Beantwoord

Vreemde sms van 0492 47 64 03

  • 15 April 2021
  • 6 reacties
  • 195 Bekeken

Ik kreeg op 07/04 om 21:33 uur, van het nr. 0492 47 64 03, dit sms’je:

“Geachte Klant,Referentie: 635221 Uw  Bnp Parisbas Fortis mobiele applicatie is in de ‘quarantaine zone’ geplaatst en dient opnieuw te worden geactiveerd. Voorkom blokkade voor 07-04-21 “

Opmerking  #1 hoezo “voor” 07-04-21,  als die boodschap pas ‘s avonds laat op 07-04-21 gestuurd wordt?

Opmerking #2: ik heb niet eens een Bnp mobiele applicatie op mijn smartphone.! Mijn transacties met BNP gebeuren enkel via mijn laptop.

Is dat sms’je al dan niet verdacht ?

Graag uw advies.

 

 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 15 April 2021, 16:06

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Dag Anne,

Het gaat inderdaad niet om een sms van ons, maar om een poging tot fraude. Als je niet op de link hebt gedrukt en geen info hebt doorgegeven en stappen met de kaartlezer hebt gevolgd, dan mag je het bericht gewoon verwijderen. 

Wij volgen het alvast verder op.

Wil je graag meer weten over hoe je phishing en andere online fraude kan herkennen en voorkomen, dan is dit artikel mogelijk interessant voor jou:

 

@YannickB , ik heb net een soortgelijk bericht ontvangen van 0492 42 00 65, namelijk:


CARDSTOP: We hebben een melding ontvangen uw verlopen bankkaart te blokkeren. Als dit niet klopt verifieer jezelf via: cardstop.be-2.info/reactiveer

 

Kan de overheid dan echt niets ondernemen tegen zo’n pogingen?  Die nummers moeten toch ergens vandaan komen… Gehackte smartphones?

Reputatie 3

 

Kan de overheid dan echt niets ondernemen tegen zo’n pogingen?  Die nummers moeten toch ergens vandaan komen… Gehackte smartphones?

Tsja, die nummers worden gegenereerd ergens op een server in Peru, Chili, Mongolië, Rusland enz… enz… enz… . En om de zoveel dagen of zelfs minder telkens weer een gloednieuw nummer. Dus in de vernoemde landen en nog andere waar onze “overheid” niets in de pap te brokken heeft. En de Europese overheid (de EU) en Interpol al evenmin.

Kortom,  i.p.v.  op “de overheid” te rekenen kan men, zoals u het gedaan heeft, maar maar beter zijn eigen hercencellen aan het werk zetten.

 

Kan de overheid dan echt niets ondernemen tegen zo’n pogingen?  Die nummers moeten toch ergens vandaan komen… Gehackte smartphones?

Tsja, die nummers worden gegenereerd ergens op een server in Peru, Chili, Mongolië, Rusland enz… enz… enz… . En om de zoveel dagen of zelfs minder telkens weer een gloednieuw nummer. Dus in de vernoemde landen en nog andere waar onze “overheid” niets in de pap te brokken heeft. En de Europese overheid (de EU) en Interpol al evenmin.

Kortom,  i.p.v.  op “de overheid” te rekenen kan men, zoals u het gedaan heeft, maar maar beter zijn eigen hercencellen aan het werk zetten.

Hoezo “gegenereerd”?  Dit zijn toch Belgische zone-nummers.  Als ik een prepaid-sim kaart wil, moet ik daar allerlei gegeven voor leveren inclusief kopie van m’n identiteitskaart, maar zoiets stoppen kan dan plots niet?  Waar een wil is, is een weg …  Maar ik denk dat de wil er gewoon niet is ...

Reputatie 3

 

Kan de overheid dan echt niets ondernemen tegen zo’n pogingen?  Die nummers moeten toch ergens vandaan komen… Gehackte smartphones?

T

Hoezo “gegenereerd”?  Dit zijn toch Belgische zone-nummers.

04xxx een inderdaad de beginstructuur van Belgische GSM-nummers, maar daar houdt het dan ook mee op, want niets of niemand kan misdadigers in het buitenland beletten een dergelijk ‘compatiebel’ nummer te laten genereren, of te laten genereren als camouflage voor een ander nummer.

Reputatie 3

 

 

rg

Hoezo “gegenereerd”?  Dit zijn toch Belgische zone-nummers.  Als ik een prepaid-sim kaart wil, moet ik daar allerlei gegeven voor leveren inclusief kopie van m’n identiteitskaart, maar zoiets stoppen kan dan plots niet?  Waar een wil is, is een weg …  Maar ik denk dat de wil er gewoon niet is ...

Om er nog aan toe te voegen, enkel en alleen in Frankrijk zijn er honderden nummers die beginnen met 0492 42 00:

0492 42 00

Al even sterk, in eerste instantie wordt dat specifieke nummer  in Nederland gesitueerd:

0492 42 00 65

Kortom, dit nummer is wel degelijk een camouflage voor een ander nummer. En men kan inderdaad wel de origine ervan opsporen, echter om dan in een van de door mij opgesomde landen te belanden, of nog een ander. En is men weer terug naar af.

Men kan maar beter de vaardigheden van de internationale misdadigersbendes niet onderschatten …

 

Reageer