Beantwoord

Pishing sms nummer 0456173022

  • 7 September 2020
  • 4 reacties
  • 477 Bekeken

Ik ontving gisteren morgen een bericht van bovenstaand nummer met de melding “de inlog van uw easybanking verloopt vandaag. Log in om uw toegang te verlengen en voorkom blokkade”

Ik was niet op de hoogte van de pishing berichten en weet ook niet enorm veel van het bankieren af; ik heb dus erop geklikt.

Nu is het zo dat ik enkel een spaarrekening heb en geen zichtrekening. Ik heb dus mijn klantennmr en een poging tot het nummer van de spaarrekening ingegeven. 

Ik ben nergens op ingeraakt doordat de gegevens niet klopte (aangezien het geen zichtrekening is) en ik heb nergens een validatie via itsme of een bakje gedaan.

Is er nog steeds een kans dat ze aan mijn gegevens geraakt zijn? En wat moet ik doen? Ik heb het algemeen nummer gebeld maar wist niet welke optie ik moest nemen voor deze vraag te stellen.

icon

Beste antwoord van Anonymous 8 September 2020, 15:19

Bekijk origineel

4 reacties

Hey @ThibeauB ,

Enkel wanneer je stappen met de kaartlezer hebt gevolgd en deze code hebt doorgegeven, houdt dit een veiligheidsrisico in.

Wanneer je enkel een spaarrekening hebt, kunnen ze sowieso niet aan dit geld. Dit moet eerst op een zichtrekening op dezelfde naam worden overgeschreven of met de kaart afgehaald.

Beide gevallen zijn dus niet mogelijk.

Ik raad je aan deze mail door te sturen naar phishing@bnpparibasfortis.com ter nazicht.

Groetjes,

Lieze


Hallo,

 

Ik heb ook zo een bericht gekregen vandaag van dezelfde nummer.
Ik heb wel een zichtrekening bij jullie , ik heb mijn rekeningnummer ingegeven op die website maar mij niet aangemeld met de kaartlezer omdat ik niet zeker was.  Zou dit problemen kunnen geven?

Ik kan die mail niet doorsturen naar Fortis want het is een SMS bericht.

Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +3


Hallo,

 

Ik heb ook zo een bericht gekregen vandaag van dezelfde nummer.
Ik heb wel een zichtrekening bij jullie , ik heb mijn rekeningnummer ingegeven op die website maar mij niet aangemeld met de kaartlezer omdat ik niet zeker was.  Zou dit problemen kunnen geven?

Ik kan die mail niet doorsturen naar Fortis want het is een SMS bericht.

Alvast bedankt!

Zolang je niet met de kaartlezer hebt aangemeld is er niks aan de hand want met enkel een rekeningnummer kunnen die oplichters er niks mee aanvangen dus er zijn geen potten gebroken.

Dag,

 

Zopas ook eentje gehad van 0493 35 74 60.

 

Dieter

Reageer