Beantwoord

Bancontact via Apple Pay


In de release notes van IOS 15.5  staat ondermeer dat het zou moeten mogelijk zijn via apple pay te betalen op toestellen die enkel werken op bancontact. In de praktijk stel ik vast dat dit nog steeds niet werkt.

Ligt de oorzaak bij BNP Paribas?

Is er iemand die kan bevestigen dat het wel werkt?

icon

Beste antwoord van seerdekens 28 September 2022, 15:24

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 1

Beste @decroose 

De Visa Debitkaart kan gekoppeld worden aan Apple Pay.

Hierbij is het belangrijk dat de handelaars zowel Visa als Apple Pay aanvaarden.

De kassier dient ook voor Visa te kiezen als betaalmiddel.

Aanvaardt de handelaar geen Visa? Dan is het niet mogelijk om met Apple Pay te betalen.

Fysieke betalingen met de kaart lukken wel nog, zolang de winkel bancontact aanvaardt.

Mvg,

JadieT

Reputatie 2

@decroose 

Er zijn inderdaad geruchten dat ApplePay binnenkort Banconcact en Bancomat (Italië) zou ondersteunen. De verwachting was dat dit zou uitgerold worden met de update van iOS 15.5, maar zover ik gelezen heb, was dit nog niet van toepassing na de update. Het volgende stond hierover op de website van iCulture.nl:

  • #8 Bancontact en Bancomat voor Apple Pay

Dit is nog geen officiële functie die in de update zichtbaar is, maar de code van iOS 15.5 wijst er wel op dat het eraan komt. Apple Pay krijgt binnenkort ondersteuning voor Bancontact (België) en Bancomat (Italië). Dit zijn interbancaire netwerken die vergelijkbaar zijn met de netwerken van Mastercard en Visa. De kaarten die geschikt zijn voor Bancontact en Bancomat zullen binnenkort ook geschikt zijn voor Apple’s betaalplatform, zo blijkt uit de code. Eerder konden Bancontact-klanten alleen gebruik maken van Payconiq, de betaalmethode die in Nederland inmiddels alweer is gestopt maar in België succesvoller is. Een officiële aankondiging volgt nog, waarschijnlijk vlak na de release van iOS 15.5. Het is dus niet zo dat je na het installeren van iOS 15.5 als Bancontact-klant meteen Apple Pay kan gebruiken. 

Je zal dus nog wat geduld moeten uitoefenen alvorens je Bancontactbetalingen kan uitvoeren met ApplePay.

Reputatie 7

Bedankt voor de info @Luvan !

@decroose Op dit moment hebben we zelf nog geen details over de lancering van Bancontact binnen Apple Pay, maar in principe moet Apple simpelweg starten met het aanvaarden van het betaalnetwerk.

Je kaart zelf ondersteunt het al, dus normaal gesproken zou je zelf niets moeten doen.

UPDATE: Op dit moment bekijken we nog of Bancontact ook bij ons geactiveerd zal worden voor Apple Pay. Van zodra ik meer info heb kom ik hierop terug.

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor de info @Luvan !

@decroose Op dit moment hebben we zelf nog geen details over de lancering van Bancontact binnen Apple Pay, maar in principe moet Apple simpelweg starten met het aanvaarden van het betaalnetwerk.

Je kaart zelf ondersteunt het al, dus normaal gesproken zou je zelf niets moeten doen.

Wil dit zeggen dat de huidige BNPPF kaarten die nu op de Iphones geïnstalleerd zijn,  compatibel zijn met Bancontact, zodra Apple Bancontact gaat aanvaarden?
We gaan de kaart dus niet opnieuw moeten installeren op de Iphone?

Ik vraag het nog even ter bevestiging, omdat in dit artikel Belfius er speciaal mee uitpakt.

Het zou wel een vooruitgang zijn, want er zijn nog talloze Belgische handelaars wiens betaalterminal enkel Bancontact aanvaardt, dus geen Visa Debit of Maestro.

Reputatie 7

Hallo @seerdekens 

Op dit moment bekijken we nog of Bancontact ook bij ons geactiveerd zal worden voor Apple Pay. Van zodra ik meer info heb kom ik hierop terug.

Om verwarring te voorkomen heb ik ook het vorige bericht geüpdatet.

Reputatie 2

Ik weet niet of Bancontact via Apple Pay in alle stilte geactiveerd werd bij BNP Paribas Fortis, maar vandaag heb ik bij de plaatselijke bakker, naar aanleiding van een gesprek over het betalen met Apple Pay, een test-betaling met Bancontact (via Apple Pay) van €1,00 kunnen doen bij de plaatselijke bakker. Nochtans is dit één van de kleinere zaken waar geen Visa aanvaard wordt en waar het sinds de invoering van onze Visa-Debetkaart niet meer mogelijk was om met Apple Pay te betalen.

Jammer genoeg waren alle andere boodschappen reeds gedaan en heb ik het verder niet meer kunnen testen bij andere kleinhandelszaken.

Reputatie 3
Badge

Interessant! Heb je iOS 16 draaien?

@YannickB weet jij toevallig meer hierover?

