Beantwoord

Payconiq


Beste

Ik ondervind problemen met de koppeling van mijn BNP Paribas Fortis rekening en de app Payconinq by Bancontact.

Ik heb de app verschillende keren verwijderd, maar zonder succes.

Bij gevolg heb ik contact opgenomen met Payconiq en daar laten ze weten dat het probleem (connectie) bij BNP Paribas Fortis ligt. Kan u me hierbij verder helpen?

Alvast dank.

Met vriendelijke groet

VB


 

icon

Beste antwoord van LienV 14 March 2020, 14:07

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 2

@Krisje

 

Bij algemene verbindingsproblemen tussen ons en een app zoals die van PbB, kunnen we (indien nodig) met hen contact opnemen om te onderzoeken waar de oorzaak ligt.

 

Vervolg:

Gaan we terug naar:

 

De koppeling bep.bancontact.com is geen echte koppeling, maar de alias van:

 

 

 

En de volledige koppeling is de volgende:

In mensentaal: voor het klantennummer werd het aantal toegelaten pogingen uitgeput.

 

En aangezien men noch bij BNP noch bij PbB zich van het bestaan van deze string bewust is begint de toestand er inderdaad hopeloos uit te zien. Want BNP zal wel beweren dat het hun zaak niet is, PbB’s telefonische hulplijn doet geen technische zaken en support@payconiq.be antwoord eenvoudig weg niet.

BNP beschikt zowel over mijn telefoonnummer als mijn emailadres, dus is het perfect mogelijk mij te contacteren zonder veiligheidsregeltjes te overtreden. Een minimum aan klantvriendelijkheid moet toch kunnen, of niet soms?

 

Reputatie 2

Ook ik heb de app nu 6 keer geïnstalleerd en verwijderd.

 

 

 

 

Zie mijn twee jongste berichten in dit verband.

Reputatie 7

 

Momenteel is het alvast de bedoeling om een eigen Bancontact-functionaliteit te behouden.

 

Lees: het is de bedoeling binnen afzienbare tijd de eigen  Bancontact-functionaliteit af te stoten. Tsja, het ziet er lief uit.

Maar houdt u maar de adem in, want ik heb intussen kunnen uitvissen waar het paard gebonden is (i.v.m. de onkoppelbare rekeningen). Mijn ‘verslag’ zal binnen zowat een uurtje volgen, maakt u zich inmiddels maar klaar voor het ergste.

 

Hallo Krisje,

Er is op dit moment geen enkele bedoeling om onze eigen Bancontact-functionaliteit af te stoten. Ik kan niet uitsluiten dat de functie ooit veranderd, maar die plannen zijn er alleszins niet.

De Bancontact-functie verschilt ook van het onderdeel ‘Payconiq’ uit de PbB-app (Bancontact gebruikt je debetkaart, Payconiq gebruikt je rekening). In de PbB-app zitten beiden ingebouwd.

Wat je probleem om de rekening te koppelen betreft, kan ik je helaas weinig andere info geven dan die uit mijn vorige berichten. Als je dat wilt, dan kan je telefonisch via 02 762 60 00 je rekening na laten kijken op mogelijke problemen, of op mandaten die ontkoppeld hadden moeten worden.

Als het daar niet aan ligt, dan vrees ik dat enkel PbB je kan helpen. De reden waarom ik je geen sluitend antwoord kan geven, is omdat we via deze site geen zicht hebben op jouw rekening en dus ook geen details zien over wat de achterliggende reden mogelijk is.

Reputatie 2

 

die uit mijn vorige berichten. Als je dat wilt, dan kan je telefonisch via 02 762 60 00 je rekening na

En hoe wordt men verondersteld iets als:

 

aan de telefoon uit te leggen? Kortom, er is geen beginnen aan, het zou verduiveld enkel maar leiden tot extra inkomsten voor Proximus. En aangezien er geen mogelijkheid is, althans voor mij niet, het klantennummer te laten veranderen zou de enige echte oplossing erin bestaan mijn huidig contract met BNP op te zeggen, om daarna een nieuw contract aan te gaan. Maar dat zou dan toch niet kunnen wegens het bestaan van een reeks andere contracten.

Kortom, we zullen dus maar moeten afwachten wat de prutsers ervan terecht zullen brengen.

Reputatie 7

 

 

die uit mijn vorige berichten. Als je dat wilt, dan kan je telefonisch via 02 762 60 00 je rekening na

En hoe wordt men verondersteld iets als:

 

aan de telefoon uit te leggen? Kortom, er is geen beginnen aan, het zou verduiveld enkel maar leiden tot extra inkomsten voor Proximus. En aangezien er geen mogelijkheid is, althans voor mij niet, het klantennummer te laten veranderen zou de enige echte oplossing erin bestaan mijn huidig contract met BNP op te zeggen, om daarna een nieuw contract aan te gaan. Maar dat zou dan toch niet kunnen wegens het bestaan van een reeks andere contracten.

Kortom, we zullen dus maar moeten afwachten wat de prutsers ervan terecht zullen brengen.

Ik kan je geruststellen; je klantennummer moet niet veranderd worden en je moet ook geen foutmeldingen doorgeven of uitleggen.

Als je ons belt, kan je mijn collega’s zeggen dat het niet lukt om je rekening met Payconiq by Bancontact te koppelen en kan je hen vragen om na te kijken of er een verzet op jouw rekening staat, of dat er nog een mandaat of volmacht voor Payconiq by Bancontact actief is.

In het geval van een resterende volmacht, kan je mijn collega’s vragen om die te schrappen. Ten laatste een werkdag later zou de koppeling via de PbB-app terug moeten lukken (op voorwaarde dat een achtergebleven volmacht de oorzaak was).

Reputatie 2

 

 

 

 

 

I

Als je ons belt, kan je mijn collega’s zeggen dat het niet lukt om je rekening met Payconiq by Bancontact te koppelen en kan je hen vragen om na te kijken of er een verzet op jouw rekening staat, of dat er nog een mandaat of volmacht voor Payconiq by Bancontact actief is.

In het geval van een resterende volmacht, kan je mijn collega’s vragen om die te schrappen. Ten laatste een werkdag later zou de koppeling via de PbB-app terug moeten lukken (op voorwaarde dat een achtergebleven volmacht de oorzaak was).

Ik zal het volgende week dan maar met de moed der wanhoop eens proberen.

Bedankt

 

Reputatie 2

De waarheid heeft ook zijn rechten, het lijkt mij derhalve nodig een en ander recht te zetten.

De firma Bancontact van voorheen  werd gefusioneerd met Payconiq. Of beter, opgekocht door Payconiq, een Luxemburgse firma waarvan ING de hoofdaandeelhoudenr is. In de rest van de wereld draagt die firma nu de naam Payconiq. Echter,  in dit land, en enkel in dit land, om de gebruikers voorts nog wat om de tuin te kunnen leiden, werd de naam “ Payconiq by Bancontact” gecreëerd. In mensentaal, ‘Bancontact’ bestaat niet meer als firma, de naam is enkel nog maar een tijdelijk uithangbord van Payconiq.

Steeds met dit doel voor ogen werd op de fysische kaarten het logo en de naam ‘Bancontact’ behouden - maar in werkelijkheid gaat het dus om Payconiq. Kortom, overal waar men  “Bancontact’ ziet moet men lezen ‘Payconiq’. En dit geldt ook voor de app van BNP.

