Beantwoord

Debit werkt niet


 

Moet je iets doen om contactloos via Debit te kunnen betalen?

Heb een nieuwe kaart en voor de allereerste keer met Debit.

Ik heb €16 contactloos willen betalen, maar er stond op dat de kaart geweigerd werd en de magneet moest gelezen worden.

In de Fortis app staat contactloos betalen groen aangevinkt.

Welke stappen moet ik ondernemen om onder €50 contactloos te kunnen betalen?

 

 

icon

Beste antwoord van Alexander 11 July 2021, 19:36

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3

 

Moet je iets doen om contactloos via Debit te kunnen betalen?

Heb een nieuwe kaart en voor de allereerste keer met Debit.

Ik heb €16 contactloos willen betalen, maar er stond op dat de kaart geweigerd werd en de magneet moest gelezen worden.

In de Fortis app staat contactloos betalen groen aangevinkt.

Welke stappen moet ik ondernemen om onder €50 contactloos te kunnen betalen?

 

 

De reden zal gewoon zijn dat de handelaar de Viesa-debetkaart niet aanvaard. Vroeger konden wij vlot met Maestro betalen als Bancontact niet werkte (in het buitenland bijvoorbeeld), maar BNP heeft ons deze mogelijkheid ontnomen. 

En daar staan wwij dan te kijk.

Ik heb met mijn kaart wel kunnen betalen als ik hem in de kaartlezer stak. Optie visa wel. Maar contactloos via Debit werkt niet. En keuze bankcontact kreeg ik niet.

Heb dus wel kunnen betalen, maar ik wacht al zo lang om contactloos te betalen en nu dat ik eindelijk Debit op mijn kaartheb, lukt het nog niet om gewoon mijn kaart tegen het toestel te houden om kleine bedragen te betalen.

Reputatie 3

I

Heb dus wel kunnen betalen, maar ik wacht al zo lang om contactloos te betalen en nu dat ik eindelijk Debit op mijn kaartheb, lukt het nog niet om gewoon mijn kaart tegen het toestel te houden om kleine bedragen te betalen.

Contactloos betalen heeft niets te maken met “Debit” maar alles met de chip ingebakken in de kaart. En indien een kaart die functie heeft, dan wordt dit op de kaart aangeduid door dit “Wi-Fi-symbool” of een variatie ervan:

 

Natuurlijk, voorwaarde is wel dat de terminal zowel kaart als de Wi-fi-functie ervan als de bank die het spul uitgeeft ondersteunt. Dit zijn drie strikte voorwaarden, en om eraan te voldoen moet de handelaar de-facto driemaal afdokken.

Aangezien  bancontact niet werkt mag verondersteld worden dat u buiten België doende was en bent.  En dan komen we terug op het fenomeen dat BNP ons een kaart heeft opgedrongen die door de Belgische en buitenlandse klein- en groothandel niet of nauwelijks aanvaard wordt.

Mijn vermoeden is dan ook dat u middels de functie van Viesa-Krediet hebt betaald, vandaar dat u twee Viesa-opties kreeg voorgeschoteld (Viesa-debet en Viesa-Krediet).  Maar u zou toch wel eerst wat meer duidelijkheid moeten scheppen, om te beginnen in welk land u zich bevindt.

 

Ik was wel degelijk in België (Mol). 

Het toestel dat ik gebruikte was een toestel waar je contactloos kan betalen. De klant voor mij heeft dit gedaan.

Wanneer ik €16 moest betalen, legde ik eveneens mijn kaart aan de zijkant vd betaalterminal en stond erop dat mijn kaart geweigerd werd en de magneet van mijn kaart moest gelezen worden en de kaart moest inbrengen.

Heb ik dan ook gedaan en kreeg ik 2 betaalmogelijkheden.

Zowel keuze 1 als 2 was Visa. 

Die betaling is wel gelukt, maar ik vind het raar contactloos niet werkte en dat ik enkel Visa als optie kreeg.

Reputatie 3

Zowel keuze 1 als 2 was Visa. 

Die betaling is wel gelukt, maar ik vind het raar contactloos niet werkte en dat ik enkel Visa als optie kreeg.

Mijns inziens moet ‘Viesa 1” de debetfunctie geweest zijn en “Viesa 2” de kredietkaartfunctie.

U kan het gemakkelijk zelf controleren:

  • Bij het inschakelen van de debetkaartfunctie gaat het geld vrijwel onmiddellijk van de rekening. En zou u dat nu reeds moeten te zien zijn op uw rekening.
  • Bij het inschakelen van de kredietkaartfunctie gaat het geld pas op het eind van de maand van uw rekening, als deel van de maandelijkse factuur.

