Sinds BNP Paribas Fortis iedereen een Bancontact-Visa Debit-debetkaart bezorgd heeft, is niet enkel het comfort maar ook het gevaar toegenomen. Met de Visa-functie kan men thuis online betalingen verrichten bij handelaren die ook buiten de EU gevestigd zijn. Dan geldt de Sterke-Klantenauthenticatie niet.
Zo heeft een fraudeur mijn kredietkaartgegevens online kunnen bemachtigen om een aankoop van omgerekend 2400 euro te kunnen doen. Door mijn betwisting heb ik dat bedrag niet verloren, maar ik heb voor dat incident toch heel wat beslommeringen en ongerustheid gehad.
Bovendien bleek uit de feedback dat het niet opportuun (lees: bedrag te laag) was om de fraudeur achterna te zitten. Bedrag op te hoesten door Worldline/bank/verzekeraar? M.a.w. de maatschappij = wij allemaal.
Op de site van deze bank BNPPF lees ik dat we steeds meer online betalen. Op enkele webpagina’s staat: “Beter voorkomen dan genezen” en “Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing”.
Fysiek kaartgebruik kunnen we via de Easy Banking App al dan niet activeren voor de EU en buiten de EU.
Bij activatie van online betalingen geldt dit momenteel voor gebruik ‘wereldwijd’.
Kan dit ook niet digitaal geregeld worden in de app dat de klant met een schuifregelaar online gebruik buiten de EU kan uitschakelen?
Beste antwoord van LarsD
Bekijk origineel