Derhalve, BNP zal inderdaad niet overschakelen naar Payconiq, om de eenvoudige reden dat Bancontact reeds Payconiq is, en dat sinds iets minder dan een jaar. En dat verklaart dan ook wel de ontelbare haperingen van de BNP app gedurende dit jaar. En het zal ook wel de reden zijn waarom we in februari die app zonder aanwijsbare reden moeten wissen hebben van de telefoon om daarna een ‘nieuwe’ versie te installeren. En het verklaart tevens waarom alle BNP-kantoren ‘Payconiq’ aanprijzen i.p.v. die eigen app. Zie:

https://www.tijd.be/netto/budget/wat-betekent-de-fusie-van-bancontact-en-payconiq-voor-u/9996635.html

Waaruit dit citaat:

Wat verandert er aan uw betaalapps?

Er komt een eengemaakte betaal-app die Payconiq by Bancontact zal heten. De initiatiefnemers blijven vaag over de timing. Tot de lancering blijven de twee bestaande apps, de Bancontact- en de Payconiq-app, naast elkaar bestaan.

Reputatie 7

@Krisje 

De problemen met de Bancontact-functie in onze app, hadden alvast niets te maken met de fusie van Bancontact en Payconiq. Het gaat om losstaande, technische problemen waar we momenteel nog steeds aan werken.

Er is alvast ook een verschil tussen Bancontact-betalingen en Payconiq-transacties.

Bij betalingen via Bancontact scan je een QR-code, of betaal je (met sommige toestellen) via NFC. Bancontact gebruikt jouw debetkaart, net zoals bij een traditionele betaling in de winkel. Je kan Bancontact wat beschouwen als de Belgische tegenhanger van het internationale Maestro.

Daarnaast heb je het onderdeel Payconiq (dit bieden wij via onze app niet aan). Aan Payconiq koppel je een zichtrekening. Hetzij via een zeer beperkt mandaat (voor deelnemende banken, waaronder wij), hetzij via een domiciliëring (voor niet deelnemende banken).

Het Payconiq gedeelte laat het toe om via overschrijving of domiciliëring te betalen aan de contacten die in je gsm bewaard staan en om deelnemende handelaars via, onder andere, een in de app ingebouwde lijst te betalen.

Reputatie 2

@Krisje

 

Het wordt met de dag erger. Vanmiddag stond ik tijdens de poging tot contactloos betalen weer maar eens voor aap in de winkel, want “bie-bie-biep Kaart geweigerd”. Gelukkig had ik de ‘geweigerde” kaart bij, en kon daar dan betalen, zonder de code te hoeven intikken. Een bericht naar support@pqyconiq.be gestuurd, en dit was dan het halucinante antwoord:

Jason ha scritto il 28/07/20 alle 15:45:

Beste,

Bedankt voor uw bericht aan Payconiq by Bancontact.

U heeft een goede internet connectie nodig om een contactloze betaling successvol te verrichten.

Kunt u proberen om een contactloze betaling te verrichten met een goede internetconnectie?
 

 

Mijn antwoord dan:


    Staat u mij toe omver te vallen samen met mijn bureaustoel. Want uw eigenste zogenaamde hulppagina ...

    https://www.payconiq.be/nl/faq/wat-heb-ik-nodig-om-de-app-te-gebruiken

    ... stelt dat er geen internetverbinding nodig is. (zie bijlage).

    Mann, Mann, Mann !!!

    WAT EEN TOESTAND!

 

Bovendien,  de dag ervoor,  27 juni had ik reeds tweemaal contactloos betaald zonder internetaansluiting, noch Wi-F- noch mobiel. Kortom, men heeft mij afgewimpeld met een regelrechte leugen. En als het al geen leugen zou zijn, dan weet men bij Paycomiq gewoon niet waar men bee bezig is. Hoe dan ook, het is een regelrechte schande.

Het is onbegrijpbaar dat men bij BNP dit lankmoedig laat gebeuren, want het kan toch niet anders dan dat jullie  op de hoogte van deze bedenkelijke toestand zouden zijn. En in ieder geval zouden jullie moeten ophouden met steevast systeemfouten op de rug van de gebruiker te schuiven.   

Nogmaals: het loopt de spuigaten uit!

