortis-toepassing, dus nu de handen in onschuld proberen wassen komt mij niet fraai over. Mijn stelling blijft dus overeind, namelijk dat het onverantwoord is een dergelijke krikkemikkige toepassing aan te raden.

dat de eerste koppeling (het eerste mandaat) nooit correct verwijderd werd.

Kijk, daar gaan we weer, de klant moet het maar proberen uitvissen.. De bankkaart werd door PbB onverbrekelijk gekoppeld aan het emailadres en het telefoonnummer. Men kan dus noch het telefoonnummer noch het emailadres wijzigen. En als men dan die gegevens oproept verschijnt al wat aan telefoonnummer+emailadres gekoppeld werd. En na eender welke desinstallatie en herinstallatie, volgens informaticaregels, blijkt dat aan het telefoonnummer + emailadres niets meer gekoppeld is. En nu moeten wij zelf maar gaan uitzoeken wat voor onheil de klungelaars van PbB aangericht hebben?  Mann, Mann, Mann, Mann, Mann!

Bovendien, en herhaling, de ‘nieuwste’ info verstrekt door PbB stelt duidelijk dat BNP niet tot de banken met koppelbare rekeningen behoort. Maar u vertelt nu net het tegenovergestelde! 

Wie heeft gelijk? Aangehecht de info die bij de de jongste versie 5.2.3 werd gevoegd. En het moet worden toegegeven dat er blijkbaar alles aan gedaan wordt om de gebruiker te misleiden - de wijziging helemaal verstopt aan het einde en dan nog in een kleinere tekst.

Kortom, wat er te lezen staat op https://www.payconiq.be/nl/nieuws/nog-meer-klanten-kunnen-bankrekening-koppelen-aan-de-payconiq-by-bancontact-app

blijkt  niet meer geldig te zijn. Tsja, als men bij de concurrentie (ING) te biechte gaat...

 

Het antwoord van Robotje (natuurlijk voorts nooit nog een reactie gekregen):

 

Reputatie 7

@Krisje

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat het allesbehalve prettig is als het niet werkt en als je nergens een antwoord krijgt.

Ik heb het voor de zekerheid zelf voor je getest en ik kan je garanderen dat een rekening van BNP Paribas Fortis nog steeds gekoppeld kan worden aan de Payconiq by Bancontact-app.

Wat de technische problemen betreft, kan ik zoals gezegd weinig voor jou doen. Als je een algemeen probleem hebt met een app van ons, of wanneer het gaat om een technisch probleem met een andere app dat door ons veroorzaakt wordt, dan kan ik dat voor jou signaleren aan onze IT. Zij zullen dat dan onderzoeken.

Bij algemene verbindingsproblemen tussen ons en een app zoals die van PbB, kunnen we (indien nodig) met hen contact opnemen om te onderzoeken waar de oorzaak ligt.

In dit geval gaat het helaas ofwel om een probleem met het mandaat dat PbB op jouw rekening had/heeft, of om een technisch probleem puur aan hun kant.

In dat eerste geval moeten jouw rekeningen gecontroleerd worden door ons. Dat kan niet via deze site, omdat dit publiek is en wij uit veiligheid geen enkele toegang tot persoonlijke en bancaire gegevens hebben.

In dat tweede geval is het aan de ontwikkelaars van de PbB-app om het probleem met hun app op te lossen. Al snap ik natuurlijk dat je geblokkeerd zit omdat je van hen geen reactie krijgt.

Reputatie 2

In dat tweede geval is het aan de ontwikkelaars van de PbB-app om het probleem met hun app op te lossen. Al snap ik natuurlijk dat je geblokkeerd zit omdat je van hen geen reactie krijgt.

In andere woorden, de situatie is hopeloos.

Nog een vraag: is het waar dat binnenkort het “Bancontact-gedeelte” binnen de BNP-app binnen afzienbare tijd zal vervangen worden door het krikkemikkige PbB? Indien ja, dan ziet het er lief uit.

En dat terwijl, zoals Adriaan het reeds aanstipte, BNP gewoon zelf een FNC-compatibele toepassing zou kunnen laten ontwikkelen - een programmeur die naam waardig kan dat.

[zucht]

 

Reputatie 7

We werken inderdaad aan een update van het Bancontact-gedeelte van onze app, om de verschillende problemen die daar vandaag mee zijn op te lossen. 

Momenteel is het alvast de bedoeling om een eigen Bancontact-functionaliteit te behouden.

Reputatie 2

 

Momenteel is het alvast de bedoeling om een eigen Bancontact-functionaliteit te behouden.

 

Lees: het is de bedoeling binnen afzienbare tijd de eigen  Bancontact-functionaliteit af te stoten. Tsja, het ziet er lief uit.

Maar houdt u maar de adem in, want ik heb intussen kunnen uitvissen waar het paard gebonden is (i.v.m. de onkoppelbare rekeningen). Mijn ‘verslag’ zal binnen zowat een uurtje volgen, maakt u zich inmiddels maar klaar voor het ergste.

 

Reputatie 2

@Krisje

 

In dit geval gaat het helaas ofwel om een probleem met het mandaat dat PbB op jouw rekening had/heeft, of om een technisch probleem puur aan hun kant.

Het probleem is dat van een door de klungelaars godvergeten string. Deze reactie wordt opnieuw in twee delen gesplitst omwille van de overzichtelijkheid.

We beginnen op het bijna-einde (… et pout les Flamins la même chose):

 

Na het klikken op PbB blijft het zaakje dus hangen op volgend scherm:

 

 

Bovenaan-links, naast de cikcel met pijl bevindt zich een PbB-pictogram. Bij het klikken erop krijgt men dan volgende zelfs voor de beste programmeurs nietszeggende foutmelding:

 

Wordt vervolgd.

 

 

 

 

 

Reageer