En het laatste zou erop wijzen dat u een gecombineerde debet- kredietkaart hebt. Maar het is aan u om dit uit te vissen.

Als Bancontact niet werkt, dan is dat misschien omdat u in het buitenland gedomicilieerd bent. Anders dan dat zou enkel maar kunnen besloten worden dat die Viesa-debetkaart nog krikkemikkiger werkt dan we reeds konden vermoeden.

Hieronder de koppeling naar de webstek van UNIZO waar deze materie nu eens kort en goed wordt uiteengezet:

https://www.unizo.be/advies/visa-treedt-op-de-markt-met-eigen-debet-oplossing-naast-bancontact-en-maestro

Feit is dat de handelaars extra kosten zouden moeten ophoesten voor het aanpassen van de terminal en voor de huur ervan.

Beide opties waren debetfuncties Visa.

Waren identiek dezelfde keuzes. Vandaar dat ik het ook vermeld.

Ik heb ook geen Visa rekening of kaart. Nooit geen Visa account gehad.

En ben gedomicilieerd in België. Zou anders geen Fortis kaart hebben. 😉

Ik heb alle opties al overlopen van wat er fout zou kunnen gegaan zijn, alle FAQ overlopen, maar ik kan nergens terugvinden waarom contactloos betalen niet werkt of welke stappen ik moet ondernemen om dat te activeren en waarom bancontact plots geen betaalkeuze meer was.

 

Reputatie 3

En ben gedomicilieerd in België. Zou anders geen Fortis kaart hebben. 😉

 

Dan zou Payconic-Bancontact (want dat is nu de naam) feilloos moeten werken.

Er blijft ons dus niets anders over dan te besluiten dat het nieuwe speelding (Viesa-debet) nog krikkemikkiger werkt dan reeds gevreesd...

Reputatie 3

Wat een hypotheses hier allemaal. 
Was het je eerste betaling met de nieuwe kaart?, dan is het normaal dat deze nog niet contactloos kan verwerkt worden, anders zou iemand gewoon nieuwe bankkaarten uit de post kunnen vissen en ermee naast terminals gaan zwaaien.

Probeer het gewoon nog eens en alles zal vlot verlopen.

#valuta

 

In mijn eerste bericht kan je terugvinden dat ik de kaart al gebruikt had. Dat dit niet het eerste gebruik was.

En daarjuist alweer in een winkel geprobeerd (een andere winkel) en contactloos wilt nog steeds niet. Moet steeds mijn kaart insteken om de magneet te laten uitlezen.

Wacht al zo lang om contactloos te kunnen betalen, nu dat ik eindelijk zo een kaart heb en contactloos ook geactiveerd is in de app, zou ik er toch graag gebruik van willen kunnen maken.

Dus lijkt het me maar normaal dat ik hier vraag of je stappen moet ondernemen om dit te activeren, want ik heb dit nooit gehad en kan de info nergens terugvinden.

 

Reputatie 3

Wat een hypotheses hier allemaal. 
Was het je eerste betaling met de nieuwe kaart?

Leren begrijpend lezen, mijn beste.

 

Reputatie 3

Wat een hypotheses hier allemaal. 
Probeer het gewoon nog eens en alles zal vlot verlopen.

Van ongefundeerde hypotheses gesproken!

Overigens, als de prutserijen van BNP op die manier moeten verdedigd worden is de toestand maar zielig te noemen.

Reputatie 3

 

 

En daarjuist alweer in een winkel geprobeerd (een andere winkel) en contactloos wilt nog steeds niet. Moet steeds mijn kaart insteken om de magneet te laten uitlezen.

En heeft u dan betaalt middels bancontact of middels Viesa?

Reputatie 6
Badge +3

#valuta

 

In mijn eerste bericht kan je terugvinden dat ik de kaart al gebruikt had. Dat dit niet het eerste gebruik was.

En daarjuist alweer in een winkel geprobeerd (een andere winkel) en contactloos wilt nog steeds niet. Moet steeds mijn kaart insteken om de magneet te laten uitlezen.

Wacht al zo lang om contactloos te kunnen betalen, nu dat ik eindelijk zo een kaart heb en contactloos ook geactiveerd is in de app, zou ik er toch graag gebruik van willen kunnen maken.

Dus lijkt het me maar normaal dat ik hier vraag of je stappen moet ondernemen om dit te activeren, want ik heb dit nooit gehad en kan de info nergens terugvinden.

 

 

Ik heb zo de indruk dat er een defect is aan die contactloze functie en in dat geval zal de kaart moeten vervangen worden en is dus het beste van morgen contact op te nemen met de bank.

Voorlopig zal je dan met de huidige kaart moeten betalen op de klassieke manier totdat deze kaart is vervangen.

 
 
 

Reageer