Beantwoord

Beveiliging online betalen kan beter

  • 4 June 2022
  • 1 reactie
  • 148 Bekeken

Sinds BNP Paribas Fortis iedereen een Bancontact-Visa Debit-debetkaart bezorgd heeft, is niet enkel het comfort maar ook het gevaar toegenomen. Met de Visa-functie kan men thuis online betalingen verrichten bij handelaren die ook buiten de EU gevestigd zijn. Dan geldt de Sterke-Klantenauthenticatie niet.

Zo heeft een fraudeur mijn kredietkaartgegevens online kunnen bemachtigen om een aankoop van omgerekend 2400 euro te kunnen doen. Door mijn betwisting heb ik dat bedrag niet verloren, maar ik heb voor dat incident toch heel wat beslommeringen en ongerustheid gehad.
Bovendien bleek uit de feedback dat het niet opportuun (lees: bedrag te laag) was om de fraudeur achterna te zitten. Bedrag op te hoesten door Worldline/bank/verzekeraar?  M.a.w. de maatschappij = wij allemaal.

Op de site van deze bank BNPPF  lees ik dat we steeds meer online betalen. Op enkele webpagina’s staat: “Beter voorkomen dan genezen” en  “Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing”.

Fysiek kaartgebruik kunnen we via de Easy Banking App al dan niet activeren voor de EU en buiten de EU. 
Bij activatie van online betalingen geldt dit momenteel voor gebruik ‘wereldwijd’.

Kan dit ook niet digitaal geregeld worden in de app dat de klant met een schuifregelaar online gebruik buiten de EU kan uitschakelen? 

icon

Beste antwoord van LarsD 10 June 2022, 09:45

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 4

Hallo @Alain3582,

Bedankt voor je bericht.

Op onze website kan je lezen op welke manier het online betalen beveiligd wordt.

Je kan ook zelf, met behulp van onze applicatie, de instellingen van de kaart beheren.

Zo kan kan je kiezen waar je kaart kan gebruikt worden (enkel in België, in Europa of wereldwijd).

Ook het contactloos en online betalen kan je in- en uitschakelen.

Hoe kan je dit doen in de Easy Banking App?

Druk onderaan op Mijn diensten en kies voor Kaarten.

Tik op de kaart waarvoor je je instellingen wilt beheren.

Heb je een iPhone of iPad en koos je voor een debetkaart, dan krijg je automatisch de kaartinstellingen te zien. Gebruik je een Android-toestel of koos je voor een kredietkaart? Druk dan rechts bovenaan op de drie punten of op het tandwiel en kies voor Kaartinstellingen.

Op dit scherm kan je de verschillende instellingen in- en uitschakelen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer