Beantwoord

payconiq limieten en foutmeldingen

  • 6 July 2020
  • 4 reacties
  • 5507 Bekeken

Beste,

Ik heb een payment request ontvangen en deze willen betalen via de payconiq by bancontact app op mijn gsm. Wanneer ik tracht te betalen kreeg ik : er liep iets mis. U heeft de betalingslimieten van uw bankrekening overschreden.

Vervolgens mail gestuurd naar payconiq en volgende uitleg ontvangen: 

Momenteel kunt u maximaal 250 EUR per transactie betalen en/of een maximumbedrag van 2.500 EUR betalen binnen een jaar. (12 maanden vanaf uw eerste betaling)
Ook kunt u controleren welke limieten er bij uw bank gelden, dit verschilt van bank tot bank.

Deze limieten zijn vast en kunnen alleen worden opgeheven door een geverifieerde Payconiq-gebruiker te worden.

Hoe word ik een geverifieerde Payconiq-gebruiker?

Om een geverifieerde Payconiq-gebruiker te worden, vragen wij u de volgende stappen te ondernemen:

  1. Ga naar de Google Play Store of Apple App Store en download de Payconiq (zonder Bancontact) app.
    https://apps.apple.com/be/app/payconiq-mobile-payments/id966172246
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.payconiq.customers&hl=en

Ik snap al niet dat dit de manier van werken is?? Waarom is dit standaard zo?

Goed, heb bijgevolg de payconiq app zelf ook gedownload - sms code gekregen nadat ik aangaf al een account te hebben en dan werd me gevraagd of ik het bij hen gekende rerekeningnummer kon bevestigen. Ik werd doorgestuurd naar Account Connect van BNP Paribas Fortis om via de digipass te bevestigen. Ik vul alles in en dan krijg ik steeds "er is een onbekende fout opgetreden".

Ik loop dus nu vast, geen idee meer wat nog te doen. Kan u me verder helpen?

Alvast bedankt,

Steven Coppens

icon

Beste antwoord van YannickB 6 July 2020, 18:11

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Hallo @DeCoppes 
 

Ik kan je jammer genoeg niet zeggen waarom Payconiq by Bancontact die werkwijze met twee apps hanteert.

Wij werken samen met hen voor het leggen van een verbinding met de rekeningen van onze klanten, maar we blijven een ander bedrijf en hebben geen zicht op hun infrastructuur.

Wat de foutmelding betreft; ik vermoed dat je die te zien krijgt omdat de Payconiq app een koppeling met je rekening probeert te maken, terwijl die eigenlijk al bestaat.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet weet wat Payconiq by Bancontact bedoelt met het worden van een geverifieerde gebruiker via hun ‘oude’ Payconiq app, want voor zover ik weet hebben zij enkel deze twee werkwijzen:

  • Voor banken die met hen samenwerken (waaronder wij): je koppelt je rekening rechtstreeks aan Payconiq by Bancontact en geeft hen de toestemming om automatisch geld van je rekening af te halen. Payconiq by Bancontact kan onmiddellijk bevestigen dat je saldo toereikend is.
  • Voor banken die niet rechtstreeks met Payconiq by Bancontact samenwerken: je geeft Payconiq by Bancontact toestemming om een domiciliëring te activeren. Omdat deze betaalmethode bepaalde wettelijke beperkingen met zich meebrengt waardoor een betaling niet onmiddellijk afgehouden kan worden en waardoor Payconiq by Bancontact niet kan zien of er wel voldoende geld op je rekening staat, is er hierbij een vrij lage betalingslimiet ingesteld.

 

Bedankt voor de reactie maar hier ben ik niet mee vooruit geholpen.

De laatste foutmelding zit niet bij Payconiq maar bij de validatie bij BNPPF - zie bijlage

 

Reputatie 7

Bedankt voor je reactie @DeCoppes 

Die foutmelding wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat je een koppeling probeert te leggen die al bestaat. Je kan een rekening maar een keer verbinden met een derde partij zoals Payconiq by Bancontact. Je krijgt dus een foutmelding omdat je iets probeert te voltooien dat al voltooid is.

Je kan eventueel proberen om de koppeling eerst te verwijderen uit de Payconiq by Bancontact app, een dag te wachten en het opnieuw te proberen, maar ik vermoed eigenlijk dat je van Payconiq verkeerde informatie kreeg.

Ik keek het zelf even voor je na en er zou geen verschil mogen zijn in de manier waarop je je rekening koppelt. Ongeacht welke van de twee apps je gebruikt.

Dit vond ik terug op de website van Payconiq:

https://www.payconiq.be/nl/faq/kan-ik-met-de-app-voor-elk-bedrag-betalingen-doen-of-ontvangen

De limieten via een QR-code van Bancontact worden volledig door Payconiq by Bancontact bepaald en kunnen niet individueel gewijzigd of uitgebreid worden voor particulieren.

De limieten voor het onderdeel Payconiq op niveau van een betalingsverzoek (dit is jouw situatie), worden ook bepaald door Payconiq by Bancontact. Ze zijn beperkt tot 250 EUR per betaalverzoek. Meer info vind je hier.

Tot slot is er nog een limiet op betalingen via QR-codes van Payconiq. Voor niet-verbonden banken ligt die op 150 EUR per week. Voor banken, zoals wij, die wel verbonden zijn, wordt de limiet door de bank zelf bepaald. Voor ons is dit 250 EUR per dag.

Reputatie 7

Hallo opnieuw @DeCoppes 

Onze limieten voor Payconiq QR-codes liggen op 250 EUR per dag. Ik pas het in mijn eerdere bericht ook aan om verwarring te voorkomen.

Reageer