Beantwoord

csv formaat veranderd

  • 18 February 2022
  • 20 reacties
  • 786 Bekeken

  • Rekruut - Niveau 1
  • 5 reacties

Zou het kunnen dat het formaat van het csv bestand recent veranderd is? 

In het oude formaat had ik deze titels: 

Volgnummer    Uitvoeringsdatum    Valutadatum    Bedrag    Valuta rekening    TEGENPARTIJ VAN DE VERRICHTING    Details    Rekeningnummer

In het nieuwe formaat heb ik nu dit: 

Volgnummer    Uitvoeringsdatum    Valutadatum    Bedrag    Valuta rekening    Rekeningnummer    Type verrichting    Tegenpartij    Naam van de tegenpartij    Mededeling    Details    Status    Reden van weigering

 

Ik kon tot enkele weken geleden het csv bestand rechtstreeks downloaden bovenaan bij het overzicht van de verrichtingen, maar daar staat nu een link naar “zoek en exporteer”. Vermoedelijk wordt bij “zoek en exporteer” een ander formaat gebruikt.
Is het mogelijk om het oude formaat nog ergens te gebruiken? Want nu herkent mijn facturatieprogramma de betalingen niet meer.

icon

Beste antwoord van YannickB 16 March 2022, 08:01

Bekijk origineel

20 reacties

Ik heb hetzelfde probleem. Ineens is dit veranderd, zonder enige aankondiging. Ik download altijd het transactieoverzicht en importeer dat dan in mijn boekhoudprogramma. Omdat het formaat zomaar is veranderd is dit niet meer mogelijk. Hier ben ik niet blij mee, vooral door het volledig ontbreken van elke communicatie hierover.

Is het op de een of andere manier mogelijk om nog te downloaden in het oude formaat? Dit een serieus probleem voor mij.

hier ook zelfde probleem

onaangekondigd wijzigen, verlies aan continuïteit

graag snel oude versie terug.

 

in het oude formaat was er voor elke transactie ook een oplopend volgnummer, in het nieuw formaat is er 1 volgnummer per dag

Reputatie 7

@davyb @jpijper 

Het oude formaat is jammer genoeg niet meer beschikbaar. Het nieuwe formaat werd opgemaakt, onder andere, op basis van de vele feedback die we kregen over het veld ‘Details’ uit de oude documenten. Daarin stond vroeger heel wat onoverzichtelijke info die eigenlijk opgesplitst diende te worden.

Kunnen jullie me zeggen welke boekhoudprogramma’s jullie gebruiken? Als het gaat om gratis software, kan ik kijken of ik een oplossing voor jullie vind.

 

@krisGevaert In het nieuwe formaat heeft elke transactie nog steeds een volgnummer, zij het aflopend (meest recente dag eerst). Je kan ze oplopend sorteren via de mogelijkheden van Excel of het programma dat jij verkiest.

 

@YannickB, 

Ik werk met de online software https://www.factuursturen.be/ . Ik vermoed dat zij net dat Details veld gebruiken om de juiste info te tonen, want ik heb al geprobeerd om de velden van de nieuwe csv om te zetten naar die van de oude csv maar zelfs dan wordt het niet herkend in het facturatieprogramma. 

Ik kan bij hen wel proberen te vragen of zij hiervoor aanpassingen kunnen maken, maar het is afwachten of ze dit gaan doen want zij hebben natuurlijk niets veranderd.

Kan de info uit dat details veld niet behouden worden in een ander veld? Zo blijft het tenminste werken voor iedereen. 

Reputatie 7

Bedankt @davyb 

Ik nam even een kijkje op die site. Het lijkt te gaan om een boekhoudprogramma voor effectief professioneel gebruik waarbij ook verschillende wijdverspreidde standaarden voor het importeren van rekeninguittreksels gebruikt worden.

De CSV-bestanden die je via Easy Banking Web kan opvragen zijn geen rekeninguittreksels en zijn enkel informatief en voor particulier gebruik bedoeld. Via Easy Banking Business bieden we wel andere mogelijkheden aan zoals CODA-bestanden (wat ook door factuursturen.be aanvaard wordt).

Dat gezegd zijnde, lijkt het programma onze CSV-bestanden wel correct op te pikken. Ik heb natuurlijk zelf geen facturen die ik kan registreren, maar bij de import zie ik bij ‘no match’ wel alle verrichtingen met de bijhorende info correct verschijnen. Mogelijk is dit toch eerder iets waar de support van factuursturen.be je bij kan helpen.

@YannickB , niet alle informatie van het nieuwe formaat kan ingelezen worden (bvb klantnaam, referentie), waardoor inderdaad alle verrichtingen op nomatch komen te staan. Vroeger kon wel alle info uitgelezen worden en werden de verrichtingen automatisch gematched aan de facturen. Nu zou ik dit terug manueel moeten doen, wat voor mij een stap achteruit is.

