Beantwoord

easy bankcode

• 11 december 2019
  • 11 reacties
  • 618 Bekeken

Gebruik al tijdje easy bank app.

maar nu telkens de vraag installeer easy bank code ( 5 cijferig) 

wat is dat.. en is mijn easy bank app niet voldoende?

dank je voor verduidelijking

gr

icon

Beste antwoord van YannickB 12 december 2019, 07:59

@Mich  @Stanny Jacquet 

Om het wat simpeler uit te leggen, is het een persoonlijke code die je wachtwoord voor onze app vervangt. Je zal gevraagd worden die code aan te maken de eerste keer dat je aanmeldt nadat Easy Banking hebt geüpdatet.

Easy Banking App blijft alvast op dezelfde manier werken, met als enige verschil dat je nu ook (beperkte) overschrijvingen kan bevestigen met je vingerafdruk en met je Easy Banking-code. Je hebt dus minder vaak je kaartlezer nodig.

Bekijk origineel

11 reacties

Hierna wat het voordeel is (uit bericht van BNPParibas):

De veiligheid van uw gegevens en uw verrichtingen is enorm belangrijk. Onze veiligheidsnormen worden dan ook permanent verbeterd in al onze kanalen. Nu is uw Easy Banking App aan de beurt: uw paswoord maakt plaats voor uw vijfcijferige Easy Banking-code.

Wat is het voordeel voor u?

U gebruikt uw Easy Banking-code om in te loggen en verrichtingen naar nieuwe begunstigden te tekenen (onder een bepaald bedrag). U zult dus minder vaak uw kaartlezer moeten gebruiken! Handig toch?

Logt u momenteel in met uw vingerafdruk of gezichtsherkenning? Dat verandert niet na de configuratie van uw Easy Banking-code.

Hoe maakt u uw Easy Banking-code aan?

Dat is zo geregeld. Meld u aan in Easy Banking App via uw smartphone of tablet: daar ziet u een van de komende dagen de nodige instructies verschijnen. Neem uw bankkaart en kaartlezer erbij en volg de verschillende stappen. In minder dan vijf minuutjes bent u klaar! Nadat u uw Easy Banking-code hebt aangemaakt, wordt uw paswoord automatisch geschrapt.

Hebt u vragen? Raadpleeg de veelgestelde vragen. Vindt u het antwoord niet? Bel ons dan op 02 433 42 74.

Easy Banking App is een gratis aanvullende dienst op Easy Banking Web.

Quick Links

Reputatie 6

@Mich  @Stanny Jacquet 

Om het wat simpeler uit te leggen, is het een persoonlijke code die je wachtwoord voor onze app vervangt. Je zal gevraagd worden die code aan te maken de eerste keer dat je aanmeldt nadat Easy Banking hebt geüpdatet.

Easy Banking App blijft alvast op dezelfde manier werken, met als enige verschil dat je nu ook (beperkte) overschrijvingen kan bevestigen met je vingerafdruk en met je Easy Banking-code. Je hebt dus minder vaak je kaartlezer nodig.

Gaan jullie er nu echt van uit dat een 5 cijferig code veiliger is dan mijn sterk en complex paswoord ?

Dat lijkt mij eerder een achteruitgang dan vooruitgang.

R.

Vinger afdruk laat je ook overal achter zeker op het invoer scherm van je smartphone.

Ik maak me alleen maar meer zorgen met deze veiligheids afbraak

Reputatie 6

@Rrrr @BNP_klant 

Het nieuwe systeem is veiliger, niet omdat het overschakelde van een combinatie van cijfers, letters en tekens naar een reeks van vijf cijfers, maar wel omdat we achterliggend heel wat veranderingen doorvoerden.

Zo zorgden we voor een complete herziening van onze beveiligingsinfrastructuur, om zo meer in lijn te liggen met de strengste best practices in bankbeveiliging. De vernieuwingen bevinden zich dus vooral achter de schermen.

In theorie liet het paswoord ook meer combinaties toe dan een pin-code. In praktijk merkten we echter dat veel mensen niet goed met dat wachtwoord omsprongen. Zo werd het vaak neergeschreven, of werd het regelmatig vergeten omdat het te complex was. Wat uiteraard de gebruikerservaring en de beveiliging van onze app niet ten goede kwam.

