Beantwoord

De CVC code op de Kredietkaarten: Mastercard, VISA

  • 16 October 2022
  • 6 reacties
  • 483 Bekeken

Beste,

mag ik de CVC code op mijn Mastercard of Visa kaart van BNP Paribas verwijderen? Waarom wordt deze op de kaart gezet? De PIN -code wordt ook niet op de kaart gezet? De  4 cijferige PIN code moet je onthouden waarom niet de 3 cijferige CVC code? 

Met de Mastercard en de CVC code kunnen aankopen  worden gedaan on-line voor grote bedragen. Een vriend is hierdoor 3500€ afhandig gemaakt. Dit is toch niet veilig.

Ik lees graag uw antwoord in kerende mail.

Met oprechte groeten

Marc Delaere

icon

Beste antwoord van YannickB 17 October 2022, 09:09

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Dag Marc,

De CVC-code staat inderdaad standaard op alle Visa en Mastercard-kaarten.

Ik raad je aan om niet te proberen om ze weg te krassen of op een andere manier te verwijderen van je kaart. Dat kan ervoor zorgen dat je kaart beschadigd raakt, of dat je kaart niet meer aanvaard wordt op plaatsen waar nog niet met de chip en je pincode gewerkt wordt.

Je hebt de CVC-code ook nodig voor online betalingen.

Als je vriend dat nog niet deed, dan raad je hem best aan om zijn kaart te laten blokkeren via Card Stop op 078 170 170 en klacht neer te leggen bij de politie.

Als het gaat om een Visa of Mastercard-kredietkaart, dan kan hij de betalingen nadien betwisten via www.mijnkaart.be. Gaat het om een Bancontact-Visa Debit-debitkaart, dan belt hij best met ons op 02 762 60 00 nadat hij Card Stop en de politie heeft gecontacteerd.

Beste Yannick,

dank je wel voor jouw snelle reactie!

Uiteraard heeft mijn vriend, die zelf politiecommissaris is, Card Stop onmiddellijk gebeld.
Maar er werd wel 3500€ van zijn kredietkaart gehaald.

Ik vind spijtig genoeg géén zinvolle  antwoorden in jouw mail.
Op de vraag waarom de CVC code op de kaart staat is het antwoord “ De CVC-code staat inderdaad standaard op alle Visa en Mastercard-kaarten.”  

Ik weet dat de CVC code standaard op de kredietkaart staat maar is het nodig en veilig?
Dit is mijn vraag.
Uit recente ervaring kan ik zeggen “ neen het is niet veilig”!   Als iemand een kredietkaart steelt dan kan deze persoon met de kaart en de bijhorende CVC code on-line aankopen doen.

Waarom wordt er niet gevraagd om de CVC code te memoriseren zoals de PIN-code. Deze laatste staat ook niet op de bankkaart.

Wordt dergelijke materie beslist door de banken of door de uitgever van de kredietkaarten zoals Mastercard, VISA, American Express,…….?

Ik lees graag jouw reactie in kerende mail.

Oprechte groeten,
Marc Delaere​​​​​​​

Reputatie 4

Hallo @Marc Delaere,

Je kan je inderdaad de vraag stellen of het wel veilig is om deze info op de kaart te zetten. Want er bestaat helaas een mogelijkheid dat je kan betalen met de kaart als je deze code kent, het kaartnummer hebt en de vervaldatum van de kaart.

Daarom bieden Mastercard en VISA een extra beveiliging om met de kaart te betalen.  De '3D Secure', een tweetrapsverificatie met een pincode. Deze manier is echter nog niet verplicht voor online winkels. Deze methode van betalen gaat wel uiteindelijk verplicht worden.

In geval van je vriend heeft men waarschijnlijk aankopen gedaan op online winkels waar deze extra beveiliging niet werd gevraagd.

De partij die de betaling accepteert, dus bijvoorbeeld de winkel, draait op voor eventuele schade als niet de veiligste manier van betalen met de kredietkaart gebruikt werd. 

Als een oplichter met alleen jouw kaartnummer en de vervaldatum een computer koopt bij een webwinkel, dan is het risico voor de webwinkel. De handelaar moet voorzien dat iemand veilig kan betalen bij hen en dat dit ook wordt geverifieerd.  

Beste Lars,

dankjewel voor jouw verhelderende mail van gisteren omtrent de CVC code op kredietkaarten.

Ik maak met toch wel serieuze zorgen omtrent het feit dat met een kredietkaart + vervaldatum + CVC code die op een kredietkaart zijn geprint een vreemde zomaar online zaken kan kopen.

Dit is toch absoluut onveilig zowel voor de eigenaar van de kaart als voor de winkels!

Als de CVC- code niet op de Kredietkaart staat maar ik deze wel onthoud (zoals een PIN code):

a. kan ik dan nog online bestellen?

b. zal een winkel, hotel, restaurant mijn kredietkaart nog aanvaarden?

 

Wie beslist er over het al of niet plaatsen van een CVC code op een kredietkaart; de banken, de uitgever van Kredietkaarten, ……?

 

Ik lees graag uw antwoord in kerende mail.

Oprechte groeten
Marc Delaere

Reputatie 3

Dag @Marc Delaere 

Ik heb het mailadres uit je bericht verwijdert en zal hier antwoorden zodat de hele Community kan meelezen.

Wij als bank geven de kaart uit, maar Bank Card Company is de eigenaar. Als er dus fraude gebeurt, volgen zij dit verder op. Het plaatsen van de CVC-code op de kaart werd dan ook door hen beslist.

Ik heb al begrepen van klanten dat ze de CVC-code verwijderen op de één of andere manier van de kaart en deze gewoon onthouden. Je zult nog aankopen kunnen doen met de kaart, zowel online als in de winkel en horecazaken. 

 

Beste Shari,

dankjewel voor uw snelle reactie en uw duidelijk en waardevol advies.

Het zwart maken met een viltstift van de CVC code is een goede optie en deze CVC- code onthouden net zoals de PIN-code.

Het is misschien een goed en waardevol idee om klanten die een Kredietkaart hebben van BNP Paribas hierover te informeren.
Het zal je maar overkomen dat je kaart wordt gestolen op vakantie en er 3500€ wordt afgehaald via online aankopen!

Misschien een idee om dit met World online te bespreken en voor te stellen de CVC -bcode te verwijderen.  
Blijkbaar hebben ze hierover nog nooit een vraag of opmerking ontvangen.
Dit lijkt me bizar in een financiële wereld waar veiligheid top prioriteit lijkt te hebben.

 

Oprechte en warme groeten
Marc 

Reageer