Beantwoord

aankoop met Apple Pay

• 13 juni 2019
  • 4 reacties
  • 103 Bekeken

is er geen verificatie vereist om een bankkaart aan zijn APPLE PAY toe te voegen?

is er geen communicatie tussen beide banken? (Fortis en de bank van de fraudeur)

waarom is een aankoop met Apple Pay niet direct zichtbaar in mijn Easy Banking Web?

de aankopen gedaan op zondag om 13 uur werden op mijn rekening ingeboekt op dinsdag na 9 uur terwijl mijn kaart werd geblokkeerd om 7u10.
icon

Beste antwoord van YannickB 13 juni 2019, 12:46

Maestro is de globale variant van Bancontact. Het is een systeem waar winkeliers wereldwijd betalingen mee verwerken.

Ook in België wordt het gebruikt en het zit geïntegreerd op de chip van alle debetkaarten. Maestro controleert, net zoals Bancontact, simpelweg of de kaart actief is, de pincode (of andere bevestigingsmethode) correct ingevoerd werd en of er voldoende saldo op de rekening staat. Kassasystemen en wij zien niet welke fysieke persoon de betaling bevestigd.

Jijzelf zal inderdaad Maestro niet gebruikt hebben, maar de fraudeurs die je gegevens bemachtigden deden dat wel onder jouw naam.

Ik geloof je ook wanneer je zegt dat je Apple Pay niet hebt. Dat zullen de fraudeurs onder jouw naam aangemaakt hebben. Een belangrijke rechtzetting van mijn kant (ook aangepast in mijn oorspronkelijk bericht): bij de activatie van Apple Pay krijg je per sms een code die je moet ingeven in de Apple Wallet app om je kaart toe te kunnen voegen. Als je die hebt doorgegeven, verklaart dat hoe Apple Pay kon geactiveerd worden.

Wat er verder precies gebeurd is, kan ik moeilijk zeggen, want ik heb zelf geen toegang tot je gegevens. Ik kan dus ook niet in onze systemen gaan kijken wat er op het moment dat je contact had met de fraudeurs juist gebeurde. Je wacht best het onderzoek van de politie en dat van ons af.

Een buitenlands online banking-systeem zal er alleszins niet gebruikt zijn. Onze kaarten werken niet op online banking van andere banken. Bij dit soort fraude gebruiken fraudeurs de gegevens die je hen doorgeeft om onder jouw naam bij ons aan te melden, om vervolgens overschrijvingen uit te voeren, Apple Pay te activeren of om verrichtingen in winkels onder jouw naam te bevestigen.

Het is jammer genoeg ook heel makkelijk om e-mailadressen na te maken. Maar vaker worden er varianten op gekende mailadressen gebruikt, soms met extra woorden en/of met spelfouten. Onze mailadressen eindigen steeds op @bnpparibasfortis.com en een enkeling op @bnpparibasfortis.be.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Er zijn twee manieren om een kaart aan Apple Pay toe te voegen. Hetzij via de Apple Wallet, hetzij via Easy Banking App.

Via de Wallet moet je de kaartgegevens toevoegen. Nadien krijg je per sms een code die je moet ingeven om je kaart toe te kunnen voegen.

Via Easy Banking App moet je tekenen met je kaartlezer om de app voor het eerst te activeren. Nadien kan je aanmelden met paswoord, vingerafdruk of Itsme. Eens je aangemeld bent, kan je een kaart selecteren uit je lijst en toevoegen aan Apple Pay.

Als ik je vorige berichten goed heb begrepen, heb je, vermoed ik, aangemeld op (zogezegd) Easy Banking Web via een frauduleuze link/phishing mail. Door dat te doen, bezorgde je de fraudeurs jammer genoeg alle gegevens om profielen onder jouw naam aan te maken en vervolgens Apple Pay te activeren.

De reden dat je de verrichting niet onmiddellijk in Easy Banking ziet, is dat Apple Pay met Maestro werkt. Verrichtingen via Maestro verschijnen vaak pas na een/twee dagen in Easy Banking. Als dat tijdens het weekend of op een feestdag gebeurt, kan het langer duren.

Wat bedoel je precies met communicatie tussen banken? Wanneer je fraude meldt aan ons, dan wordt er een onderzoek gestart. Daarvoor hebben we wel ook een PV van de politie nodig, omdat een bank niet zomaar geld van een rekening af mag halen.
ik heb geklikt op de frauduleuze link en heb daar een formulier ingevuld: naam adres geboortedatum gsm- nummer en emailadres.

geen bankgegevens en mijn kaartlezer werd niet gebruikt , mijn pincode kent niemand en zal ik nooit invullen op een formulier.

op mijn gsm stuurde men mij een code van 6 cijfers die men mij per gsm vroeg.

ik heb geen smartphone geen easy banking app en dus ook geen APPLE PAY.
met communicatie bedoel ik:

die persoon heeft het easy-banksysteem van een andere(buitenlandse?) bank gebruikt en daar mijn kaartnummer ingevoerd, wel dan verwacht ik dat een communicatie tussen de banken plaats heeft.
ik hen Maestro nooit gebruikt.
de pv werd dinsdag om 14uur afgegeven in mijn agentschap waar men heel correct en begripvol was omdat de phishingmail zo geloofwaardig is.

ik begrijp ook niet dat een provider het emailadres: bnpparibas.be aanneemt.
ik begrijp ook niet dat een handelaar(Monno Mini Amsterdam) 3 aankopen van 200€ en 1 van 400€ in een tijdspanne van 4 minuten.(allemaal ronde bedragen!) en dat het systeem niets opmerkt.
Reputatie 5
Maestro is de globale variant van Bancontact. Het is een systeem waar winkeliers wereldwijd betalingen mee verwerken.

Ook in België wordt het gebruikt en het zit geïntegreerd op de chip van alle debetkaarten. Maestro controleert, net zoals Bancontact, simpelweg of de kaart actief is, de pincode (of andere bevestigingsmethode) correct ingevoerd werd en of er voldoende saldo op de rekening staat. Kassasystemen en wij zien niet welke fysieke persoon de betaling bevestigd.

Jijzelf zal inderdaad Maestro niet gebruikt hebben, maar de fraudeurs die je gegevens bemachtigden deden dat wel onder jouw naam.

Ik geloof je ook wanneer je zegt dat je Apple Pay niet hebt. Dat zullen de fraudeurs onder jouw naam aangemaakt hebben. Een belangrijke rechtzetting van mijn kant (ook aangepast in mijn oorspronkelijk bericht): bij de activatie van Apple Pay krijg je per sms een code die je moet ingeven in de Apple Wallet app om je kaart toe te kunnen voegen. Als je die hebt doorgegeven, verklaart dat hoe Apple Pay kon geactiveerd worden.

Wat er verder precies gebeurd is, kan ik moeilijk zeggen, want ik heb zelf geen toegang tot je gegevens. Ik kan dus ook niet in onze systemen gaan kijken wat er op het moment dat je contact had met de fraudeurs juist gebeurde. Je wacht best het onderzoek van de politie en dat van ons af.

Een buitenlands online banking-systeem zal er alleszins niet gebruikt zijn. Onze kaarten werken niet op online banking van andere banken. Bij dit soort fraude gebruiken fraudeurs de gegevens die je hen doorgeeft om onder jouw naam bij ons aan te melden, om vervolgens overschrijvingen uit te voeren, Apple Pay te activeren of om verrichtingen in winkels onder jouw naam te bevestigen.

Het is jammer genoeg ook heel makkelijk om e-mailadressen na te maken. Maar vaker worden er varianten op gekende mailadressen gebruikt, soms met extra woorden en/of met spelfouten. Onze mailadressen eindigen steeds op @bnpparibasfortis.com en een enkeling op @bnpparibasfortis.be.

Reageer