apple play

• 11 juni 2019
  • 3 reacties
  • 272 Bekeken

iemand heeft mijn rekening gekoppeld aan zijn Apple Pay en zo 1000€ buitgemaakt zonder dat er iemand iets merkte tot apple 2 dagen later de rekening presenteerde .

ik heb geen smartphone geen easy bank app en geen apple pay.
maar wel 1000€ armer.

plezant is anders....iemand een idee

3 reacties

Reputatie 6
Hallo reymond,

Dat is allesbehalve een fijne situatie.

Ik heb via de Community geen toegang tot je gegevens of rekeningen bij onze bank, dus ik kan het niet precies nakijken, maar het heeft mogelijk te maken met je andere vraag over de phishing mail.

Bij phishing/fraude mails surf je zonder het te weten naar een nagemaakte site of naar een pagina zogezegd in naam van een bank of een bedrijf. Daarop wordt vervolgens gevraagd om gegevens in te vullen.

Bij phishing in naam van banken wordt er vervolgens meestal gevraagd om stappen met je kaartlezer te volgen.

Wat er op dat moment gebeurt, is dat de website die gegevens doorgeeft aan een fraudeur of aan een geautomatiseerd systeem die/dat dan meteen in jouw naam aanmeldt op je online banking systeem en een overschrijving klaar zet (en je nogmaals laat tekenen).

In andere gevallen wordt er niet aangemeld, maar voer je zonder het te beseffen stappen uit om een transactie bij een webshop te bevestigen of zoals in dit geval mogelijk om je kaart te koppelen aan Apple Pay.

Als ik je in je ander bericht goed begrepen heb, diende je al een klacht in en liet je je kaart ook blokkeren. Werd je kaart effectief aan Apple Pay gekoppeld, dan kan je als extra maatregel ook nog die token/koppeling laten verwijderen via Card Stop (070 344 344) of via ons Easy Banking Centre (02 762 60 00). Zeg wel uitdrukkelijk dat het om de token van Apple Pay gaat die geschrapt moet worden.

Ging het om een kredietkaart, dan kan je via www.mijnkaart.be ook een betwisting indienen om zo het geld terug proberen te krijgen.

Ging het om een bankkaart, dan kan je met je PV van de politie naar je kantoor gaan of contact opnemen met ons Easy Banking Centre.

Ik hoop oprecht dat het in orde komt. Aarzel alleszins niet om me vragen te stellen.
Mijn kaartlezer heb ik niet gebruikt en ik heb niets getekend en geen pincode ingevoerd.

De transacties gebeurden 30 minuten na het contact met de fraudeurs niet bij een webshop maar in een grootwarenhuis .

Easy Banking Centre blokkeerde om 7.10 mijn Bancontactkaart.zoals u mij aanraadde .(pinkstermaandag gesloten zei u)
Mijn agentschap maakte de verklaring bij de politie samen met hun bevindingen aan de Directie van Fortis over.
De Apple Pay van de fraudeurs is reeds geblokkeerd. Een controle lijkt mij nodig om te zien of de kaart wel van de app eigenaar is (Niet?)
De aankopen verricht in Amsterdam werden slechts vandaag om 9 uur uitgevoerd(na de blokkering)
De gebruikte email en het formulier werd door de fraudeurs van de site van Fortis gehaald!!!
is er geen verificatie vereist om een bankkaart aan zijn APPLE PAY toe te voegen?

is er geen communicatie tussen beide banken? (Fortis en de bank van de fraudeur)

waarom is een aankoop met Apple Pay niet direct zichtbaar in mijn Easy Banking Web?

de aankopen gedaan op zondag om 13 uur werden op mijn rekening ingeboekt op dinsdag na 9 uur terwijl mijn kaart werd geblokkeerd om 7u10.

Reageer