Beantwoord

Bankkaart activeren?

• 19 oktober 2017
  • 15 reacties
  • 15049 Bekeken

Het onderwerp is hier al een paar keer ter sprake gekomen, maar ik vraag het nog maar een keer, om het echt zeker te weten: als ik een nieuwe bankkaart ontvang (dus geen kredietkaart, maar de pas met Maestro, die je ook gebruikt voor online banking), is het dan nodig om die kaart eerst een keer in een automaat van BNP-etc te stoppen om hem te activeren, of kan ik de pas direct na ontvangst gebruiken (met name voor online banking)?
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord van Jolien 20 oktober 2017, 09:49

Hallo Giri,

Kreeg deze week net nieuwe kaart en op begeleidende brief kreeg ik volgende raad:
je gebruikt de kaart best eerst aan automaat in België of in betaalterminal, pas dan zal je probleemloos kunnen onlinebankieren.
Je hoeft niet perse geld af te halen, saldo consulteren op een automaat is voldoende.

groet,

Stephan

Bedankt voor jouw bijdrage Stephan RJ!

Welkom op onze community Giri. Het activeren is afhankelijk van hoe de kaart werd opgestuurd.

Als je een nieuwe bankkaart ontvangt met hetzelfde kaartnummer als jouw oude kaart, dan is het inderdaad enkel nodig om de bankkaart eerst te gebruiken aan een automaat of in een betaalterminal.

Wanneer je een nieuwe bankkaart krijgt met een volledig nieuw kaartnummer (dit omdat je oude kaart bijvoorbeeld gestolen of verloren is), dan moet je de bankkaart eerst activeren via een startcode (11 cijfers). Deze kaarten worden namelijk geblokkeerd opgestuurd. Nadien raden wij ook aan om de kaart in gebruik te nemen aan een automaat of aan een betaalterminal zodat je zonder problemen online kan bankieren.

Als je over een geheime code van Easy Banking Phone beschikt, kan je via het Easy Banking Centre jouw kaart activeren. Je kan hen bellen op het nummer 02 762 60 00 (maandag – vrijdag van 07u tot 22u en op zaterdag van 09u tot 17u).

Hopelijk heb je hiermee voldoende info!

Kijk gerust eens verder rond op onze community. Wij leren onze leden graag kennen! Stel jezelf even voor: vertel ons wie je bent en wat je hobby's zijn.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 1
Badge
Hallo Giri,

Kreeg deze week net nieuwe kaart en op begeleidende brief kreeg ik volgende raad:
je gebruikt de kaart best eerst aan automaat in België of in betaalterminal, pas dan zal je probleemloos kunnen onlinebankieren.
Je hoeft niet perse geld af te halen, saldo consulteren op een automaat is voldoende.

groet,

Stephan
Hallo Giri,

groet,

Stephan

Bedankt voor jouw bijdrage Stephan RJ!

Welkom op onze community Giri. Het activeren is afhankelijk van hoe de kaart werd opgestuurd.

Als je een nieuwe bankkaart ontvangt met hetzelfde kaartnummer als jouw oude kaart, dan is het inderdaad enkel nodig om de bankkaart eerst te gebruiken aan een automaat of in een betaalterminal.

Wanneer je een nieuwe bankkaart krijgt met een volledig nieuw kaartnummer (dit omdat je oude kaart bijvoorbeeld gestolen of verloren is), dan moet je de bankkaart eerst activeren via een startcode (11 cijfers). Deze kaarten worden namelijk geblokkeerd opgestuurd. Nadien raden wij ook aan om de kaart in gebruik te nemen aan een automaat of aan een betaalterminal zodat je zonder problemen online kan bankieren.

Als je over een geheime code van Easy Banking Phone beschikt, kan je via het Easy Banking Centre jouw kaart activeren. Je kan hen bellen op het nummer 02 762 60 00 (maandag – vrijdag van 07u tot 22u en op zaterdag van 09u tot 17u).

Hopelijk heb je hiermee voldoende info!

Kijk gerust eens verder rond op onze community. Wij leren onze leden graag kennen! Stel jezelf even voor: vertel ons wie je bent en wat je hobby's zijn.
Erg bedankt voor de antwoorden. Het kaartnummer blijft hetzelfde, de kaart vervalt in december en er komt een nieuwe aan. Echter, wij zitten tot volgend jaar in Zuid-Amerika. Familie kan de kaart wel meenemen, maar hoe activeer ik de kaart dan in het buitenland? Er zijn daar geen BNP-betaalautomaten.
Reputatie 5
Dag Giri,

Graag gedaan. Als je vragen hebt stel ze dan gerust.

