Wie kan het wél?
- De app op mijn telefoon weigert de aanmelding regelmatig, natuurlijk juist op het moment dat ik snel iets wil betalen. “Probeer het later opnieuw”, of (hier op de website) “Start de telefoon opnieuw op”, of “Verwijder en her-installeer de app”. Dit duurt nu al maanden. Stel je voor, dat je hetzelfde moest doen voor WhatApp, Gmail, of je browser.
- Hetzelfde geldt voor QR codes: soms meldt de app dat er ‘iets’ fout is gegaan, terwijl de verkopende site de betaling accepteert. Maar soms werkt het écht niet, en opnieuw proberen levert dan op: “Er is al een transactie gaande”, waarna de betaling helemaal onmogelijk is. Zéér frustrerend.
- De BNP…Fortis helpdesk zegt dat er een nieuwe app (van een andere auteur) op komst is (sept/okt), en dat QR betalingen daar NIET meer mogelijk zijn. Advies: installeer Payconiq. Maar die app is minstens zo beroerd en verplicht me allerlei informatie over mezelf te geven aan een derde partij.
- Op de inlog pagina voor Easy Banking op mijn PC krijg ik tientallen cookies uit 17 domeinen (zonder toestemming te vragen). Waarom laat mijn eigen bank mij bespioneren door derde partijen?
Alle banken sluiten zoveel mogelijk kantoren, waardoor klanten verplicht zijn de digitale dienstverlening te gebruiken. Maar die dienstverlening voor Fortis wordt kennelijk uitgevoerd door niet-zo-competente partijen.
Ik overweeg BNP Pari…. (veel te lange naam) de rug toe te keren, want men krijgt moderne dienstverlening kennelijk niet onder de knie (afgezien van tracking cookies uitdelen).
Wie heeft ervaringen met andere banken? Is er een bank in België die het wél kan?
Adriaan