Tot slot kozen we ook voor 5-cijfers, zodat de meest voor de hand liggende codes niet gebruikt zouden worden. Bijvoorbeeld de pincode van de kaart (4 cijfers) of een geboortedatum (vaak 6 cijfers).

Heel goed en fijn dat de herziening van de beveiligingsinfrastructuur de opgedane best practices in online banking gaan weerspiegelen, maar de onderbouwing van de invoering van een vijf cijferige code doet te kort.

Er let niemand iets om vijf cijfers net als wachtwoorden ergens te gaan noteren, ik vrees ook dat cijfers weer makkelijk gekozen gaan worden bvb  ddmmY of <pin>[0-9] iid iets makkelijks om niet te vaak te hoeven veranderen. Ik heb eerder het idee dat de onderliggende gedachte is dat gebruikersgemak beter afgedwongen kan worden om UX scoren te verbeteren.

³ Wat mij frapanter is, is dat als ik inlog met mijn wachtwoord het al enkele malen is voorgekomen dat de app mij verteld dat mijn wachtwoord niet correct is. En dat na drie keer invoeren de app mij opnieuw een wachtwoord laat aanmaken (na blokade). Als ik dan mijn “foute wachtwoord” weder invoer dan verteld de app mij vrolijk dat ik niet mijn laatste wachtwoord mag gebruiken :|
Volgens mij is UX bij BNP niet echt het belangrijkste maar eerder gemak voor de gemakshalve klant (max vijf cijfers) maar dit zie ik misschien te zwart.

Zou het misschien beter zijn om deze ³“hidden feature” op te lossen en vrije keuze wachtwoord (minimaal vijf alphanumeriek plus tekens) en optie vijf cijfers te geven ? Check zou in een regex op te lossen zijn.
Kan zijn dat ik het bericht van Stanny (uit bericht van BNPParibas) verkeerd heb begrepen maar “wachtwoord schrappen” klinkt erg onomkeerbaar, mij is dit ook niet duidelijk of de optie blijft bestaan voor wachtwoord.

MvrGr    

Reputatie 6

@BNP_klant Het wachtwoord zal binnenkort inderdaad volledig verdwijnen.

Het klopt ook dat in de vorige versie van onze app een bug zat waardoor het paswoord regelmatig niet herkent werd, ook al was het correct.

Al talloze keren probeer ik Easy bank code van 5 cijfers en telkens loopt het mis. Ondertussen al verschillende sms’en ontvangen met een nieuwe code maar tevergeefs. Na het inbrengen van m’n code krijg ik telkens een boodschap om met een andere code te bevestigen. Al talloze keren andere code geprobeerd om dan doodleuk het bericht ‘code verschilt van de vorige’ te ontvangen. Voor mij hoeft de easy bank code niet meer, met een paswoord nooit problemen gehad. Ik ben het beu dat er om de haverklap telkens digitaal iets moet veranderen. Eens je iets gewoon bent vindt men wel telkens iets anders.

Reputatie 6

@tclaesse 

Vervelend dat je zoveel problemen lijkt te hebben.

Hoe vaak voer je tijdens het hele proces de code die je per sms krijgt in?

De sms-code kan je namelijk maar eenmaal gebruiken. Op het volgende scherm wordt je gevraagd om zelf een persoonlijke code te kiezen. Om veiligheidsredenen moet die verschillen van de code die je per sms kreeg. Het mag ook geen te makkelijke code zijn. Bijvoorbeeld niet 12345 of 55555.

Telkens als ik op het volgende scherm kom en een persoonlijke code kies word ik teruggefloten met de boodschap ‘foute code’. En natuurlijk verschilt die helemaal van diegene die ik ontvangen heb per sms en ze is zeker niet gemakkelijk gekozen. Ik blijf dus in een oneindige lus zitten en heb ondertussen al 8 maal een nieuwe code proberen aan te maken. Er zit niets anders op dan de app dan maar te verwijderen en opnieuw de kaartlezer te gebruiken (als het paswoord kortelings toch zal worden afgeschaft). 

Reputatie 4

Hey @tclaesse ,

Heb je een 5 cijferige code gekozen die geen geen opeenvolgende cijfers of palindromen bevat? Dit wordt niet aanvaard. Ik raad je aan een andere code te kiezen.

Groetjes,

Lieze

Reageer