Als je bankkaart vervalt en je hierdoor een nieuwe ontvangt dien je de bankkaart niet meer te activeren. Wat je wel dient te doen is de bankkaart in België te gebruiken aan een automaat of betaalterminal. Ik raad je zelfs aan om de bankkaart eerst aan één van onze automaten te gebruiken. Zo ben je zeker dat de bankkaart werkt. Wij kunnen niet garanderen dat de bankkaart zal werken als je die pas in het buitenland voor het eerst gebruikt.

Misschien handig om te weten: Voor Zuid-Amerika heb je je bankkaart laten openstellen voor gebruik buiten Europa. Liet je de maestrofunctie buiten Europa voor een kortere periode openstellen dan je verblijf dan kan je dit opnieuw aanvragen online of je kan mijn collega's van het Easy Banking Center hiervoor telefonisch contacteren op 02 762 600. Zij zijn bereikbaar van 7 uur tot 22 uur op weekdagen en van 9 uur tot 17 uur op zaterdag.

Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.

Kijk gerust verder rond. Nog een prettige dag 🙂!
Nogmaals dank voor uw antwoorden, dit systeem werkt eigenlijk wel erg goed. Mijn familie pikt de passen op en zal ze in een automaat van de BNP stoppen opdat wij ze -later- hier kunnen gebruiken als de familie hier is.
Echer, een andere (detail)vraag: u schrijft dat de kaarten eerst eens te "gebruiken" in een BNP-automaat. Wat betekent "gebruiken": is het voldoende om de pas in de lezer te steken en er weer uit te halen, of moet ik de pincode afgeven en de familie een handeling of transactie laten verrichten?
Excuseer deze vraag naar details, maar wij kunnen ons geen fouten veroorloven: eenmaal hier aangekomen MOETEN de passen werken, er is geen plan B meer.
Dag Giri,

Met 'de kaart gebruiken' bedoelen we de bankkaart bij ons in de automaat stoppen en de pincode intoetsen. Dit zou voldoende moeten zijn om de kaart online of in het buitenland te gebruiken. Natuurlijk kan het nooit kwaad om een som af te halen of een betaling met de kaart te doen.

Als je nog vragen hebt, aarzel niet om ze te stellen! 😉
Ondertussen zijn bij mijn zusje twee nieuwe kaarten aangekomen (voor mij en mijn vrouw), inclusief enveloppen met pincodes. Ons kantoor wist ons nl. te melden dat er al kaarten naar ons adres in Europa waren verstuurd (waar we niet zijn, wij zitten in Zuid-Amerika). Die zijn daarop geblokkeerd en nieuwe naar mijn zusje gestuurd. Met deze actie, zo deelde men mij mede, werden ook de huidige kaarten geblokkeerd, zodat wij geen toegang hebben tot automaten of EasyBanking met de oude, tevens geblokkeerde kaarten.
Nu wil het geval dat er bij de kaarten een sticker wordt afgebeeld (zo deelde mij mijn zusje mede), dat er naar een telefoonnummer gebeld kan worden om de kaart te activeren. Dat telefoonnummer staat niet vermeld, blijkbaar zou dat ons toekomen per SMS (nee), bankkantoor (nee) of per EasyBanking (waartoe wij geen toegang meer hebben met de oude kaarten).
Vraag: wat moet mijn zusje nou doen om die kaarten dusdanig werkbaar te krijgen, zodat wij hen hier in het buitenland kunnen gebruiken voor geldopnames en Easybanking? Wij meenden eerst dat de kaart "gebruiken" (zie bericht boven) voldoende zou moeten zijn., maar nu lijkt het alsof we nu ook naar een onbekend telefoonnummer moeten bellen. Het is ons duister, kunt u ons verlichten?
Reputatie 5
Dag Giri,

Wat vervelend dat jullie huidige kaarten zijn geblokkeerd. Er werden dan voor jullie volledig nieuwe bankkaarten besteld waarvoor jullie een pincode toegestuurd kregen. Deze bankkaarten dienen dan eerst geactiveerd en gebruikt te worden alvorens jullie ze in het buitenland zullen kunnen gebruiken.

In het bericht: Ik heb mijn nieuwe kaart ontvangen. Moet ik nog iets doen? kan je meer informatie terugvinden over het activeren van je bankkaart.

Het activeren van de bankkaart werkt in principe met een startcode, een code van elf cijfers. Indien je deze niet hebt, kan je nog steeds de kaart via het kantoor laten activeren of telefonisch met je Easy Banking Phone code.

Indien je zus volmacht heeft op jullie rekening kan ze telefonisch met haar Easy Banking Phone code of op het kantoor jullie kaarten laten activeren. Indien ze geen volmacht heeft, nemen jullie best contact op met jullie kantoor tenzij jullie de Easy Banking Phone code gebruiken, dan kunnen jullie terecht op het nummer 02 762 60 00. De collega's van het Easy Banking Center zijn hierop bereikbaar van 7 uur tot 22 uur op weekdagen en van 9 uur tot 17 uur op zaterdag.

Hopelijk kunnen jullie snel de bankkaarten gebruiken.

Nog een prettige dag!
Reputatie 5
Dag Giri,

Wij laten je graag weten dat je sinds 17/01 de maestrofunctie voor gebruik van je bankkaart buiten Europa zelf kan deblokkeren via de Easy Banking App.
Hoe je dit kan doen kan je lezen in dit bericht.

Nog een fijne dag!
Dag iedereen,

Ik heb mijn nieuwe kaart afgelopen zondag geactiveerd aan een bankautomaat, d.w.z. pincode ingevoerd en enkele menu's doorlopen. Ik heb geen geld afgehaald. Alles leek te werken.

Enkele uren nadien wou ik de nieuwe kaart gebruiken in een supermarkt, maar ik kreeg een foutmelding dat de kaart niet actief/geldig was. En als ik de oude kaart wou gebruiken, kreeg ik een melding dat die kaart tijdelijk niet meer actief is.

Zit er een vertragingsmechanisme op (door activeren op een zondag ipv weekdag)? Of heb ik een bepaalde stap niet correct gedaan? Ik heb de kaart vandaag nog niet nodig gehad, dus nog niet kunnen testen.
Beste WimDMD,

Welkom op onze community! 🙂

Normaal gezien zou er geen vertraging mogen zijn wanneer je de kaart activeert op zondag.

Heb je dit probleem ook als je wil aanmelden op Easy Banking Web/App?
Of heb je dit alleen voor als je de kaart in de winkel wil gebruiken?

Laat je ons iets weten? Alvast bedankt!
Beste WimDMD,

Normaal gezien zou er geen vertraging mogen zijn wanneer je de kaart activeert op zondag.

Ik heb zonder problemen kunnen inloggen in Easy Banking en verrichtingen kunnen uitvoeren. Ik ben ondertussen naar mijn lokaal bankkantoor gegaan: de loketbediende heeft de instellingen nogmaals gecontroleerd, bij wijze van test geld afgehaald aan een terminal en alles werkt. Ondertussen heb ik 4 verschillende winkels proberen te betalen via bancontact, maar telkens dezelfde foutmelding. Ik heb ook geen kaart met het wifi-icoontje, dus ik kan ook niet proberen te betalen door de kaart tegen de bancontact-terminal te houden.
In het bankkantoor verwijzen ze me nu door naar het centrale nummer.... wat moet er gebeuren?
Reputatie 4
Badge +4
Beste WimDMD,

Ik heb zonder problemen kunnen inloggen in Easy Banking en verrichtingen kunnen uitvoeren. Ik ben ondertussen naar mijn lokaal bankkantoor gegaan: de loketbediende heeft de instellingen nogmaals gecontroleerd, bij wijze van test geld afgehaald aan een terminal en alles werkt. Ondertussen heb ik 4 verschillende winkels proberen te betalen via bancontact, maar telkens dezelfde foutmelding. Ik heb ook geen kaart met het wifi-icoontje, dus ik kan ook niet proberen te betalen door de kaart tegen de bancontact-terminal te houden.
In het bankkantoor verwijzen ze me nu door naar het centrale nummer.... wat moet er gebeuren?

Hallo WimDMD,

Vervelend dat je de kaart nog steeds niet kunt gebruiken voor de betalingen bij de handelaars.
Vermoedelijk is er technisch gezien een probleem met de kaart waardoor de betalingen niet aanvaard worden.
We raden je aan om het Easy Banking Centre telefonisch te contacteren op het nummer 02 762 60 00 (in de weekdagen van 7u tot 22u en zaterdag van 9u tot 17u) zodat ze alle details van de kaart kunnen nakijken en indien nodig een nieuwe kaart voor jou bestellen. Je kunt ook altijd terecht in jouw kantoor tijdens de openingsuren.

Laat je het ons weten of het probleem opgelost is?

Aarzel niet om ons te contacteren. We helpen jou graag verder.

Fijn weekend alvast!
Reputatie 4
Badge +4
Hallo WimDMD,

We hebben niets meer gehoord van jou. We hopen dat je ondertussen de bankkaart wel hebt kunnen gebruiken voor de betalingen.

Indien er nog vragen zijn, aarzel niet om ons te contacteren. We helpen jou graag verder.

Ik wens jou een fijne dag 🙂
Hey! Ik heb ook sinds kort een nieuwe bankkaart (nieuw kaartnummer) en heb per vergissing toch al een online verrichting gedaan zonder eerst de kaart aan een automaat te gebruiken. Op de app lijken er geen problemen te zijn met die betaling, maar vroeg mij dus af of er nu effectief geen problemen gaan zijn?

Bedankt

Reageer