Beantwoord

QR scan werkt niet

  • 7 October 2021
  • 23 reacties
  • 2330 Bekeken

QR scan in easy banking werkt niet en dit reeds meerdere dagen (weken?). Dit kan toch niet voor een dergelijke bank. In de Q&A merk ik dat de bank adviseert om dan maar payconic te installeren als oplossing! Dit is toch allesbehalve klantvriendelijk. Laat aub de bnpparispasfortis software werken naar behoren. 

icon

Beste antwoord van JadieT 7 October 2021, 15:45

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 1

Dag @ivandevelde 

Het klopt dat sommige klanten problemen ondervinden met betalen via de QR-code.

Onze IT-diensten zijn volop bezig om deze functie terug beschikbaar te maken.

Als tussentijdse oplossing kan je de Payconiq applicatie installeren om betalingen uit te voeren via de QR-code.

Alvast onze excuses voor het ongemak.

Mvg,

JadieT

 

 

Beste,

 deze ‘Payconiq tijdelijke oplossing’ wordt reeds sinds 2020 als antwoord gegeven… Het probleem blijft bestaan.

Mvg

Reputatie 7

Hallo @ivandevelde 

De situatie werd gisteren rechtgezet. Je zal vanaf nu opnieuw via QR-code kunnen betalen met onze app.

Hartelijk dank om het probleem op te lossen. 

Op mijn One plus Nord Ce Android-versie 11(oxygen OS11) werkt de scanfunctie niet.

Deze werkt wel bij een app van een andere bank.

Wie heeft hiervoor een oplossing?

mvg Jo

Reputatie 4

Hallo @Joeng,

Bedankt voor je bericht.

Krijg je de foutmelding enkel als je bij een bepaalde handelaar wil betalen?

Beste

Mijn scan werkt nergens. 

Heb de app al meermaals opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder succes. 

 

 

 

Beste,

QR scan werkt al een hele tijd niet op mijn app. Verschillende keren app opnieuw geïnstalleerd. Melding/klacht via app aangemaakt . Replay via mail gekregen dat ik hierover gecontacteerd zou worden. Dit is niet gebeurd. 

Ik zou het waarderen dat jullie dit oplossen. 

Reputatie 7

Hallo @Heidi Patrouille 

Dat is inderdaad vervelend. 

Gebruik je Payconiq by Bancontact of Easy Banking App om een QR-code te scannen? Kan je me ook zeggen welke foutmelding je precies te zien krijgt?

Ik maak gebruik van mijn mijn Fortis bank app om met QR te scannen. Ik krijg steeds de melding: Onvoldoende saldo, ondanks dat dit niet klopt. Payconiq vind mijn bank niet op mijn smartphone

Reputatie 7

Bedankt Heidi,

Als je via onze app een QR-code scant, dan kom je terecht op een scherm met daarop alle details van de betaling. Bovenaan dat scherm zal je je naam en een kaartnummer zien staan.

Als je meerdere rekeningen hebt, dan moet je daar vermoedelijk nog een andere kaart te kiezen door op Wijzigen te drukken. Het kaartnummer dat je hier kiest moet overeenkomen met de debetkaart waarmee je wilt betalen. Je vindt het kaartnummer ook achteraan op je fysieke debetkaart.

Wat Payconiq by Bancontact betreft; bedoel je dat je onze bank niet in de lijst van banken ziet staan, of krijg je ook in die app een foutmelding? Zo ja, welke melding verschijnt er exact?

niks dan problemen met die nieuwe visa bankkaart bij mij,  betalen via QRcode lukt niet,  en dan betaal je via de kaartlezer , hij geeft aan dat het betaald is, maar op mijn rekening niets te zien, ook geen betalings meldeing van die site, is het nu betaald of niet? met de vorige kaart nooit problemen gehad.

 

 

Reputatie 7

Hallo @georges242 

Kan je me zeggen welke foutmelding je exact krijgt wanneer je een QR-code probeert te scannen?

Dit zijn alvast enkele zaken die ervoor kunnen zorgen dat de betaling niet lukt:

  • Je hebt je debetkaart nog niet geactiveerd door eenmaal met de chip en je pincode (dus niet contactloos) te betalen in een fysieke winkel. Dit is noodzakelijk voordat een kaart (Visa Debit of anders) gebruikt kan worden voor bijkomende functies zoals QR-codes.
     
