Beantwoord

Mijn werkbureau heeft mogelijk foto's genomen van mijn bankkaart.

  • 8 September 2022
  • 6 reacties
  • 690 Bekeken

Hallo!

Voor een werkbureau moest ik mijn bankkaart inleveren en ik heb niet gezien wat ze ermee deden.

Ik ben paranoïde en bang dat ze misschien kopieën van de achterkant van mijn bankkaart hebben genomen.

Ik heb een Hello bank kaart.

Op de achterkant van mijn bankkaart staat het volgende:
Kaartnummer, vervaldatum, veiligheidscode (3 nummers), klantnummer.

Op de voorkant:
Mijn naam, IBAN

 

Ik hoop dat ze alleen foto's van mijn IBAN hebben genomen, maar ik wil er later geen spijt van krijgen.

Wat moet ik in zo'n situatie doen? Is er een manier om een nieuwe kaart aan te vragen en in principe de huidige informatie op de achterkant onbruikbaar te maken, zonder mijn IBAN te veranderen?

Ik wil ze direct niet beschuldigen uit paranoia.

Met vriendelijke groeten,

icon

Beste antwoord van LarsD 8 September 2022, 16:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Hallo, @SomeoneCool,

Wat was precies de reden waarom zij een kopie nodig hadden van de kaart?

In principe als dit een legitiem bureau is, is er geen reden toe dat dit verdacht kan zijn. Zij gaan dan enkel deze informatie gebruiken voor je gegevens bij hen te registreren, voor dan de uitbetaling van je loon.

Twijfel je toch of wil je meer zeker hierover voelen kan je altijd je kaart laten vervangen. Je rekeningnummer wordt dan niet veranderd maar wel de andere gegevens die op de kaart te vinden zijn: kaartnummer, klantnummer, cvc code (de veiligheidscode). 

Om de kaart te blokkeren kan je bellen naar Card Stop: 078 170 170. Je kaart wordt dan ook automatisch vervangen. 

Hoi, @LarsD!

Het was voor een studentbaan en ik moest mijn ID en dergelijke afgeven zodat ze het papierwerk konden doen. Dit omvat ook mijn bankkaart (zodat ze het geld kunnen opslaan).

Het enige probleem is dat toen ik mijn kaart en ID inleverde, ik niet echt zag wat ze ermee deden, ik was in een andere kamer.

Ik zie op dit moment geen rare transacties gebeuren en het bedrijf is technisch gezien legitiem (bestaat al voor een tijdje).

Maar ik denk toch dat ik de huidige gegevens op mijn kaart onbruikbaar ga maken en een nieuwe ga vragen, gewoon om 100% zeker te zijn. Weten jullie wat de makkelijkste procedure hiervoor is?
Ik ga ervan uit dat een bedrijf niets anders dan een IBAN nodig heeft om een werknemer in dienst te nemen en geen complicaties verwacht.

Reputatie 4

Hallo, @SomeoneCool,

De gemakkelijkste en snelste manier om dit te doen is door naar Card Stop te bellen.

In principe hebben ze enkel je rekeningnummer nodig. De enige complicaties zullen voor jezelf zijn: als dit je enige debetkaart is ga je tijdelijk geen betalingen en afhalingen meer kunnen doen.

Overschrijvingen gaan wel nog voor beperkte bedragen en naar opgeslagen begunstigden via onze applicatie.

Bedankt @LarsD, u bent geweldig!

Hoi @LarsD,

Sorry dat ik je weer stoor.

Dus ik heb mijn huidige kaart geblokkeerd en de werknemer zei dat er een nieuwe kaart voor mij werd gemaakt. Maar ik vergat te vragen wanneer ik die kon verwachten.
Dus heeft u enige informatie over wanneer ik mijn nieuwe kaart kan verwachten? Ik weet dat dit misschien een te specifieke vraag is, maar wat is de usual tijdsbeslag voor dergelijke gebeurtenissen?
 

Plus, wat moet ik doen met mijn huidige (nu oude) kaart? Zal ik die toch vernietigen, of is die al helemaal onbruikbaar?

Reputatie 4

Hallo, @SomeoneCool,

Een kaart is gewoonlijk 5 werkdagen onderweg met de post. Het is ook afhankelijk hoe vaak de plaatselijke postbode langskomt.

Eerst krijgt je ook een sms bericht waarin gevraagd wordt om een pincode te kiezen voor de nieuwe kaart. Het is belangrijk dit binnen de 7 dagen te doen. Doe je dat niet, dan duurt het langer voor de kaart wordt opgestuurd per post. Je gaat dan ook nog apart een brief moeten krijgen met een pincode.

De oude kaart kan je gewoon vernietigen.

Reageer