Beantwoord

betalingen in Italië lukken niet


beste

 

mijn kantoor blijkt telefonisch niet te kunnen helpen, een schande, dus via deze weg

 

in Italië kon ik vroeger altijd betalen met de bankkaart

bij plaatsen waar ik niet vroeger ben geweest vroeg ik het wel eerst even naar maestro, maar op vele plaatsen kent men dit en werkt het

 

nu een tijd terug een nieuwe bankkaart gekregen, maar nu die blijkt dus op maestro niet meer te werken in Italië

 

waardeloos!

ik heb gelukkig nog een Keytrade bankkaart die wel werkt,

heb dus aan Italiaanse familie dus moeten vragen om geld op mijn Belgische Keytrade rekening over te schrijven

omdat mijn loon door de lening bij bnp aankomt en ik het bakske niet meeneem op vakantie

 

hadden jullie niet op voorhand kunnen melden dat jullie kaart waardeloos is in het buitenland?

Pure kafka

Of zoals we thuis geleerd hebben: Porca miseria! Scandaloso!

 

hoe gaan jullie dit oplossen?

kunnen jullie een deftige bankkaart bezorgen?

icon

Beste antwoord van YannickB 5 August 2021, 11:27

Bekijk origineel

14 reacties

Volgens jullie websites moet het dus wel lukken

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Dagelijks-bankieren/Mijn-Easy-Banking/Betalen/Betalen-buiten-Europa?axes4=priv

We zorgen samen met u voor veilig betaalcomfort in het buitenland

Reizen in het buitenland doet u liefst zo comfortabel mogelijk. Wij helpen u om u optimaal betaalcomfort te geven in het buitenland. De beveiliging van uw betalingen is voor ons een prioriteit. Om fraude te voorkomen zijn er bij kredietkaarten en debetkaarten standaard enkele beperkingen ingesteld. Hieronder leest u over deze veiligheidsbeperkingen en hoe u ze heel eenvoudig ongedaan kunt maken. Voor online betalingen gelden de beperkingen niet. Ook over hoe u vlot vreemde munten kunt bestellen vindt u hier nuttige info.

 

Maestro buiten Europa

Zowel binnen als buiten Europa kunt u betalen met uw debetkaart met Maestro-functie. Om fraude tegen te gaan is het gebruik van Maestro standaard beperkt tot Europese landen. In niet-Europese landen wordt de magneetstrook op uw debetkaart vooral gebruikt voor de betalingsbeveiliging. U kunt de Maestro-functie buiten Europa eenvoudig via Easy Banking App, telefonisch op het nummer 02 762 60 00 of in een BNP Paribas Fortis-kantoor activeren.

 

Waarom werkt het in Italië dan niet?

Porco dio

is er helemaal niemand die zijn klanten wilt helpen in jullie bank?

Reputatie 7

Dag Jorre,

Als ik je goed begrijp dan kreeg je onlangs een Bancontact-Visa Debit-debetkaart? Gisteren en eergisteren waren er problemen bij betalingen met die kaart waardoor ze onterecht geweigerd werd. Kan je het vandaag opnieuw proberen?

Je nieuwe kaart gebruikt echter geen Maestro, maar wel het Bancontact en het Visa netwerk. Handelaars moeten dus een van beiden aanvaarden. Als het vandaag nog steeds niet lukt, dan mag je me steeds zeggen om welke handelaars het precies gaat? Dan kunnen wij samen met Visa en de handelaar zoeken naar een oplossing.

 

mascalzone, het is helaas al langer dan uw verstoring!

eerder had ik op de bank zelf gebeld, maar daar weet men nog minder dan niks

 

Je nieuwe kaart gebruikt echter geen Maestro, maar wel het Bancontact en het Visa netwerk.

Dus de informatie op jullie website is waardeloos?

net zoals jullie service voor klanten, zo blijkt nu!

 

 

Je nieuwe kaart gebruikt echter geen Maestro, maar wel het Bancontact en het Visa netwerk. Handelaars moeten dus een van beiden aanvaarden. 

Handelaars MOETEN aanvaarden?

jullie moeten uw klanten niet zomaar afsluiten van een dienst die jullie aanbieden! Daar heeft die handelaars geen zaken mee.

Daar betalen we toch elke maand voor!

Als het vandaag nog steeds niet lukt, dan mag je me steeds zeggen om welke handelaars het precies gaat? Dan kunnen wij samen met Visa en de handelaar zoeken naar een oplossing.

 

het is in de regio van Puglia dat mijn familie woont en waar ik bijna overal kan betalen met Keytrade bankkaart en niet meer met uw bnp kaart!

gaat u nu daar alle handelaars opbellen en bevragen? Ze zullen eens lachen met uw verhaal dat ge uw klanten in de steek laat!

 

schandalig praktijken!

En gij noemt uzelf een internationale bank? Maar internationaal betalen is te moeilijk?

Reputatie 7

Ik begrijp dat het niet fijn is dat je kaart niet aanvaard werd.

Omdat we momenteel in een overgangsperiode zitten (nog niet iedereen heeft een Bancontact-Visa Debit-debetkaart), vind je op onze website zowel info voor Maestro als voor Visa Debit.

De betaalterminals die handelaars gebruiken, ongeacht of dat in België of in het buitenland is, worden geleverd door een bedrijf dat instaat voor dit soort toestellen en voor de achterliggende software. Als je ons zegt bij welke handelaars er problemen opduiken, kunnen wij nagaan welk bedrijf de betaalterminals aan die handelaar levert en kunnen we, eventueel samen met Visa, contact opnemen met dat bedrijf. We bekijken dan onder andere wat dat bedrijf nodig heeft om betalingen via Visa te aanvaarden en of het misschien gaat om een probleem met de terminal bij de handelaar zelf.

wat een verwaande reactie! er is geen probleem met de terminal, want de bankkaart van Keytrade werkt gewoon.

het probleem is jullie ingesteldheid, snel even zaken veranderen zonder de klant te informeren.

waarschijnlijk zodat jullie weer wat extra winst en minder klantenservice moet geven

kan een klant nu ook kosteloos opzeggen van zijn verplichtingen als jullie eenzijdig aanpassen van de diensten doen?

dus geen verplichte brandverzekering meer en geen verplichte storting van de loon bij bnp?

denken jullie nu echt dat ik een lijst ga maken waar ik de afgelopen week ben gaan eten, drinken, winkelen enzo?

zorg gewoon dat jullie terug maestro werkt op de kaart, dat werkt zonder dat iemand jullie werk moet doen door lijstjes bij te houden

Reputatie 7

Momenteel zijn er geen plannen om Maestro opnieuw beschikbaar te maken op onze debetkaarten. Ik geef je feedback hierover alvast wel door aan de betrokken teams.

en nu nog antwoorden op mijn vraag?

 

 

kan een klant nu ook kosteloos opzeggen van zijn verplichtingen als jullie eenzijdig aanpassen van de diensten doen?

dus geen verplichte brandverzekering meer en geen verplichte storting van de loon bij bnp?

 

 

of is het enkel jullie die eenzijdig de voorwaarden mag veranderen?

Reputatie 1

ik heb hetzelfde probleem in Duitsland en Nederland.Het is toch belachelijk dat je een lijst zou moeten maken van winkels waar het niet werkt.De bank kan beter een lijstje maken van winkels in het buitenland waar het wel werkt. Dat zullen er niet veel zijn!!

Er zullen nog wel meer mensen zijn die hier problemen mee hebben of gaan krijgen. Is het een idee om een klacht neer te leggen bij een Consumentenorganisatie. De bank zou hebben moeten wachten met de invoering van een nieuwe kaart tot ze zeker wisten dat die OVERAL zou functioneren. 

Reputatie 3

en nu nog antwoorden op mijn vraag?

 

 

 

of is het enkel jullie die eenzijdig de voorwaarden mag veranderen?

Helaas wel, zie de kleine lettertjes in uw contract.

En wat Italië betreft, vergeet het maar, in de handel zal het nieuwe speeltje  in nog geen jaren aanvaard worden. Dus indien u geen Maestrokaart van een andere bank zou hebben zal er niets anders opzitten dan regelmatig naar een ATM te trekken. Waarbij, zoals u het misschien al vernomen hebt, het aantal automaten ginder in korte tijd vrijwel zal gehalveerd worden.

