Beantwoord

Easybanking code versus wachtwoord

  • 20 december 2019
  • 7 reacties
  • 828 Bekeken

Beste,

volgens ik begrijp uit de communicatie van BNP zou ik mijn wachtwoord voor de APP die momenteel bestaat uit meer dan 10 tekens inclusief vreemde karakters, moeten vervangen door een 5-cijferige code?

Een voorwaarde dat ik de APP op mijn smartphone wou installeren is dat er een sterke beveiliging moest zijn.  Gelijk wat jullie aan de back-end programmeren, het blijft een sterke verzwakking aan de front-end kant.

Waarom de mensen niet gewoon de keuze laten en inzetten op enkel aanvaarden van sterke paswoorden ipv de norm van de paswoorden te verlagen.  Want hoe je het draait of keert, Easy banking code is niet anders dan een simpel paswoord.

Wanneer wordt de wachtwoord toegang afgeschaft ?  Ik ga zeker niet meegaan in het verhaal van de Easy banking code en mijn app van mijn smartphone verwijderen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

icon

Beste antwoord van LiezeH 20 december 2019, 13:17

Hey @MichelVR,

 

Ik lijst je nog enkele veiligheidsmaatregelen op:

  • Voor je de code kan activeren, dien je met de kaartlezer te bevestigen. Je kan deze codes en je kaart steeds laten blokkeren indien je je kaart kwijtraakt, zodat niemand anders deze code kan activeren of wijzigen.
  • De code is even veilig, maar de nadruk is op de gebruikservaring. Zoals Yannick in de andere post ook al zei, was het wachtwoord voor veel klanten moeilijk te onthouden waardoor dit vaker werd opgeschreven, wat de veiligheid net kan verminderen.
  • Door te kiezen voor een code van 5 cijfers, worden veel logische codes (zoals pincodes, geboortedata,...) uitgesloten.
  • Eenvoudige codes zijn uitgesloten (zoals 12345, palindromen,...)

Biedt dit voor jou wat meer achtergrondinformatie?

 

Groetjes,

Lieze

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5

Hey @MichelVR ,

 

Bedankt voor je vraag! Jammer dat je geen gebruik wenst te maken van de Easy Banking code. Ik kan je bevestigen dat we ons inzetten om onze systemen zo goed mogelijk beveiligen. Er zijn inderdaad back-end heel wat extra maatregelen genomen. Hier kan je meer informatie vinden over dit topic!

In de loop van januari zal het wachtwoord verdwijnen en de code, al dan niet gecombineerd met de vingerafdruk of face ID, de enige optie zijn om aan te melden.

 

Groetjes,

Lieze

Beste Lieze,

bedankt voor uw reactie.  

Een beetje een standaard antwoord maar toch vriendelijk om mij te antwoorden.

Zelf ben ik niet vreemd aan de technologie en geloof me, de Easy Banking code versus weliswaar “sterke” paswoorden is een stap in de verkeerde richting.  Het is alsof jullie “A” zeggen maar “B” doen.

Nochtans een goeie APP hoor, maar jammer van de degradatie van de verificatie.

Fijn weekend.

 

Reputatie 5

Hey @MichelVR,

 

Ik lijst je nog enkele veiligheidsmaatregelen op:

  • Voor je de code kan activeren, dien je met de kaartlezer te bevestigen. Je kan deze codes en je kaart steeds laten blokkeren indien je je kaart kwijtraakt, zodat niemand anders deze code kan activeren of wijzigen.
  • De code is even veilig, maar de nadruk is op de gebruikservaring. Zoals Yannick in de andere post ook al zei, was het wachtwoord voor veel klanten moeilijk te onthouden waardoor dit vaker werd opgeschreven, wat de veiligheid net kan verminderen.
  • Door te kiezen voor een code van 5 cijfers, worden veel logische codes (zoals pincodes, geboortedata,...) uitgesloten.
  • Eenvoudige codes zijn uitgesloten (zoals 12345, palindromen,...)

Biedt dit voor jou wat meer achtergrondinformatie?

 

Groetjes,

Lieze

Beste Lieze,

Bedankt voor je bijkomende uitleg. 

Ik heb ondertussen de Easy Banking code aangemaakt en zal het uitproberen.

Vriendelijke groet, 

Reputatie 5

Graag gedaan, @MichelVR !

Als je nog bijkomende vragen zou hebben mag je ze hier uiteraard steeds stellen!

 

Fijn weekend alvast,

Lieze

En toch vind ik dat Lieze gelijk heeft . Je hoeft geen pc specialist te zijn om te snappen dar een 5-cijferige code veel eenvoudiger te kraken is dan een passwoord met 10 tekens , letters of cijfers .

Weeral een inmenging van Europa die op niks trekt .  In elk gaval , het is jullie veratwoordelijkheid , ik hoop dat jullie weten wat jullie doen . Zeg niet : onze beveiliging is 100% . Dat is ze nooit . 

Gr Geert

Reputatie 5

Bedankt voor je reactie, @Gaber .

Je mag er vanuitgaan dat we veiligheid als een prioriteit zien en er telkens over nadenken om dit zo goed mogelijk toe te passen in nieuwigheden en updates.

Als grootbank kan je het uiteraard niet maken om veiligheidsrisico’s te nemen.

Groetjes,

Lieze

 

Reageer