Beantwoord

Printen in Liggend(Landscape)-formaat is niet altijd meer mogelijk

  • 24 February 2022
  • 4 reacties
  • 217 Bekeken

Er gebeuren tegenwoordig vreemde dingen bij het gedeeltelijk willen afdrukken van documenten (b.v. welbepaald geselecteerde pagina’s van het trimestriële rapport).

De opties Staand/Liggend (Portrait/Landscape) zijn niet langer beschikbaar in het Printmenu van de gedownloade *.pdf bestanden. Vreemd. Waarom ?

Bijgevolg : als ik, zoals voorheen, in het Printmenu enkel welbepaalde, liggende pagina’s aanvink (b.v. 7-8 of 7,8) dan worden die pagina’s in “Staand/Portrait”-formaat afgedrukt.

Tot mijn ontsteltenis heb ik heel toevallig en per vergissing ontdekt dat :

de enige mogelijkheid (behalve een schermafdruk/PrtSc) om die welbepaalde “liggende” pagina’s ook als “liggend” af te drukken erin bestaat om het gehele document af te drukken.

Wat een papierverspilling ! Dat kan de bedoeling toch niet zijn.

Even vreemd vind ik het dat dit nieuw opgedoken fenomeen zich niet enkel bij BNP voordoet, maar ook bij ING.

Graag reactie.

 

 

 

 

 

 

 

 

[des te vreemder, of niet, dat BNP 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 24 February 2022, 15:38

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4

Hallo, @Anne Vv,

Bedankt voor je bericht. Dit is de eerste maal dat wij hier iets over horen. Het lijkt ons eerder dat dit te maken heeft met een bepaalde instelling op de printer.

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 7

Hallo Anne,

Het printmenu dat je te zien krijgt, wordt niet door de bank beheert. Het is een onderdeel van je browser of van specifieke software die je op je computer, smartphone of tablet gebruikt.

We kunnen je daar jammer genoeg niet bij helpen. Je contacteer best iemand die je kan helpen met pc-gerelateerde vragen.

Hallo YannickB, bedankt voor de reactie.

Ja, eerst dacht ik eveneens dat er plots iets scheelde met het printmenu van mijn computer. (Maar dan had ik die eerdere boodschap niet eens geplaatst.)

Intussen heb ik dit fenonomeen van vooraf aan nog eens onderzocht en kan ik enkel vaststellen dat :

ik om het even welk pdf-bestand (ge-e-maild of gedownload) in een formaat naar keuze kan afdrukken, mocht ik dit willen. Ook alle BNP-bestanden.

Behalve enkele BNP-portefeuille-gerelateerde documenten, die de optie Staand/Liggend niet aanbieden : zijnde het meest recente trimestriële rapport en de Bijsturingsrapporten van 06-09-2021 en 18-04-2021. (Dat van 13-04-2021 is wèl.ok.)

Nee dus ! Er is volgens mij helemaal niets mis met het printmenu.

Soit. Ik blijf dit vreemd vinden en wacht het volgende trimestriële rapport af.

Beste,

nogmaals : dit is geenszins een pc-gerelateerd probleem ! Met mijn printer/PC is plots helemaal niets mis !

Het ultieme bewijs : bij het laatste bezoek aan mijn persoonlijke BNP-adviseur heb ik de visu kunnen vaststellen dat ook in de BNP-kantoren de optie Landscape/Portrait evenmin aanwezig is.

Dus nogmaals : de enige manier (behalve met een schermafdruk/PrtSc) om geselecteerde “liggende” pagina’s ook als “liggend” af te drukken bestaat erin om het gehele document af te drukken. Dan worden de verschillende formaten wél gerespecteerd, met al die overbodige papierverspilling tot gevolg.

Als jullie het niet kunnen zijn, wie beheert dan wél het printmenu van de BNP ? En kunnen die mysterieuze lieden dit, vroeger onbestaande, euvel aub verhelpen ?

Reageer