Historiek van stand bankrekening vlug terugvinden

  • 12 November 2021
  • 6 reacties
  • 875 Bekeken

Beste,

Naast Easy Banking gebruiken wij ook het financieel programma Banktivity voor Mac computers.

Het inlezen van transacties van de BNP Fortis rekeningen naar Banktivity verloopt - zo goed als - probleemloos. Maar toch komt het een paar keer per maand voor dat het ‘berekende’ saldo in Banktivity niet overeenstemt met het ‘echte’ dagsaldo dat ik kan vinden in Easy Banking. 

Vroeger was het vrij eenvoudig om met de mobiele app de historiek van de rekeningstand (‘saldo’) weer te geven. Wij konden dan per dag het saldo aflezen in de app en het vergelijken met het berekende saldo in Banktivity. Binnen enkele seconden konden we de datum bepalen waar een afwijking begint op te treden. Correctie in het programma was dan ook vlug gebeurd.

Plots was die saldofunctie verdwenen. Er zat dan niets anders op dan voor elke dag het bankuittreksel te downloaden om te ontdekken waar de afwijking(en?) ontstaan. En dan nog was het om een (voor mij onbegrijpelijke) beveiligingsmaatregel onmogelijk om een bedrag op een PDF van een uittreksel naar een notitie te kopiëren. De enige oplossing was dan (JAWEL !!!) de opeenvolgende datums en de bedragen met een pen op papier te noteren. Verscheidene ICT specialisten bij BNP Fortis die ik aan de lijn had, weigerden dit te geloven. Tot ze het zelf probeerden en, met een diepe zucht, moesten toegeven dat dit middeleeuwse technologie was. Unisono verzekerden ze mij dan dat dit probleem (want dat is het) bij de volgende update ‘ZEKER’ zou opgelost worden. Die update is er nu, maar ik vind geen saldofunctie. Wat zie ik over het hoofd? 

Vriendelijke maar lichtjes moedeloze groeten,

Erik

 


6 reacties

Reputatie 1

Dag @erik.dejonghe 

Het is ons echter onduidelijk met welke ICT specialisten u toen gesproken heeft.

Echter is het nooit mogelijk geweest om een dagsaldo te raadplegen via de Easy Banking App.

Wij hebben geen zicht of dit in de toekomst zal toegevoegd worden. 

Met vriendelijke groeten,

JadieT

 

Dag JadieT

Namen van de informatici heb ik niet genoteerd. Maar ik heb zelf in een vorig leven een ICT opleiding gehad, en dat schept zo vertrouwensbanden …

Dat het niet mogelijk geweest is om via de Easy Banking App een dagsaldo te raadplegen moet ik met alle klem formeel tegenspreken.

Raadpleeg a.u.b. de post

“Easy banking app 6.0 functies verdwenen”

Als u deze tekst in de zoekbalk invult, ziet u een bericht dat op 1 december 2020 geplaatst is door een gebruiker Barto, en dat luidt:

>>

>>Hallo,

>>Ik ben al jaren gebruiker van de Easy banking app op IOS. Gisteren werd de app ge-update naar versie 6.0. Ik vind nergens de optie terug om een grafiek te zien van de evolutie van het saldo van een rekening of de grafische weergave van de laatste maanden van de netto inkomsten. Deze waren vroeger op te roepen via de 3 puntjes rechts bovenaan. Heel handige functie die nu weg is. Komt deze er terug in? Via de webpagina is deze ook niet te zien dus ik kan nu niet meer kijken hoeveel er per maand gespaard werd.

>>Alvast bedankt.

>>Groeten, Bart.

Op dit bericht is dan gereageerd door YannickB, een collega van u, en die antwoordt:

>>Dag Bart,

>>Op dit moment bekijken we of we de grafieken terug kunnen brengen. Ik geef het alvast wel als suggestie voor je door.

>> 

Door de grafische weergave via een eenvoudige aanraking te verschuiven, kon je op het scherm van de iPhone of van de iPad wel degelijk het dagsaldo aflezen. Dit maakte het opzoeken van een dagsaldo zeer vlug en eenvoudig. Misschien was je van die functionaliteit niet op de hoogte, maar die wordt in de reacties op het antwoord van YannickB meer dan bevestigd.

Het is misschien niet slecht om de 37 reacties op de post van Barto eventjes door te nemen. Ik kan me niet vereenzelvigen met de toon die bepaalde gebruikers ten opzichte van jullie aanslaan, maar dat er onvrede was, is zachtjes uitgedrukt.

Kort samengevat:

De functionaliteit was er vroeger wel degelijk, en de terugkeer ervan werd wel degelijk in het vooruitzicht gesteld.

Nog steeds met vriendelijke groeten,

Erik

 

 

Reputatie 7

Hallo @erik.dejonghe 

Momenteel werken we nog volop aan nieuwe grafieken die meer details over het gebruik van je rekening zullen tonen. De functie komt er binnenkort aan, al kan ik je jammer genoeg nog geen richtdatum geven.

Wat je probleem met Banktivity betreft; als dit nogmaals gebeurt, kan je dan even aanmelden in Easy Banking App, de rekeninghistoriek van de betrokken rekening openen en nakijken of er bovenaan een bedrag als ‘Gereserveerd’ vermeld wordt?

Sinds een update eerder dit jaar houdt het saldo in de app namelijk ook rekening met uitgevoerde, maar nog niet verwerkte transacties. Bijvoorbeeld: betalingen die in het weekend of ‘s avonds gebeurden, betalingen in het buitenland, betalingen via Maestro of Visa Debit die nog niet volledig verwerkt werden, tijdelijke reservaties voor tankstations, … .

Dit kan er mogelijk voor zorgen dat wat door Banktivity ingelezen kan worden, niet overeenkomt met het op dat moment effectief beschikbare saldo van jouw rekening.

Gereserveerde betalingen worden normaal na ten laatste 3 werkdagen zichtbaar op je rekeninghistoriek.

Dag Yannick,

De oorzaak van  de  meeste problemen die ik met afwijkingen tussen Easy Banking en Banktivity heb gehad, lagen bij niet bij Easy banking.

Banktivity kan de transacties van BNP Fortis niet rechtstreeks inlezen, dus moet ik werken met een CSV file als tussenstap. Om de CVS file handelbaar te houden, werk ik met een ‘aangepast’ tijdsvenster dat ik via een filter instel. Soms gaat de importfunctie van Banktivity een transactie uit de CSV dubbel inlezen, of wordt een transactie niet als ‘geldig’ erkend, en gewoon overgeslagen.

Ik merk dan dat de rekeningstand op de einddatum van het tijdsvenster niet klopt, en dan begint het speurwerk …

Wat ik nu doe, als ‘workaround’, is de CVS output van Easy Banking converteren naar een spreadsheet en een ‘cumul’ kolom invoegen. Daarin wordt het bedrag van de transactie bij de vorige ‘cumul’ geteld.    

En dan ga ik dag na dag verifiëren, tot ik de datum van de afwijking heb gevonden.

Deze workaround heeft altijd al tot een oplossing geleid, maar het is vrij bewerkelijk. Bij de vorige versie van de Easy Banking App, kon ik de grafiek van de rekening op mijn iPhone gewoon verschuiven en het dagsaldo aflezen en onmin Mac vergelijken met het dagsaldo in Banktivity. Op die wijze had ik de datum van de afwijking in enkele minuten gevonden. Nu duurt het soms een half uur.  en vereist het telkens het ‘manueel’ opzetten van een spreadsheet. 

Wat mij daarbij ergert, is dat ik geen uittreksel van een bepaalde datum op een eenvoudige manier als ‘consolidatie start’ kan gebruiken. Ik kan vanaf de PDF van het uittreksel namelijk geen ‘Copy & Paste’ doen.  Ik neem nu een omweg via Screenotate, die een vlugge OCR mogelijk maakt. maar ook dit kost tijd en concentratie …

Dit is, omstandig toegelicht, mijn praktisch probleem. 

Als jullie die workflow kunnen vereenvoudigen, hoor ik het graag!

beste groeten,

Erik

   

Reputatie 7

Bedankt voor de duidelijke uitleg Erik!

Ik ga na of we een oplossing voor je hebben en kom hier zo snel mogelijk op terug. Kan je me eventueel nog zeggen welke CSV-bestanden je normaal gebruikt? Op onze site staan momenteel nog twee types, elk met een eigen lay-out.

  • Klik je op een rekening en druk je dan bovenaan op het CSV-icoon (al dan niet na het uitvoeren van een zoekopdracht)? (8 kolommen in het bestand)
  • Of ga je naar Verrichtingen zoeken, voer je daar een zoekopdracht uit en druk je vervolgens bij ‘Download de resultaten in formaat’ op CSV? (13 kolommen in het bestand)

Kan je eventueel ook eens proberen om het type CSV-bestand dat je nog niet eerder gebruikte, te importeren en me laten weten of dat wel zonder problemen werkt? 

Dag Yannick,

De exportmogelijkheid via Verrichtingen zoeken had ik nog niet gebruikt, maar eigenlijk bevat die niet meer informatie die relevant is voor mijn probleem. De écht relevante informatie zit in de uittreksels, maar die zijn, zonder manuele ingrepen, niet direct kopieerbaar en verwerkbaar wegens de beveiliging.

Het is voor mij trouwens, en dat meen ik écht, een volslagen mysterie waarom ik de inhoud van de uittreksels van mijn eigen rekeninguittreksels niet electronisch kan verwerken. Indien jullie schrik hebben dat uittreksels zouden kunnen vervalst worden, exporteer de data in de hoofding van de uittreksels dan gewoon in een CSV bestand. Neem als inhoud ‘Rekening’, ‘Datum’, ‘Uittreksel Nr’ , ‘Huidig saldo’, ‘Vorig Saldo’. Die informatie is voldoende. Stel deze CSV bestanden beschikbaar per maand en, voor de lopende maand, tot de verwerkingsdatum. Wie dat wil, kan dan zelf een grafiek maken.

Meer is écht niet nodig …

Beste groeten,

Erik  

Reageer