  • Je scant de QR-code via Easy Banking App en op de pagina met het overzicht van je transactie staat nog een oud of ander kaartnummer geselecteerd. Druk bovenaan dit scherm, net naast je naam en kaartnummer op Wijzigen en kies de juiste kaart.

Wat de zichtbaarheid van de betaling betreft; betalingen die je tijdens het weekend doet, kunnen er enkele dagen over doen voordat ze op je zichtrekening zichtbaar zijn. Ongeacht of je je kaartlezer gebruikt, een QR-code scant of in een fysieke winkel betaalt. Dit was ook zo voor je oude Bancontact-Maestro debetkaart.

Als je werkt met Easy Banking App kan je wel op je zichtrekening tikken om een totaal van alle nog-uit-te-voeren verrichtingen te kunnen zien bij Gereserveerd.

Dit is de fout die ik krijg, wanneer ik bij het hamburger-kraampje of ijskarretje probeer te betalen, vlak voor het station Sint-Pieters.

MVG,

Gunther.

 

 

het is weer zover, stap eens terug naar maestro en buiten met die visa rommel, men  treinticket betalen via cardreader lukt niet, en via mijn bankapp lukt het ook niet, 

 

Reputatie 7

Hallo @georges242 

Het is inderdaad niet prettig als een betaling niet lukt.

Deze verrichting verliep via Bancontact, niet via Visa. Met je oude kaart had ze op dezelfde manier uitgevoerd geweest. Ik kan je jammer genoeg via deze weg niet zeggen waarom ze geweigerd werd.

Je kan alvast wel dit nakijken:

  • Is het saldo van je zichtrekening toereikend? In Easy Banking App (nog niet in Web) zie je je reële saldo dat ook rekening houdt met verrichtingen die nog gereserveerd staan en dus nog uitgevoerd moeten worden.
  • Gebruik je toevallig een nieuwe debetkaart? Zo ja, heb je al met je chip en je pincode betaald in een fysieke winkel? Dit is nodig om je kaart volledig te activeren voor online betalingen.
  • Heb je bij deze handelaar je kaartgegevens opgeslagen? Zo ja, kan je controleren of ze nog kloppen? Als je kaart bijvoorbeeld vervangen werd door een met een nieuw kaartnummer, zal je toch de vervaldatum moeten aanpassen bij alle webshops waarop je je kaart bewaarde.
  • Je kijkt ook best je kaartinstellingen na via Easy Banking App. Meld je aan > Kies voor Mijn diensten en dan Kaarten > tik op je kaart > controleer dat of geen blokkering werd ingesteld op je kaart en/of op specifieke betaalmethodes. Pas dit indien nodig aan.
  • Heb je de voorbije 7 dagen al 2.500 EUR uitgegeven met je kaart? Dit is de standaardlimiet voor betalingen in winkels. Je kan die limiet ook beheren via je kaartinstellingen in de app.

Voor meer info kan je telefonisch terecht bij ons Easy Banking Centre via Communicatie onderaan in Easy Banking App. Mijn collega’s kijken het graag verder voor je na.

Het is ook mogelijk dat (ondanks de melding die verscheen) het gaat om een probleem bij het betaalplatform van de handelaar.

Wat Maestro betreft; zo’n kaarten kunnen we je niet meer bezorgen. Maestro houdt volgend jaar op te bestaan. Alle banken wereldwijd die Maestro-kaarten aanbieden, zullen moeten overstappen naar een ander betaalnetwerk zoals Visa. Ook handelaars zullen er niet meer mee kunnen werken.

Beste BNP IT,

Zoals door velen bevestigd gaat dit niet om een alleenstaand feit. Het is algemeen geweten dat BNP Paribas Fortis nog als uitzondering niet kan betalen met QR code via bank app.

Zelf ook steeds het antwoord gekregen dat jullie dit gaan oplossen. Idd nu ook meer dan een jaar geleden.

Vorige week een mail ontvangen van BNP met de mededeling van de sluiting bankcontact automaten. En aansporing tot gebruik online betalingen. Dit in combi niet werkende banking app is niet klant vriendelijk!