Reputatie 2

Inderdaad, iOS 16. De betaling zelf gebeurde wel met de Apple Watch (besturingssysteem 9.0). Alleen weet ik niet of dit enkel aan het besturingssysteem ligt. Volgens mij moet het betaalplatform Bancontact ook door de bank geactiveerd worden.

 

Reputatie 2

Ik weet niet of Bancontact via Apple Pay in alle stilte geactiveerd werd bij BNP Paribas Fortis, maar vandaag heb ik bij de plaatselijke bakker, naar aanleiding van een gesprek over het betalen met Apple Pay, een test-betaling met Bancontact (via Apple Pay) van €1,00 kunnen doen bij de plaatselijke bakker. Nochtans is dit één van de kleinere zaken waar geen Visa aanvaard wordt en waar het sinds de invoering van onze Visa-Debetkaart niet meer mogelijk was om met Apple Pay te betalen.

Jammer genoeg waren alle andere boodschappen reeds gedaan en heb ik het verder niet meer kunnen testen bij andere kleinhandelszaken.

Even een update: vandaag boodschappen gedaan bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, en ook daar heb ik met Bancontact via Apple Pay kunnen betalen. Iets wat sinds de invoering van de Visa-Debetkaart niet meer mogelijk was omdat bij Colruyt/Okay geen betalingen aanvaarden met Visa. 

Reputatie 3
Badge

Ik weet niet of Bancontact via Apple Pay in alle stilte geactiveerd werd bij BNP Paribas Fortis, maar vandaag heb ik bij de plaatselijke bakker, naar aanleiding van een gesprek over het betalen met Apple Pay, een test-betaling met Bancontact (via Apple Pay) van €1,00 kunnen doen bij de plaatselijke bakker. Nochtans is dit één van de kleinere zaken waar geen Visa aanvaard wordt en waar het sinds de invoering van onze Visa-Debetkaart niet meer mogelijk was om met Apple Pay te betalen.

Jammer genoeg waren alle andere boodschappen reeds gedaan en heb ik het verder niet meer kunnen testen bij andere kleinhandelszaken.

Even een update: vandaag boodschappen gedaan bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, en ook daar heb ik met Bancontact via Apple Pay kunnen betalen. Iets wat sinds de invoering van de Visa-Debetkaart niet meer mogelijk was omdat bij Colruyt/Okay geen betalingen aanvaarden met Visa. 

 

Dit ga ik asap dan ook eens proberen. Keep you posted!

Reputatie 7

@seerdekens @Luvan 

Sorry voor de wat late reactie. Ik was met verlof en zie jullie berichten nu pas. Voor zover ik weet, zou Bancontact via Apple Pay bank per bank geactiveerd moeten worden, maar ik vraag het voor de zekerheid voor jullie na en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Reputatie 7

@seerdekens @Luvan 

Bancontact wordt via onze bank nog niet ondersteund via Apple Pay. De Colruyt-groep (en dus ook Okay) aanvaardt sinds een tweetal maanden wel betalingen via Visa Debit. Daardoor kan je bij hun nu betalen via Apple Pay, zolang je een Bancontact-Visa Debit-debetkaart gekoppeld en geselecteerd hebt.

Ik vermoed dat hetzelfde gebeurd is bij jouw bakker @Luvan . De kans bestaat dat die daar zelf niet van op de hoogte is en dat het gaat om een wijziging op niveau van de provider van hun betaalterminal. De kosten voor handelaars voor Visa Debit-transacties zouden ook dezelfde moeten zijn als die voor Bancontact.

Reputatie 2

@YannickB ik vond het al vreemd dat er nergens enige communicatie terug te vinden is dat Bancontact ondersteund werd via Apple Pay bij BNP Paribas Fortis. 

Uiteindelijk is het belangrijkste dat er terug meerdere handelszaken zijn waar kan betaald worden met Apple Pay. En of dat nu met Bancontact, of met Visa-Debit, of Mastercard is maakt voor de gebruiker niet zoveel uit. Het geld gaat sowieso van de rekening, alleen moeten we niet zitten prutsen om die vervelende bankkaart uit onze portefeuille te halen 😉

Reputatie 6
Badge +3

Bij Belfius is het alleszins mogelijk om met Apple Pay via Bancontact te betalen, de volgende keer zal ik dat eens uittesten met de BNPPF debetkaart met Apple Pay.

 
 
Reputatie 3
Badge

Het zal inderdaad nog niet ondersteund zijn.

Zaterdag betaalde ik in een horecazaak met Apple Pay. Dat werkte, maar moest een ticketje aftekenen (omwille van Visa Debit vermoed ik).

Ik zou denken dat een betaalterminal altijd Bancontact zal prefereren in het geval er meerdere betaalmogelijkheden beschikbaar zijn via Apple Pay.

Nu wat Luvan zegt kan ik beamen, zolang de betaling lukt is het ok, maakt niet uit via welk netwerk.
Visa Debit en Mastercard Debit zullen meer en meer ondersteund worden, willen handelaars nog betalingen van buitenlanders kunnen aanvaarden, met de uitfasering van Maestro in het achterhoofd.

Reageer