Beantwoord

tijdelijke blokkering bankkaart

  • 6 March 2020
  • 6 reacties
  • 4460 Bekeken

Via EBW kan ik een tijdelijke blokkering van mijn bankkaart activeren.

Maar als ik dit activeer, kan ik dan nog inloggen en achteraf ook de blokkering ongedaan maken ?

Wat wordt juist geblokkeerd ?

icon

Beste antwoord van Anonymous 6 March 2020, 16:27

Bekijk origineel

6 reacties

Hey @Johan123 ,

Deze functie is te gebruiken wanneer je je kaart kwijt bent maar niet zeker bent of deze gestolen is of niet. Zo heb je een tijd de zekerheid dat deze niet misbruikt wordt terwijl je zoekt of je de kaart nog kan zoeken. Als je deze terugvindt, kan je ze eenvoudig deblokkeren.

Moest je de kaart toch niet meer terugvinden, neem je best voor de zekerheid contact op met Card Stop.

De tijdelijke blokkering die je zelf kan instellen, blokkeert enkel de betalingen met die kaart en niet je toegang tot Easy Banking. Ook niet wanneer je een profiel hebt dat aan die kaart werd gekoppeld.

Kaartbetalingen zijn dus op geen enkele manier meer mogelijk, maar aanmelden op Easy Banking en overschrijven lukt wel nog.

Groetjes,

Lieze

LiezeH,

Bedankt voor je antwoord.

Maar als ik het goed begrijp is het eigenlijk geen tijdelijke blokkering, want deze blokkering kan niet ongedaan worden gemaakt.

Vriendelijke groeten,

Johan

 

Reputatie 7

Hallo Johan,

Een kleine rechtzetting: de tijdelijke blokkering die je zelf kan instellen, blokkeert enkel de betalingen met die kaart en niet je toegang tot Easy Banking. Ook niet wanneer je een profiel hebt dat aan die kaart werd gekoppeld.

Kaartbetalingen zijn dus op geen enkele manier meer mogelijk, maar aanmelden op Easy Banking en overschrijven lukt wel nog.

Ik pas het ook even aan in Lieze haar bericht zodat het in de toekomst niet voor verwarring kan zorgen.

Bedankt voor de rechtzetting.

Zo is het voor mij duidelijk.

Door alle berichtgeving van de laatste maanden( fishing, fraudemails, hacking,… ) heb ik hier toch nog een vraag over.

Ik lees in uw antwoord dat na tijdelijke blokkering, kaartbetalingen niet meer mogelijk zijn, maar overschrijvingen wel.

Vraag: Ook naar vreemde rekeningen ?

Dat lijkt me dan niet zo veilig.

Reputatie 7

Hallo Johan,

Overschrijvingen blijven inderdaad mogelijk, maar om over te kunnen schrijven naar nieuwe, niet-vertrouwde rekeningnummers gelden er wel beperkingen.

Wil je meer dan 30 EUR/verrichting of 100 EUR/dag/rekening naar een vreemde rekening overschrijven, dan heb je nog steeds je debetkaart, pincode en kaartlezer nodig.

Ik raad je ook aan om de tijdelijke blokkering die je via Easy Banking kan activeren, enkel te gebruiken wanneer je vermoed dat je je kaart ergens op een vertrouwde plaats bent kwijtgeraakt (bij familie, ergens in huis, ...) en dat je ze snel terug kan vinden.

Werd je kaart gestolen, ben je slachtoffer van frauduleuze verrichtingen of vermoed je dat je kaart door iemand misbruikt kan worden, dan dien je nog steeds zo snel mogelijk een volwaardige blokkering door te laten voeren via Card Stop op het nummer 078 170 170.

Reageer