Beantwoord

Hoe een third party app toegang geven tot mijn account?

  • 8 September 2021
  • 20 reacties
  • 562 Bekeken

Ik gebruik een budgetteringsapp (MoneyPro op app store) op mijn iphone om uitgaven bij te houden. De app laat je toe om een account toe te voegen van een bank. Vanuit een lijst in de app heb ik BNP gevonden (via Salt Edge). Op de website van salt edge zie ik ook dat jullie toegang geven aan account details via deze service. 

De app laat me toe om met it’sme in te loggen op bnp. Maar als dat dan lukt krijg ik een scherm dat zegt dat ik geen “elligible accounts” heb. 

Ik heb een hello 4 you kaart, ik dacht dat het hieraan lag maar op jullie website zie ik dat dit ook zou moeten werken met zulke kaarten. 

https://developer.bnpparibasfortis.com/api-detail/550

Wat loopt er mis? Strikt genomen zou elke app toch toegang moeten kunnen geven aan deze informatie?

 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 10 September 2021, 10:57

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

Hallo @Yannick S 

Je kan een andere app of site inderdaad toegang geven tot bepaalde informatie van jouw rekeningen, op voorwaarde dat die app of site verbinding maken met onze API én daarbij de PSD2 regelgeving volgen.

Salt Edge lijkt alvast de regelgeving te volgen, maar na het zelf te hebben getest, lijkt er iets mis te gaan met de verbinding met onze API. Je meldt dit best via MoneyPro. Zij kunnen op hun beurt Salt Edge contacteren zodat hun eigen verbinding nagekeken kan worden.

Salt Edge kan vervolgens via het developers portal met ons contact opnemen indien zij het niet op kunnen lossen.

Dag Yannick,

 

Bedankt voor je antwoord. Sorry om het zo te zeggen maar waarom zou ik jullie job moeten doen? Ik ben een particulier die wettelijk recht heeft op die data. Ik stel voor dat jullie Salt Edge contacteren om te kijken waar het fout loopt. 

 

met vriendelijke groeten,

YannickS

Reputatie 7

Ik begrijp dat je het vervelend vindt om dit te moeten doen, maar het gaat niet om een app of verbinding van ons. Wij zijn niet verantwoordelijk voor apps van andere bedrijven en kunnen daar ook geen ondersteuning voor bieden.

In dit geval is het aan MoneyPro en Salt Edge om hun software correct in te stellen. Als zij vragen hebben over het gebruik van onze API, dan kunnen zij ons daarover contacteren, maar wij kunnen niet namens jou contact met hen opnemen.

Dag Yannick,


Ok, kan je dan wel een voorbeeld geven van een app op iphone waarmee ik succesvol met het PSD2 protocol mijn gegevens kan lezen? 

 

mvg,

Reputatie 7

Jammer genoeg niet. Er is geen app/bedrijf waarmee we momenteel officieel samenwerken.

Dat wilt niet zeggen dat dit soort apps niet bestaat; onze API is beschikbaar voor ontwikkelaars, maar we hebben momenteel geen lijst van apps of bedrijven die de link implementeren in financiële software.

Ik heb MoneyPro en Saltedge gecontacteerd om dit in orde te zetten. Ik ben benieuwd. Als ze hiervoor BNP contacteren dan verwacht ik wel dat BNP de moeite gaat doen om deze ontwikkelaar te helpen met de API.

Reputatie 7

Bedankt @Yannick S 

Als er een probleem is langs onze kant, dan kunnen we inderdaad voor de nodige opvolging zorgen.

Beste,
 

MoneyPro laat me weten dat jullie API geen toegang geeft tot de informatie van debitkaarten. 
 

Klopt dit?
 

Mvg,

 

Reputatie 7

Goeiemorgen @Yannick S 

Dat klopt, momenteel biedt onze API toegang tot details over je rekeningen, je saldo en je rekeninghistoriek.

Dat laatste zijn alle verrichtingen, inclusief transactiesmet een debetkaart, maar er is momenteel geen directe toegang tot de details en instellingen van jouw kaarten.

Ik denk dat u mijn bericht verkeerd verstaan heeft?

Ik wil enkel toegang tot het saldo en de transactiehistoriek van mijn hello debet kaart. Maar MoneyPro laat me weten dat ze zien dat dit niet mogelijk blijkt te zijn bij BNP. Ze zeggen dat debetkaarten hiervoor niet toegankelijk zijn. Dat het probleem bij BNP ligt dus.