 

Hopend op een spoedige oplossing

Groeten

Geert

Reputatie 7

Hallo @geert verdonck 

Betalen en geld ontvangen via QR-code is al een hele tijd beschikbaar in Easy Banking App. Je kan op het aanmeldscherm en het startscherm kiezen voor Scannen of voor Ontvangen.

Je kan via onze app Bancontact QR-codes gebruiken en EPC QR-codes (gestandaardiseerde QR-codes voor Europese overschrijvingen). Krijg je misschien een foutmelding wanneer je probeert een QR-code te scannen? Zo ja, welke melding zie je exact?

Beste YannickB,

We krijgen de zelfde foutmelding als reeds vermeld door “Wildchild”.

Samen met vele anderen krijgen we deze melding. Ook alle horeca uitbaters kunnen dit bevestigen dat enkel bij Fortis klanten deze problemen zich voordoen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem niet gekend is bij jullie?

 

Mvg

Geert

Reputatie 7

Beste YannickB,

We krijgen de zelfde foutmelding als reeds vermeld door “Wildchild”.

Samen met vele anderen krijgen we deze melding. Ook alle horeca uitbaters kunnen dit bevestigen dat enkel bij Fortis klanten deze problemen zich voordoen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem niet gekend is bij jullie?

 

Mvg

Geert

Bedankt Geert,

Payconiq QR-codes worden inderdaad nog niet in onze app ondersteunt, enkel Bancontact en EPC QR-codes.

In Payconiq by Bancontact heb je op dit moment verschillende betaalopties met twee verschillende soorten codes.

Enerzijds heb je de Bancontact QR-codes. Dit zijn de codes die je in webshops ziet en die je in de particuliere Payconiq by Bancontact-app krijgt door te kiezen om een QR-code aan te maken. In Easy Banking App maak je deze codes via de knop Ontvangen.

Anderzijds heb je de Payconiq QR-codes. Dit zijn codes die je als handelaar kan aanmaken als je werkt met de Payconiq app voor ondernemers. Het zijn ook de codes die je bijvoorbeeld met een sticker op je toonbank kleeft en waarvoor je klant zelf het te betalen bedrag in moet vullen. Deze codes kunnen momenteel niet met Easy Banking App gescand worden. Je hebt er de Payconiq by Bancontact-app voor nodig.

Ik begrijp dat dit verwarrend kan zijn en dat het zeker voor klanten niet altijd duidelijk is welke code bij welke app hoort. We kijken of we het ook via Easy Banking App mogelijk kunnen maken om Payconiq QR-codes te scannen, al heb ik op dit ogenblik nog geen concreet nieuws daarover.

Als je dat wilt, dan kan je wel een suggestie indienen op onze suggestiepagina. Andere leden kunnen dan ook op jouw suggestie stemmen en wij kunnen je makkelijker op de hoogte houden wanneer er meer nieuws is.

Reputatie 3
Badge

Een suggestie indienen?? Wil dit zeggen dat er nog geen concrete ontwikkelingsstappen gezet zijn om Payconiq QR codes te ondersteunen in Easybanking App?

Allicht is het vrij simpel wanneer het niet werkt, zeker indien de fout boodschap gewoon ‘Due to a temporary issue, you can’t continue ..’ is .

 

Het scannen zal gebruiken maken van de mlkit-barcode scanning package die enkel in google play services zit. Dus indien je een android telefoon hebt, die google play services niet heeft, dan zal het simpelweg niet werken.

 

In principe zouden de developers gewoonweg ofwel die dependency moeten verwijderen, of ook support leveren voor ‘non google’ android telefoons. En ik ga er vanuit dat payconiq hetzelfde probleem zal hebben.

 

Zelfs de NL overheid heeft dit bvb al eens voor gehad, https://www.logius.nl/domeinen/toegang/digid/releases-updates/digid-app-release-693

 

Waar wat is de kans dat dit ooit echt gaat gebeuren …. ?

Reputatie 4

Hallo @swentel,

Bedankt voor deze informatie. We geven dit alvast door.

Laat ons weten indien je nog andere feedback of suggesties hebt.

Je kan dit ook aan ons doorgeven via volgende manier: Deel jouw suggesties en ideeën | Community BNP Paribas Fortis

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer