Beantwoord

Easy Banking

  • 4 August 2022
  • 1 reactie
  • 78 Bekeken

Kan er samen met andere banken geen programma of applicatie uitgegeven worden dat uniform is voor alle banken en waarmee men toegang krijgt tot zijn persoonlijke rekeningen en bankoperaties te doen.

Deze vraag komt er omdat vele klanten van banken moeilijkheden hebben om online bankverrichtingen te doen. O.a. oudere mensen (bv in rusthuizen) willen nog wel zelf hun bankzaken beheren, maar naar een bankloket gaan is soms onmogelijk. Zij moeten zich bedienen met manuele overschrijvingen (extra kosten), hun bankkaart aan derden geven met code (gevaar van fraude), hun bankprivacy met vreemden delen, enz..

Assistentie verlenen online is dan wel niet gemakkelijk omdat de bankapplicaties van de banken erg met elkaar verschillen.

icon

Beste antwoord van YannickB 5 August 2022, 08:13

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7

Hallo @datamed 

Op dit ogenblik zijn er geen plannen om een bankoverkoepelende app te maken.

Los van het technische aspect heeft elke bank ook een eigen visie over de ontwikkeling van hun platform en over welke diensten het naar voren wil schuiven.

Dat gezegd zijnde, stellen banken sinds 2019 wel heel wat meer gegevens open voor andere banken en voor derde partijen. Als klant kan je daardoor bijvoorbeeld rekeningen koppelen aan apps van andere banken of zelfs van andere bedrijven. 

In het geval van Easy Banking App is het op iOS al beperkt mogelijk om rekeningen van andere Belgische banken toe te voegen. We blijven dat alvast verder uitbreiden.

Dat alles valt onder de Europese PSD2-richtlijn. Als je daarin interesse hebt, dan kan je meer info vinden op de website van Febelfin.

Reageer