 

Dat lijkt niet overeen te stemmen met wat je zegt? 

 

Reputatie 7

Debetkaarten hebben geen aparte transactiehistoriek en saldo. Een betaling die je met een debetkaart doet, kan verwerkt worden via verschillende betaalnetwerken (afhankelijk van de handelaar is dat Bancontact, Visa of Maestro) en wordt rechtstreeks op jouw rekening getoond.

Die verrichtingen zijn zichtbaar en toegankelijk via onze API, maar als de software van MoneyPro een bijkomende transactiehistoriek op niveau van de debetkaart zelf vereist, dan vrees ik dat je geblokkeerd gaat blijven in hun app. Zo’n historiek bestaat eenvoudig weg niet.

Je debetkaart heeft ook geen eigen saldo, maar gebruikt het beschikbaar saldo van jouw zichtrekening. Ook dat is toegankelijk via onze API.

 

Interessant. 

Praktisch wil dit zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om via MoneyPro elke nieuwe transactie “op te pikken” maar niet om de hele transactiehistoriek (omdat die niet bestaat)? Indien dit juist is: waarom lukt het dan niet om ten minste MoneyPro te verbinden met BNP? Daar loopt toch iets mis? Ze laten weten dat in principe debetkaarten geen probleem zijn voor de app.

Allemaal mooi en wel die protocollen opgelegd door de EU, maar als er iets niet 100% gaat zoals het moet dan staat de klant toch alleen. Dat is wel teleurstellend. 

Reputatie 7

Daar kan ik je jammer genoeg niet op antwoorden. Enkel MoneyPro en Salt Edge kunnen nakijken wat er op niveau van hun software aangepast moet worden.

In normale omstandigheden maken dit soort apps gewoon gebruik van de transactiehistoriek, want daarop worden al jouw verrichtingen geregistreerd. Het feit dat een debetkaart geen apart saldo of eigen historiek heeft, is niet uitsluitend bij ons het geval. Voor zover ik weet is dat bij alle banken wereldwijd hoe debetkaarten werken.

Misschien vergissen zij zich met prepaid kaarten? Dat zijn oplaadbare kaarten die wel een eigen saldo en historiek hebben. Al bieden wij zo’n kaarten niet aan.

Bedankt voor uw uitvoerige antwoorden. Ik heb de indruk dat u er veel meer van weet dan de mensen aan die ik aan de lijn heb gehad. 

 

Als laatste moeite zal ik vragen aan MoneyPro om BNP te contacteren. Kan je me een email adres geven waarbij ze meteen terecht komen bij de juiste persoon bij BNP?

 

 

Reputatie 7

Alvast graag gedaan!

Specifiek voor de API van BNP Paribas Fortis en Hello bank! België kunnen zij terecht via Support bovenaan rechts op https://developer.bnpparibasfortis.com/.

Hebben zij ook vragen over andere API’s van de BNP Paribas groep, dan bieden we ondersteuning via https://apistore.bnpparibas/en/contact-footer.

Hello Yannick,

I have exactly the same issue. I want to link my BNP paribas account to Spendee through Salt Edge but it’s just not working. I have gone to my Easy Banking app on my phone and on the computer version, and there I can see a link to check all the third party apps with permissions (0 at the moment). However, it doesn’t let me add any new ones either. Could the previous issue be solved? Help!!

Best regards,

Juan

Reputatie 7

Hello @JuanSD 

I’m afraid this isn’t something we can help with through this forum. The app developer that connects to our API needs to contact us through our developer portal.

Hello Yannick,

Thank you for the reply. Does that mean I should tell the team at Spendee or at Salt Edge? Can you send me a link to your developer portal they should go to so I can forward it to them as well?

Best regards,

Juan

Reputatie 7

Hi Juan,

Depending on which API they are connecting to, they can use https://developer.bnpparibasfortis.com/ (BNP Paribas Fortis Belgium and Hello bank! Belgium) or https://apistore.bnpparibas/en/contact-footer (APIs of other BNP Paribas Group members & departments).

The best thing you as an end user can do, is contact the developers of the app you are using. Either through the app store feeback form or through another channel (mail, site, in-app form, ...) provided by them.

Reputatie 3
Badge

Dag Yannick,


Ok, kan je dan wel een voorbeeld geven van een app op iphone waarmee ik succesvol met het PSD2 protocol mijn gegevens kan lezen? 

 

mvg,

Ja, Cake en Roov. Beiden succesvol getest en in gebruik.

Reageer