 

 

Reputatie 7

@Krisje 

Ik heb ook hier de bedragen van je transacties verwijderd. Dat soort persoonlijke informatie deel je best nooit publiekelijk online.

Zoals gezegd is Payconiq by Bancontact een ander bedrijf. Wij kunnen tussenbeide komen wanneer er problemen langs onze kant zijn die effect hebben op het gebruik van de Payconiq by Bancontact-app, maar in dit geval gaat het om problemen die veroorzaakt worden door Payconiq by Bancontact en die door hen opgelost dienen te worden.

Misschien kan het nog iemand helpen om een antwoord te bieden op de originele vraag
“Redirecting, please wait...' En dit blijft de hele tijd op het scherm staan.  “

Ik had exact hetzelfde probleem op Android en kon het zo oplossen..

Simpel gezegd, na de M1/M2 sign flow will de site terugkoppelen naar de app en daar loopt het fout omdat je gsm dit standaard zal openen met een browser en niet de app. Dat ligt niet aan bnppf of aan de app maar enkel aan de instellingen van je gsm.

Het idee is om de browser(s) zo ingesteld te krijgen dat ze niet standaard openen maar dat je zelf de keuze kan maken om finaal voor de payconiq app te kiezen.

  • ofwel heb je de mogelijkheid op je gsm om via de browser app instellingen deze zo in te stellen dat deze niet standaard pagina’s zal openen (doe dit voor alle browsers)
     
  • ofwel is er altijd een standaard browser ingesteld, dan is het de clue om een andere extra te installeren bvb Edge zodanig dat er geen standaard browser meer is geselecteerd ( omdat je er nu 2 hebt en je de keuze zal moeten maken )

Na de M1/M2 signature flow kan je kiezen om de redirect te openen met een browser naar keuze maar krijg je ook de optie om die met Payconiq te openen !

En dan is het opgelost..

 

 

Misschien kan het nog iemand helpen om een antwoord te bieden op de originele vraag
“Redirecting, please wait...' En dit blijft de hele tijd op het scherm staan.  “

Ik had exact hetzelfde probleem op Android en kon het zo oplossen..

Simpel gezegd, na de M1/M2 sign flow will de site terugkoppelen naar de app en daar loopt het fout omdat je gsm dit standaard zal openen met een browser en niet de app. Dat ligt niet aan bnppf of aan de app maar enkel aan de instellingen van je gsm.

Het idee is om de browser(s) zo ingesteld te krijgen dat ze niet standaard openen maar dat je zelf de keuze kan maken om finaal voor de payconiq app te kiezen.

  • ofwel heb je de mogelijkheid op je gsm om via de browser app instellingen deze zo in te stellen dat deze niet standaard pagina’s zal openen (doe dit voor alle browsers)
     
  • ofwel is er altijd een standaard browser ingesteld, dan is het de clue om een andere extra te installeren bvb Edge zodanig dat er geen standaard browser meer is geselecteerd ( omdat je er nu 2 hebt en je de keuze zal moeten maken )

Na de M1/M2 signature flow kan je kiezen om de redirect te openen met een browser naar keuze maar krijg je ook de optie om die met Payconiq te openen !

En dan is het opgelost..

 

 

Hoi ik heb jou tips geprobeerd ... momenteel heb ik dus steeds de keuze tussen de browers... maar helaas krijg ik niet de keuze om te openen via de app. Waar kan ik hier nog iets aan doen ? 

Groetjes 

Reputatie 7

Hallo @Ellis 

Je krijgt inderdaad enkel de keuze tussen de browsers die op je smartphone geïnstalleerd staan, want je wordt door de Payconiq by Bancontact app doorverwezen naar een website van onze bank.

Het is belangrijk dat je bij die keuze kiest voor Google Chrome (Firefox kan mogelijk ook werken).

Eens je de stappen met je kaartlezer hebt afgerond, zal je automatisch terug naar de app gestuurd worden.

Reageer