Zoomit tegen wil en dank

  • 24 August 2020
  • 5 reacties
  • 2097 Bekeken

Reputatie 2

Om maar te beginnen met de hamvraag: “Hoe geraakt men af van Zoomits inschrijvingen en nog liever het gehele Zoomit?”

Zoals elke gehoorzame burger eerst naar de handleiding gekeken waar een autoriteit ondermeer het volgende heeft neergetikt:

Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be/ of log in in onze app.
Ga via Dagelijks bankieren (via PC) of via de Horizontale strepen (App) naar Zoomit.
Druk bovenaan in de groene balk op Ga naar Zoomit. Je komt nu terecht op de website van Zoomit.
Kies bovenaan voor Verzenders.
BELANGRIJK: als je een afzender weigert, verdwijnen ook al diens documenten uit Zoomit. Vergeet ze dus niet te downloaden.
Klik op de naam van de afzender. Druk vervolgens op Aanvaarden of op Weigeren en bevestig.
Klik bovenaan links op Terug naar de bank om terug te keren naar Easy Banking

 

Om een lang verhaal kort te maken, er is helemaal geen knop “weigeren” beschikbaar”, men kan godsamme enkel maar ‘Bekijken en toevoegen’:

Als men Zoomit verlaat en terugkeert dan kan men eventueel het volgende scherm krijgen:

Ook hier dezelfde farce, men kan enkel maar aanvaarden, er is geen knop beschikbaar om te weigeren. Klap op de vuurpijl is wel dat in de kleine tekst onderaan staat te lezen dat men op de knop ‘weigeren’ kan klikken. Overigens wemelt deze tekst van de grammaticale fouten. Schande.

Herhaling van mijn vraag: wat te doen om Zoomit definitief uit te schakelen?


5 reacties

Hey @Krisje ,

Zolang je verzenders niet aanvaardt, zijn deze automatisch geweigerd en betaal je jouw facturen op de manier waarop je gewend bent, meestal via mail of brief.

Het is niet mogelijk om Zoomit definitief uit te schakelen. Deze blijft altijd beschikbaar. Zo heb je later altijd de mogelijkheid om je facturen en documenten toch via Zoomit te beheren.

Groetjes,

Lieze

Reputatie 2


@Krisje

Het is niet mogelijk om Zoomit definitief uit te schakelen. Deze blijft altijd beschikbaar. Zo heb je later altijd de mogelijkheid om je facturen en documenten toch via Zoomit te beheren.

 

Kortom, kak of geen kak, de pot op. En sta de op de pot zittende toe op te merken dat de door hem aangehaalde hulptekst bijgevolg de waarheid verdraaid.

Bovendien, Zoomit nv is een afzonderlijke vennootschap die niets met BNP te maken heeft. Dus als die firma zomaar mijn bankrekening kan binnendringen, zonder mijn toestemming, dan is dat te beschouwen als aanslag op mijn private levensfeer.  Mij dunkt derhalve dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.

Toch bedankt voor het antwoord.

 

Reputatie 7

Dag Krisje,

Zoomit heeft geen zicht op jouw rekening. Je ontvangt via hen enkel documenten wanneer je aan een bedrijf waar je klant bij bent jouw rekeningnummer hebt gegeven en wanneer dat bedrijf beslist om je via Zoomit iets op te sturen.

Reputatie 2

Dag Krisje,

Zoomit heeft geen zicht op jouw rekening. Je ontvangt via hen enkel documenten wanneer je aan een bedrijf waar je klant bij bent jouw rekeningnummer hebt gegeven en wanneer dat bedrijf beslist om je via Zoomit iets op te sturen.


Ja dat is typisch een inbreuk op de private levenssfeer: onderworpen worden aan een uitsluitend geautomatiseerde individuele besluitvorming.

Ik zal dan maar een briefje schrijven naar BNP, en na het te verwachten negatieve antwoord zullen we ons dan maar tot de ‘Gegevensbeschermingsautoriteit’ wenden.

Bedankt voor het antwoord, want het is in feite een kant-en-klaar argument om voor te leggen.

Inmiddels zou u misschien al beter de bedrieglijke tekst uit de BNP-hulp kunnen verwijderen, want de bewering dat men zou kunnen weigeren is bedrieglijk, daar kan u niet onderuit.

 

Reputatie 7

Dag Krisje,

Je bent niet verplicht om met Zoomit te werken en je kan verzenders weigeren. Onze handleiding kan je daarbij helpen.

Je kan ook contact opnemen met de bedrijven waarbij je klant bent en die je documenten via Zoomit sturen en hen vragen om alles op een andere manier te sturen.

Reageer