Reputatie 3

 van winkels in het buitenland waar het wel werkt. Dat zullen er niet veel zijn!!

 

In Italië alvast geen enkele. Mamma mia!

Reputatie 3

Ije ons zegt bij welke handelaars er problemen opduiken, kunnen wij nagaan welk bedrijf de betaalterminals aan die handelaar levert en kunnen we, eventueel samen met Visa, contact opnemen met dat bedrijf.

Jullie zouden contact opnemen met de handelaars in het verre Apulië ofte Puglia?  Komaan zeg, ongeloofwaardiger kan het niet zijn. 

Bovendien, eigenlijk heeft het niets te maken met de handelaars maar met de plaatselijk banken die elk hun eigen apart systeempje hebben vastgelegd. Daarom ook dat men er zelfs met Maestro maar circa 75 % kans op succes heeft. En in het Zuiden, in gewesten zoals Puglia, zelfs nog minder. Hoe dan ook, circulerende in Italië kan men maar beter twee verschillende kaarten bij hebben, bijvoorbeeld een Maestro en een kredietkaart.

Kortom, en herhaling, als uw nieuw speeltje al in Italië zou aanvaard worden, dan zal het zeker niet in de eerstkomende jaren zijn. Dus houdt u toch a.u.b. op met ons blaasjes wijs te maken.

Bovendien, uw filiaal in Italië, de “Banca Nazionale del Lavoro” geeft nog steeds de oude vertrouwde Maestro-Bancomat uit:

Banca Nazionale del Lavoro

En het lijkt mij dus onwaarschijnlijk te zijn dat men vanuit uw filiaal ginder zich ook maar de minste  moeite zou getroosten de handelaars in Puglia te contacteren. En a fortiori er niet aan denken die Visa debetkaart te propageren.

Kortom, het wordt alsmaar waarschijnlijker dat men in Parijs beslist heeft de Belgskes eventjes als proefkonijnen in te zetten. En dat zou dan wel ook het opdringen van die Visa debetkaart kunnen verklaren.

Ik begrijp ook niet dat BNPPF gewoon nieuwe kaarten rondstuurt met een systeem dat niet breed gedragen wordt. Wat dhr Jorre aanhaalt, gaan we dus in héél Europa voorhebben?

en hoe lang verwachten jullie dat dit gaat duren, vooraleer zo’n debetkaart is ingeburgerd? De invoering van Maestro heeft ook een aantal jaar geduurd…

ik moet misschien tot aan de vervaldatum met mijn oude kaart blijven werken … die kan tenminste wél Maestro aan, zodat ik in het binnenland van Spanje (jawel : in the middle of nowhere) kan blijven betalen.

Niet grappig van BNPPF.

een suggestie: activeer op de nieuwe kaarten ook Maestro, tot dit volledig is uitgefaseerd binnen een paar jaar. Dan hebben we tenminste met één kaart de mogelijkheid om met een zo hoog mogelijke waarschijnlijkheid te kunnen betalen.

Reputatie 3
Badge

een suggestie: activeer op de nieuwe kaarten ook Maestro, tot dit volledig is uitgefaseerd binnen een paar jaar. Dan hebben we tenminste met één kaart de mogelijkheid om met een zo hoog mogelijke waarschijnlijkheid te kunnen betalen.

Een bank moet voor zijn bankkaarten een keuze maken tussen 2 kaartverstrekkers: Visa of Mastercard.
Visa zal nooit de Maestro functie van zijn concurrent Mastercard mee op zijn kaarten integreren,
Maar ook Mastercard biedt geen kaarten aan met meerdere functionaliteiten zoals bijv Mastercard Debit en Maestro.

Mijn Plan B: een tweede bank met nog een Maestro kaart en via de mobile app een instant overschrijving doen van BNPPF naar de tweede bank (bijv een gratis zichtrekening bij Argenta).
Je betaalt dan wel 0,60 euro per instant overschrijving. Als je weet dat je naar het buitenland gaat, kan je natuurlijk al een paar honderd euros op voorhand overschrijven.
Als de rekening van de tweede bank al bij je begunstigden staat, heb je ook nooit een kaartlezer nodig om over te schrijven van de ene naar de andere rekening.  En indien wel is er nog altijd Itsme.

Reageer