Ik begrijp dat jullie je willen indekken door de particulier-professioneel kaart te trekken, maar dat is geen klantvriendelijke oplossing. Ik heb een zakelijke rekening, ik zie daar niets staan om coda bestanden te downloaden. CSV werkte voorheen voor mij (en anderen) goed en zat standaard in Easybanking. 

Reputatie 7

CODA-bestanden kan je inderdaad niet opvragen via Easy Banking Web en Easy Banking App. Hoewel je er als zaakvoerder of gevolmachtigde ook je professionele rekeningen in kan raadplegen, zijn het beiden toepassingen die bedoeld zijn voor particulier gebruik.

Voor ondernemers hebben we een apart platform genaamd Easy Banking Business.

Wat betreft de CSV-bestanden heb ik een suggestie voor je doorgegeven aan de betrokken teams, al zijn er op dit ogenblik geen plannen om ze aan te passen voor professioneel gebruik.

@YannickB , als ik via Easy business banking de coda bestanden zou kunnen downloaden, zou dat voor mij een goede oplossing zijn. Ik probeerde me aan te melden, maar wat moet ik invullen bij de userid? Ik heb een business debit en credit kaart, maar daar staat enkel een client id op, geen user id.

Reputatie 7

Voor Easy Banking Business heb je een apart contract en een aparte kaart nodig. Je kan hiervoor terecht op het nummer 02 433 43 31 of, indien je die hebt, bij je persoonlijk adviseur.

Je hebt volgende info nodig:

  • De wettelijke structuur van het bedrijf
  • De contactgegevens van je onderneming

Apart contract en aparte kaart? Terwijl ik al een Essential Pro rekening heb? Dat lijkt me wel wat overkill.  En dan zie ik net dat ik nog 29.04 euro per jaar moet betalen voor coda? Dan vraag ik wel aan mijn klanten om op een van mijn andere rekeningen over te schrijven die nog wel de goede csv export ondersteunen.

@davyb @jpijper 

Kunnen jullie me zeggen welke boekhoudprogramma’s jullie gebruiken? Als het gaat om gratis software, kan ik kijken of ik een oplossing voor jullie vind.

 

Ik maak gebruik van het Nederlandse programma Penningmeester (niet gratis). Ik heb de auteur van het programma al benaderd om hem te vragen het inleesformaat voor BNP transacties aan te passen - en nu maar hopen dat het ervan komt.

Dit zijn echt wel onaangename verrassingen. Zelfs geen berichtje werd nodig gevonden?

 

Daarnet ontdekt dat het oude formaat er terug staat! 

Nu hopen dat dit zo blijft. Alvast bedankt.

Daarnet ontdekt dat het oude formaat er terug staat! 

Wow! Bedankt voor de tip.

 

ik merkte ook zonet dat het oude formaat terugstaat.

DIt is alles behalve gebruiksvriendelijk. BNP  beslist tot wijziging van de layout zonder communicatie, ik pas mijn excel layout aan aan de nieuwe structuur en een week later staat de oude layout er terug, andermaal zonder communicatie.

Kunnen we vernemen of het “oude” formaat nu weer voor langere tijd beschikbaar is? Ik had net de auteur van mijn boekhoudprogramma “Penningmeester” gevraagd het nieuwe formaat te ondersteunen en nu is ineens het oude formaat er weer. 

Kunnen we a.u.b. duidelijkheid krijgen?

@YannickB

Geachte,

 

Zoals hier gemeld, was kortstondig een nieuw csv-formaat actief.

Eindelijk, na meerdere jaren vragen, is een simpelere opsplitsing van de beweging mogelijk

Naar goede gewoonte werd dit zonder enige waarschuwing doorgevoerd.

Maar goed, de conversieroutines werden aangepast, (veel eenvoudiger nu)

 

En vandaag, tot mijn zeer grote ergenis, ontdek ik dat het oude onhandige formaat terug is !?

 

om ieder ter wille te zijn,  kan u ervoor zorgen dat beide csv-formaten beschikbaar zijn als een keuze?

Zoveel werk kan dit niet zijn, daar de routines al bestaan.

 

hoogachtend,

 

Reputatie 7

@glenndm @jpijper 

Ik vraag het voor jullie na en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Reputatie 7

Hallo @glenndm @jpijper 

Sorry dat een antwoord even uitbleef. De nieuwe csv structuur werd tijdelijk offline gehaald omwille van een bug. Het is alvast wel de bedoeling dat de nieuwe structuur permanent de oude vervangt.

Het is alvast wel de bedoeling dat de nieuwe structuur permanent de oude vervangt.

dank voor de opvolging.
ik ben klaar voor de nieuwe structuur, welke veel gemakkelijker te verwerken is dan het oude.

Een (magere) troost voor diegene nog moeten aanpassen

Reageer