Handleiding

Phishing mails en sms'en: Waarvoor let je best op?

  • 5 november 2019
  • 0 reacties
  • 456 Bekeken

Reputatie 4
  • BNP Paribas Fortis - Moderator
  • 504 reacties

Tegenwoordig gaan er veel mails en sms’en rond van fraudeurs die aan je bancaire gegevens proberen te komen. Vaak proberen ze de website van de bank na te maken of dreigen ze om je producten af te sluiten als je niet snel aanmeldt.

Om fraude te voorkomen is het belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan.

Hier geven we alvast enkele tips mee:

Welke vormen van phishing zijn er?

  • De meest gekende vorm zijn e-mails en fraudeleuze websites die nagemaakt zijn om te lijken op die van de bank. Vaak vraagt men naar persoonlijke gegevens, al dan niet na het klikken op een link in de mail. Momenteel wordt er veel misbruik vastgesteld via verkopen op tweedehands.be, waarbij verkopers vragen om via een link aan te melden en een klein bedrag te storten om je rekening te bevestigen. Dit is echter geen veilige link waardoor ze aan je gegevens komen en deze kunnen gebruiken om zelf overschrijvingen te doen!
  • Door telefonisch contact proberen om aan je gegevens te geraken en/of je transacties met de kaartlezer te laten bevestigen zodat de fraudeur kan aanmelden in jouw Easy Banking. Volg nooit stappen met de kaartlezer via instructies aan de telefoon!
  • Ten slotte worden ook regelmatig sms’en gestuurd met de vraag om zo snel mogelijk aan te melden om te voorkomen dat je kaart of contract wordt geblokkeerd of je kosten zullen worden aangerekend.

Hoe herken je phishing mails or sms’en?

  • Kijk steeds het e-mailadres na door te klikken op de naam van de verzender. Onze mails eindigen meestal op @bnpparibasfortis.com. 
  • Wordt de dringendheid benadrukt, worden kosten aangerekend of producten afgesloten wanneer je niet snel reageert? Dit is een duidelijk herkenbaar kenmerk van phishing.
  • Wees telkens heel voorzichtig met het doorklikken op links. Meld nooit aan via een link die je krijgt toegestuurd.
  • Twijfel je toch nog? Contacteer ons op het officiële nummer: 02 762 60 00 om je rekening of kaarten te laten nakijken door onze collega’s.

Ik heb een phishing-mail ontvangen, wat doe ik hier best mee?

  • Heb je per ongeluk doorgeklikt en bancaire gegevens doorgegeven, dan contacteer je best zo snel mogelijk Card Stop op 070 344 344 om je kaart te blokkeren en het Easy Banking Centre zodat ze je contract kunnen desactiveren. Op deze manier kan fraude toch nog voorkomen worden.
  • Was je oplettend en ben je hier niet op ingegaan? Super! Je kan de mail of een schermafbeelding van de sms doorsturen naar phishing@bnpparibasfortis.com zodat dit verder onderzocht kan worden!

Voor meer informatie kan je hier ook terecht.


0 reacties

Geen reactie

Reageer